پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی: در ابتدای دولت سیزدهم، مجموع درآمد و منابع شهر فرودگاهی ۹۰۰ میلیارد تومان بود، سال ۱۴۰۲، این رقم تقریباً پنج برابر شد، به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به بالای ۸ هزار میلیارد تومان برسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر، موضوع طرحهای توسعهای و عملکرد شهر فرودگاهی امام خمینی را با حضور آقای سعید چلندری - مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بررسی کرد.
مقدمه مجری: طبق روال یکی دیگر از خدمتگزاران ملت ایران مقابل دوربین صف اول قرار میگیرند تا در مورد سیاستها، راهبردها و البته تصمیمهایی صحبت کنند که میتواند در زندگی بسیاری از مردم ایران موثر واقع بشود، از این بابت بسیاری را عرض کردم که خدمات فرودگاهی طبعا برای همه مردم نیست، بلکه قشری هست که از خدمات فرودگاهی استفاده میکنند.
طبق برآوردها باید یکی از مراکز اصلی حمل و نقل هوایی در کشور بلکه در منطقه باشد.
سوال: فرودگاه حضرت امام را بعنوان شهر فرودگاهی گفته میشود، چه تفاوتی بین شهر فرودگاهی با فرودگاه هست؟
چلندری: در فرودگاهها ما یک تعریفهای خاصی داریم. بعضی فرودگاهها داخلی هستند. بعضیها مرز هوایی هستند که فقط میتوانند یکسری پروازهای خارجی خاصی را انجام بدهند و یکسری از فرودگاهها بین المللی هستند، مثل مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان و زاهدان. اینها فرودگاههای بین المللی هستندکه به چندین نقطه خارجی پرواز میگذارند، شهر فرودگاهی یک مقدار متفاوتتر است. یکسری خدمات و امکانات ویژه تری میدهد. شما اگر عنایت داشته باشید در شهر فرودگاهی امام خمینی ما سه تا فرودگاه در یک محدوده داریم، به همین دلیل اسم آن را شهر فرودگاهی گذاشتند. ما ترمینال سلام با یک فاصله تقریبا هشت نه کیلومتری با ترمینال فعلی و دوباره ترمینال دو که قرار است ساخته شود با فاصله هشت نه کیلومتری و شاید ده کیلومتری با ترمینال فعلی به همین دلیل است و امکاناتی که دارد خدمات هتلینگ که دارد میدهد و مراکز تجاری، سرویسهای. منطقه آزاد تجاری منطقه ویژه تجاری و از نظر حمل کالا دومین گمرک اصلی کشور حساب میشود که به همین دلیل آنجا بعنوان شهر فرودگاهی نامگذاری شده است.
سوال: آیا طبق آن پیش بینی که میشد که شهر فرودگاهی امام خمینی که در جنوب غربی تهران قرار دارد فکر میکنم سی کیلومتری، الان طبق آن روند پیش رفته یا نه؟
چلندری: اجازه بدهید من یک مقدار به عقبتر برگردم، فرودگاه حضرت امام با یک سیاستهای خاصی برنامه ریزی شد و علیرغم همه فراز و نشیبهایی که برای این فرودگاه بود، سال ۸۴ این فرودگاه به بهره برداری رسید فاز اول فرودگاه، استحضار دارید شرکت تاب ترکیه آمد آنجا سرمایه گذاری کرد یک ملاحظات امنیتی بود عذر آن شرکت را خواستند و متخصصین داخلی خودمان آمدیم بهره برداری کردیم من جا دارم واقعا تشکر بکنم از همه دولتهایی که در طول این از سال ۸۴ به این طرف همه تلاش داشتند که فرودگاه امام را به آن هدف اصلی خودش برسانند، بهرحال مهمترین فرودگاه کشور و مهمترین دروازه ورودی مسافر به کشور هست. اما محدودیتهایی ایجاد شد که خیلی کند این حرکت پیش رفت، ما تازه سال ۱۴۰۲ اواخر ۴۰۲ به این رسیدیم که فاز یک مان تکمیل شد یعنی دیگر امکان توسعهای برای فاز یک نداریم، امکان واگذاری نداریم و رفتیم به سمت فاز دو، در برنامه پنجم توسعه قرار شده بود، چه برنامه پنجم چه برنامه ششم قرار شده بود که فرودگاه بعنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر قرار بگیرد.
