پخش زنده
امروز: -
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از کنترل و مهار بیماری تب کریمه کنگو با سمپاشی یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام و سمپاشی روی بدن ۲۵۰ هزار راس دام استان طی سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، فرزاد جامعی روز جمعه با اشاره به فرارسیدن ماههای گرم سال و شروع فعالیت کنههای ناقل بیماری کشنده تب کریمه کنگو، بر رعایت نکات پیشگیری از گزش و ابتلای به این بیماری تاکید کرد.
وی با بیان اینکه دامداران در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو هستند، گفت: این بیماری جزو بیماریهای بومی اردبیل بوده و در سال ۱۴۰۲ شیوع آن شدت یافت ولی با اقدامات پیشگیرانه و سمپاشی در سال ۱۴۰۳ موردی از ابتلای گزارش نشد ولی پارسال حدود هفت نفر مبتلا در استان شناسایی شدند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در خصوص خطر شیوع بیماری، افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هر سال با گرم شدن هوا بروز و ظهور میکند و در اعیاد و مناسبتهای خاص خطر شیوع افزایش مییابد.
جامعی گفت: بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از مهمترین بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان است که اساساً از طریق گزش کنه هیالوما و تماس با خون و ترشحات دام آلوده و انسان بیمار، قابل انتقال میباشد.
وی اضافه کرد: نشستن کنهای خاص روی دام و تغذیه آن از خون میتواند عامل بیماری تب کریمه کنگو را منتقل کند، همچنین اگر انسان مورد گزش قرار گرفته یا بدون رعایت شیوه نامههای بهداشتی از احشای دام استفاده کند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: این بیماری به جز تب خفیف چند روزه در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد، اما انتقال بیماری در انسان از طریق گزش کنه ها، له کردن آن با دست و یا پس از ذبح دام آلوده و تماس با خون و پوست لاشه و ترشحات دام آلوده اتفاق میافتد.
جامعی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در صورت رعایت نکات بهداشتی به راحتی قابل پیشگیری و کنترل است.
وی افزود: برای پیشگیری از شیوع این بیماری اطلاع رسانی به دامداران، دهیاران و روستاییان در خصوص اهمیت درمان دامها علیه انگلهای خارجی از طریق انجام سمپاشیهای دورهای بدن دام و جایگاههای نگهداری دام در ابتدای هر فصل، سمپاشی مستمر میادین دام، خودداری از پشم چینی دامها بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی، افزایش نظارت بر بهداشت عمومی کشتارگاههای دام و مراکز عرضه فرآوردههای خام دامی و کارگاههای قطعهبندی و بستهبندی گوشت قرمز و کنترلهای قرنطینهای ضروری است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو در حیوان علایم خاصی ندارد، اما انسان را تا مرز مرگ پیش میبرد، گفت: برای کنترل این بیماری مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از اماکن مورد تایید دامپزشکی تهیه و از خرید لاشهها از اماکن غیرمجاز پرهیز کنند.
جامعی به مردم توصیه کرد هنگام خرید گوشت و فرآوردههای خام دامی به ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و برچسبی شامل هویت دام، سن، جنس و حتی زمان کشتار که بر روی ساق پا در لاشه نصب میشود دقت و از خرید گوشت تازه از کنار روستاها و حاشیه جادهها خودداری کنند.
وی با بیان اینکه مردم از ذبح دام در منزل به جد خودداری کنند، اظهار کرد: کشتار هر نوع دام حتی دامهای اهدایی توسط خیرین و نذورات در کشتارگاه باید انجام شود، هنگام ذبح و تماس با لاشه و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظتی مانند دستکش و عینک محافظ چشم استفاده شود و گوشت دام پس از ذبح حداقل به مدت ۲۴ ساعت و جگر، دل و قلوه (بافتهای پرخون) به مدت ۴۸ در دمای یخچال نگهداری و سپس استفاده شود چرا که این امر منجر به از بین رفتن ویروس میشود.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: همچنین باید از خوردن گوشت، دل و جگر خام و نیم پز دام تازه ذبح شده خودداری شود، در سفر به مناطق روستایی از تماس با دامها خودداری شود، در صورت حضور در طبیعت از زیراندازهای غیرقابل نفوذ کنه استفاده شود، از جدا کردن کنهها از روی پوست دامها و له کردن آنها با دست اجتناب شود و دامداران هم در صورت مشاهده کنه در روی دام یا محل نگهداری دام با اداره دامپزشکی جهت سمپاشی فوری هماهنگی کنند.
جامعی اضافه کرد: با اینکه مقاومت ویروس این بیماری در برابر حرارت و سرما بسیار کم است و ویروس توان مقابله با محیطهای اسیدی را ندارد، اما مردم دقت کنند که منجمد کردن گوشت سبب از بین رفتن ویروس نخواهد شد.
وی خواستار همکاری دامداران و روستاییان با تیمهای دامپزشکی شد و گفت: عدم همکاری حتی یک نفر میتواند خطری بالقوه و تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه باشد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست، به توصیههای کارشناسان دامپزشکی توجه نموده و در صورت مشاهده کشتار غیر مجاز و یا موارد مشکوک در عرضه فرآوردههای خام دامی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۱۲ و یا شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ گزارش کنند.