• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۴۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه، گفت: «تنوع، توجه به نیاز‌های مردم، تولید محتوای اختصاصی و پرداخت متفاوت، راز موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی و اثرگذاری است.»

 

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ دکتر اکبر نصراللهی، با تاکید بر ضرورت اتخاذ «راهبرد‌های «امیدزایی» و «راه حل محوری»  در تولید و پوشش اخبار، هشدار داد: رقابت خبرنگاران در تولید اخبار منفی و طرح مشکل بدون تلاش برای ارائه راه‌حل و همچنین  رواج پدیده «باج‌نیوزها» و «دروغ راست»، امنیت ملی و  روحی و روانی مردم را  تهدید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و تحولات گسترده رسانه‌ای افزود: «سوژه‌یابی دیگر فقط در انحصار رسانه‌های رسمی نیست. همه می‌توانند سوژه خلق و منتشر کنند؛ رسانه‌هایی که به نیاز‌ها و ذائقه مخاطبان توجه نکنند، مخاطب خود را از دست می‌دهند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای تاکید کرد در اصل تعدد و تکثر رسانه‌ها، مثل گذشته فقط رسانه‌های رسمی «دربان» خبر نیستند بلکه مردم هم «دربان خبر» هستند و از بین موضوعات مختلف برخی موضوعات را انتخاب می‌کنند؛ هر چقدر بین انتخاب مردم و دروازه‌بانی خبرنگاران از مسائل جامعه فاصله کمتری باشد، آن رسانه اثرگذارتر و در جذب مخاطبان موفق‌تر است.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه تصریح کرد: خبرنگاری که به مشکلات مردم توجه نداشته باشد، خبرنگار نیست، اما باید  طرح هر مشکلی در رسانه‌ها، به همراه راه حل باشد اگر این اتفاق بیفتد روایت خبر، «روایت امیدزا»، خواهد بود.

او با اشاره به ظرفیت‌های سیرجان گفت: سیرجان فقط معدن سنگ‌آهن ندارد؛ معادن فرهنگی و انسانی این شهر در زندگی مردم نهفته است. خبرنگاران باید این سوژه‌های ناب را کشف و روایت کنند.

نصراللهی تأکید کرد: «سوژه‌یابی، مهم‌ترین گام کار رسانه‌ای است. رسانه‌ای که سوژه‌های جامعه را به‌موقع شناسایی و جذاب و جامع روایت کند، در جنگ روایت‌ها پیروز است. غفلت از نیاز‌های مردم، رسانه را بازنده می‌کند.

وی با اشاره به تبعات رقابت رو به افزایش در پوشش موضوعات منفی گفت: رسانه حرفه‌ای و مسئول فقط مشکلات را مطرح نمی‌کند؛ راه‌حل‌ها را هم ارائه می‌دهد. این نشانه مسئولیت‌پذیری است.

نصراللهی درباره روش‌های سوژه‌یابی گفت: «همه جا محل کار و همه چیز سوژه است. نگاه رسانه باید از زاویه نیاز‌های مردم باشد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تشریح روش‌های سوژه یابی از جمله تشابه، تعمیم و تضاد  گفت: سوژه‌یابی ابتکاری بهترین روش است و اگر فقط ۱۵ درصد موضوعات و نوع پوشش از خود  رسانه باشد، مردم دیگر شاهد موضوعات مشابه و تکراری و کسل کننده در رسانه‌های مختلف نخواهند بود بلکه از انبوهی از رسانه‌های جدید و متنوع بهره مند خواهند شد.

او در تشریح مدل «۷۰-۱۵-۱۵»  گفت: معمولا  به دلایل مختلف، نوع و پرداخت «۱۵ درصد سوژه‌ها  تکراری است و ۷۰ درصد موضوعات  هم، عمومی و در دسترس همه رسانه‌ها است  در مورد ۱۵ درصد موضوع و پرداخت تکراری، قدرت مانور خبرنگاران و رسانه‌ها محدود است، اما درباره ۷۰ درصد سوژه‌های در دسترس همه رسانه‌ها می‌توان با بسته‌بندی، تنظیم و عرضه متفاوت آنها را  اختصاصی و  موضوعات  را رو مال خود کرد.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دو شاخص مهم ارزیابی خبرنگاران و رسانه‌ها را تولید و پرداخت اختصاصی دانست و گفت: هرچه  قدرت  خبرنگاران و رسانه‌ها در تولید و پرداخت اختصاصی و اختصاصی‌سازی بیشتر باشد، موفقیت آنها در جذب مخاطب و اثرگذاری و تنوع محتوای عرضه شده بیشتر خواهد بود.