سوال: در داخل کشور یا در منطقه؟
چلندری: در منطقه قرار بود که این تعریف برای فرودگاه بشود، اما دلایل مختلف عرض میکنم، نبودن نقدینگی، بعضیها آن اعتقاد و باور را نسبت به این کار نداشتند و همین باعث شد که حرکت این فرودگاه خیلی کند انجام بشود و فاز دو عملیاتی نشد، فاز یک هم یک ظرفیت محدودی دارد.
سوال: چرا فاز دو با تاخیر مواجه شد؟
چلندری: یکی این که شاید من مسئول که آن زمان مسئولیت داشتم این اراده و این اتحاد را نداشتم بروم سراغ فاز دو کلان پروژه بزرگی انجام بدهم و مهمترین بخش هم بحث اعتباراتش بود، اعتبار سنگینی میخواهد فاز دو، به همین دلیل هی آمدند فاز یک را انجام دادند تا بالاخره آمدند مطالعات را در دولت قبل انجام دادند و مطالعاتی انجام شد که ما باید این جا در فاز دو ساخت یک فرودگاه جدید هست با ابعاد و اندازه و ظرفیت ۵ برابر فرودگاه فعلی، خدا رحمت کند شهید رئیسی را، من زمانی که خدمت ایشان رسیدم، ایشان یک توضیحی خواستند عرض کردم خدمت شان که آقای دکتر این فرودگاه یک فرودگاهی هست با ۵ برابر ظرفیت فعلی، ۵ برابر ظرفیت فرودگاه مهرآباد و ۵ برابر ظرفیت فرودگاه مشهد مقدس و توضیحات لازم را دادم و در واقع ساخت یک فرودگاه جدید است، هر آنچه که ما در فاز یک مان داریم یعنی ساختمان ترمینال، ساختمانهای جانبی که ساختمانهای دستگاههای امنیتی است، ساختمانهای تاسیساتی، نیروگاه برق است، تصفیه خانه فاضلاب است، ساختمانهای امداد و نجات است، ایستگاه ایمنی زمینی است، هر آنچه که ما در فاز یک داریم، در فاز دو به مراتب کلانتر آن را داریم و حتی برج مراقبت پرواز و تکنیکال بلاک یک برجی با ارتفاع صد متر که در هیچ جای کشور نداریم. تعریف خاصی شده برای فاز دو و اعتبارات خاصی را میخواست.
