وزیر آموزش و پرورش:
مدارس سمپاد به دنبال کشف استعدادهای درخشان باشند
وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور در میدان رقابت با دنیای علم و فناوری، جز با توسعه و تقویت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ممکن نیست.
انتظار میرود مدارس سمپاد، استعدادهای درخشان در میان دانش آموزان را کشف و شناسایی کنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا کاظمی در بازدید از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در جمع مدیران این سازمان افزود: اتفاقات خوبی در مجموعه سازمان سمپاد رقم خورده و نقشه راه دقیق و درستی برای سمپاد ترسیم شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهبردیبودن سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ابتدا از همه همکارانی که در این بخش مهم، حیاتی و راهبردی نقش ایفا میکنند تشکر میکنم. مهمترین بخشی که سمپاد میتواند نقشآفرینی کند، رقابت بین تمدنهاست؛ یکی از راههایی که ما میتوانیم در میدان رقابت با دنیای علم و فناوری حضور پیدا کنیم، توسعه و تقویت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است. اگر میخواهیم در عرصه رقابتهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از این راه که بهترین مسیر است عبور کنیم.
كاظمی افزود: انتظار میرود مدارس سمپاد، استعدادهای درخشان در میان دانش آموزان سراسر کشور را کشف و شناسایی کنند. اما آیا برگزاری آزمون ابزار مناسبی برای کشف استعدادهای درخشان در سراسر کشور است؟ آیا این مسیری را که تاکنون طی کردیم منتهی به کشف استعدادها شده است؟ بنابراین اولین وظیفه این سازمان یافتن راهی مناسب برای شناسایی استعدادهاست.
وی ضمن تأکید بر ترسیم اطلس وضعیت و جایگاه ایران در منطقه و جهان تأکید کردو افزود: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع «عدالت» است. ما وظیفه داریم زمینه پرورش استعدادهای تمامی دانش آموزان را فراهم کنیم. رویکرد عدالت در تمامی ابعاد و مؤلفههای خود (هم در نسبت، جنسیت و هم در جغرافیا)، موضوع مهمی است که باید در سمپاد به آن توجه و عدالت را بهمعنای واقعی و در ابعاد و مولفههای مختلف ببینیم.
کاظمی با اشاره به برخی از آسیبهایی که ممکن است متوجه مجموعه نخبگانی کشور شود، بر تدوین یک مدل و الگوی تربیتی در مدارس سمپاد تأکید کرد و گفت: باید یک بسته تربیتی با ضریب پوشش بالا طراحی شود.
وی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به سلامت روان دانش آموزان با اشاره به آسیبهای اجتماعی به عنوان بزرگترین خطری که کشور را تهدید میکند، گفت: حتی یک دانشآموز هم نباید گرفتار آسیبهای اجتماعی و روانی شود و این مأموریت ماست که باید برای این کار مهم برنامه داشته باشیم.
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در ابتدای این دیدار، به ارائه الگوی تربیتی سمپاد پرداخت و تربیت تمامساحتی در مدارس سمپاد را یکی از اولویتهای این مدارس برشمرد.