نصراللهی با تشریح چگونگی اثرگذاری  اعتقاد به هر کدام از نظریه‌های ارتباطی، راهبرد‌ها و رویکرد‌ها رسانه‌ای  در سوژه‌یابی و سوژه پردازی گفت: اعتقاد و ایمان به برخی از نظریه‌ها مثل نظریه تزریقی، باعث می‌شود برخی از سوژه‌های مورد نیاز مردم  «انکار» یا در موردش «سکوت» یا «کوچک نمایی»  شود و، اما اعتقاد و باور به نظریه‌هایی که مخاطبان رو فعال و «گیت‌کیپر»  فرض می‌کنند، باعث «واقع نمایی سوژه ها» خواهد شد.

این استاد ارتباطات و رسانه با انتقاد از پوشش موضوعات راهبردی با رویکرد رویدادی و کمی و سنتی در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید برای موضوعات راهبردی و مورد نیاز مردم، رویکرد کیفی، روندی و تعاملی داشته باشند.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان تأکید کرد: رسانه‌ها باید در پرداخت سوژه‌ها توازن را رعایت کنند و به ارزش‌ها، اقشار، مناطق و موضوعات مختلف، متناسب با وزن و اعتبار شان، توجه داشته باشند.

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز فرایند جذب نیرو‌های خدماتی و سرایدار برای مدارس استان
جدول‌گذاری در خیابان تربیت با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است
معرفی داوران بخش پژوهش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
توقیف تانکر حامل ۲۲ هزار لیتر نفت سفید قاچاق در الیگودرز
اعلام اسامی محرومان هفته سیزدهم لیگ یک فوتبال
اجرای ۸ نمایش در مجموعه تئاتر لبخند
یادواره ۱۳ شهید پایگاه مقاومت شهید افروزپور در چرام
دورکاری کارکنان شهرداری ارومیه در روز‌های پنجشنبه
فرمانده سپاه انصارالمهدی زنجان: تفکر بسیجی تولید قدرت و عزت برای ایران اسلامی کرده است
هفته بسیج، جلوه‌ای از پیوند عمیق ولایت، ایمان و فداکاری 
واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت به ۱۴۶ متقاضی در اردستان
عزیمت وزیر امور خارجه به پاریس
­تغییر ساعت و ورزشگاه سه مسابقه از هفته یازدهم لیگ برتر
عملیات بالگرد و ۳۲ تیم هلال احمر برای اطفاء حریق جنگل‌ها در استان
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج
زبان معیار (از دفتر دار شدن زبان فارسی در ساختار اداری کشور تا انتقاد زبانی رئیس جمهور از خبر بیست و سی)
 نظام مهندسی، قلب توسعه و تخصص در شهر خواهد بود
تدریس درس فداکاری دانش‌آموزان در گلزار شهدای یاسوج
پیش‌بینی کاهش دما در اردبیل
اعلام اسامی محرومان هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خلبانان نهاجا با پهپاد‌های پیشرفته رژیم صهیونی مقابله کردند
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
دمای زیر صفر برای نیمی از شهرستان‌های یزد
مدارس سمنان غیر حضوری شد
نماینده مجلس: سهمیه بندی بنزین خودرو‌های صفر مبهم است
تغییر نرخ بنزین صرفاً مشمول کارت‌های جایگاه‌ها است
به‌زودی استاندار زن هم خواهیم داشت
اوکراین با توافق صلح آمریکا موافقت کرد
سفر وزیر امور خارجه در این هفته به فرانسه
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
جای خالی قهرمانان وطن در برخی روزنامه‌ها
تعطیلی مدارس آذربایجان‌غربی در چهارشنبه ۵ آذرماه
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
خوراک دام در گرو سودجویی یک شبکه محدود
هشدار درباره موج جدید آنفلوآنزا: شدت بالا، سرایت سریع و ضرورت پیشگیری
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)