• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۵۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
اقتصادی » صنعت

کاهش تعرفه واردات خودرو برای تعادل بازار

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه واردات خودرو عزم خود را جزم کرد و آن را به سرانجام رساند تا با واردات بیشتر بازار به تعادل واقعی برسد، هرچند با گذشت حدود نیمی از سال هنوز واردات خودرو اثری در بازار نداشته است.

کاهش تعرفه واردات خودرو برای تعادل بازار
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۲۰ درصد برای خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی سی و همچنین شکسته شدن انحصار واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی پس از ۱۳ سال، امیدواری‌ها برای تعدیل قیمت‌ها در بازار افزایش یافته است. 
 
تحولات اخیر بازار خودرو در ایران، دو تغییر مهم را رقم زده است: نخست، کاهش تعرفه واردات خودرو و دوم، شکسته شدن انحصار ۱۳ ساله خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که به گفته مقامات وزارت صمت، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش قیمت این دسته از محصولات ایفا کند.
 
سیدحامد عاملی، معاون وزیر صمت می‌گوید: امسال برای نخستین بار پس از ۱۳ سال خودرو‌های با حجم موتور بالا وارد کشور می‌شود که می‌تواند قیمت این رده از محصولات را تعدیل کند. همچنین با تعرفه ۲۰ درصدی برای خودرو‌های اقتصادی، شرایط ثبات قیمت و تنظیم بازار برای مصرف‌کننده واقعی فراهم می‌شود.

وی همچنین از رشد ۲۵ درصدی واردات نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام کرده است که امسال ۲۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد.
 
آیا کاهش تعرفه کافی است؟
با وجود این تحولات، کارشناسان نگاه محتاطانه‌ای دارند. ابراهیمی‌نژاد، کارشناس خودرو می‌گوید: تعرفه، مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در ایران بود. کاهش اخیر می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند، اما هزینه‌های جانبی همچنان قیمت را بالا نگه می‌دارد.

این هزینه‌ها شامل حمل‌ونقل، بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و سود واردکننده است که باعث می‌شود حتی پس از کاهش تعرفه‌ها، خودرو‌های وارداتی همچنان ۷۰ تا ۲۸۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی عرضه شوند.
 
تولید داخلی همچنان گرفتار
در طرف دیگر، تولید داخلی نیز از مشکلات مزمن رنج می‌برد. کاهش میزان تولید( تیراژ، کمبود قطعات و هزینه بالای تولید، باعث افزایش قیمت تمام‌شده شده است.
 
محمدرضا پوردهقان، نماینده اردکان در این باره گفت: اگر انحصار ادامه پیدا کند و کیفیت ارتقا نیابد، اما قیمت همچنان بالا باشد، این ظلم آشکار به مصرف‌کننده است.
 
به گفته کارشناسان، گران بودن واردات و ناکارآمدی تولید داخلی، مصرف‌کننده ایرانی را در یک چرخه بن‌بست قرار داده است.
 
آیا واردات می‌تواند قیمت‌ها را بشکند؟
برخی تحلیلگران امیدوارند ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و افزایش حجم واردات، رقابت ایجاد کند و قیمت‌ها را کاهش دهد. اما کارشناسانی مانند کریمی‌سنجری هشدار می‌دهند: تا زمانی که رقابت واقعی میان تولیدکننده و واردکننده شکل نگیرد، واردات تأثیر جدی بر قیمت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت.
 
هرچند کاهش تعرفه به ۲۰ درصد و ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌تواند فضای بازار را اندکی رقابتی‌تر کند، اما واقعیت این است که هزینه‌های جانبی واردات از حمل‌ونقل و بیمه گرفته تا مالیات و سود واردکننده، همچنان باعث می‌شود قیمت خودرو‌های خارجی در ایران بسیار بالاتر از نرخ جهانی باشد.

به نظر می‌رسد تنها با ترکیب سیاست‌های کاهش تعرفه، مدیریت واردات، آزادسازی تدریجی بازار و اصلاح ساختار تولید داخلی، می‌توان به رقابتی شدن واقعی بازار خودرو و تعدیل پایدار قیمت‌ها امیدوار بود.
 
گزارش مکتوب از فائزه شعبانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت ، شهر بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
تأکید رئیس جمهور بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و اصلاح رفتار مدیریتی
یک طلا، دو نقره و یک برنز در کوراش به ایران رسید
مرسون: ایران از فرصت‌هایش به‌خوبی استفاده کرد
به‌کارگیری فناوری نوین راهکار کاهش چالش‌های تولید 
شعبان‌خمسه: استرالیا نسبت به بازی‌های قبل بهتر ظاهر شد
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
حمایت از بنگاه‌های خرد ایلام با طرح «طاها»
چاپ مقاله (ISI) سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مجله معتبر علمی
قطع گاز ویلا‌های خالی از آذرماه
تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در تنگه مرصاد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
نخستین دوره آموزشی هفتمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در زنجان
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۵ آبان ۱۴۰۴
امنیت جامعه خط قرمز پلیس
فردا ، آخرین مهلت ثبت نام در آزمون دکتری است
حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در جنوب لبنان
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)