سوال: الان اعتبارات این از یک بار فکر میکنم شما فرموده بودید از طریق تهاتر میخواهید این اتفاق بیفتد الان چطور است وضعیت آن؟
چلندری: چون بارها در شبکههای مختلف، در خبرهای مختلف میگویند که آقا بحث سرمایه گذاری، اصلا بحث سرمایه گذاری نیست، ما کاملا قراردادمان یک قرارداد پیمانکاری است، در زمان مرحوم قاسمی یک استجازهای از مقام معظم رهبری گرفته شده بود برای تخصیص ۱۰ و ۹ دهم میلیارد یورو نفت به وزارت راه جهت توسعه زیرساختهای وزارت راه، در آن زمان ما یک صحبتی با مرحوم قاسمی داشتیم، ایشان زحمت کشیدند، اجازه ورود به ما دادند ما با شرکت چینی یک شرکت چینی که آمده بود این بحث تهاتر نفت را انجام بدهد با آنها وارد مذاکره شدیم و بلافاصله آنها استقبال کردند و استقبال کردند از نزدیک جلسات کارشناسی مان را گذاشتیم تا زمانی که ما به قرارداد برسیم ۷۵ جلسه کارشناسی بالای ۵ ساعت ما گذاشتیم، چون استحضار دارید ما با چینیها قراردادهای مختلف داشتیم بحث خرید لوکوموتیو هست لوکوموتیو یک دیتیل و مشخصات خاصی دارد شاید این مشخصات به ۱۰-۲۰ تا آیتم بشود، یا خرید هواپیما بود که خرید هواپیما هم با ۱۰-۱۲ تا آیتم است که قیمت هواپیما را مشخص میکند ولی ساخت فرودگاه، ما در این فرودگاه میخواهیم یک ترمینالی بسازیم ۴۱۰ هزار متر مساحت ترمینالش است، باندهای پروازی دارد، سیستمهای ناوبری، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای روشنایی باند، اینها همه سیستمهایی هست که باید ما سیستمهای به روز بیاوریم و تک تک آن آیتمهایی که ما میخواهیم در فرودگاه استفاده کنیم، اینها خودش نیاز به یک برنامه ریزی دارد، نیاز به کار کارشناسی دارد و همین باعث شد که ما ۷۵ تا جلسه بگذاریم و بعد منجر شد به قرارداد، رفتیم قرارداد بستیم برآورد کردیم حدود ۲ و نیم میلیارد یورو، این اجازه را به ما دادند ما در سفری که معاون اول محترم وقت رئیس جمهور در شانگهای آنجا بحث یک نمایشگاه اکسپو بود که آنجا بود، اجازه خواستیم از ایشان در بالاترین سطح مدیریتی کشور قرارداد توسعه فاز دوم احداث فاز دوم فرودگاه با شرکت چینی هاکان انرژی و کنسرسیوم بخاطر این که بتوانیم از توان مهندسی داخل هم استفاده کنیم ما آمدیم یک شرکت داخلی را هم با آن همراه کردیم، بهترین شرکتی که امتحانش را پس داده بود، توانمند بود و الحمدالله کار هم خوب شروع کرده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود که مذاکره کردیم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با شرکت چینی هاکان انرژی یک کنسرسیوم تشکیل دادند و آمدند این قرارداد در بالاترین سطح جناب سردار عابد از قرارگاه خاتم الانبیا بنده هم از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و خود شرکت هاکان انرژی در شهر شانگهای این قرارداد را امضا کردیم و مبادله کردیم و اواخر اسفندماه سال گذشته بود بلافاصله قرارداد را اجرایی کردیم در ۴ جبهه کاری ما کار را شروع کردیم، استحضار دارید ما مطالعات ترمینالی که میخواهد ۴۱۰ هزار متر ساخته بشود، کار بسیار سنگینی است ما میخواهیم ترمینالی را بسازیم که این ترمینال نباید مشابهش از نظر نما و شکل نباید مشابهش در کشور دیگر باشد و حتما الگوی معماری اسلامی ایرانی در آن لحاظ بشود، این خیلی ما تاکید داشتیم، این مستلزم این بود که ما بیشتر کار کنیم بخاطر همین که معطل نشویم کار را شروع کنیم ما کار را به دو بخش تقسیم کردیم از طرفی هم بخاطر این که وزارت راه بتواند اعتبارات را درست تخصیص بدهد، منابع را سازمان مدیریت بتواند درست تخصیص بدهد ما کار را دو بخش کردیم یک بخش کارهای زودهنگام تعریف کردیم یک بخش بلندمدت، بلند مدت آن طراحی ترمینال، ساخت ترمینال و برج مراقبت پرواز و سایر مستحدثات بود، کوتاه مدت باند پرواز و آن تجهیزاتی که آن سیستم باند پرواز میخواهد.
سوال: انشاالله چه زمانی میشود از آن بهره برداری کرد؟
چلندری: الان که خدمت شما هستم با توجه به کارهایی که از قبل انجام شده، چون احداث باند این جا بخشی در سنوات قبل انجام شده و مدت ۱۰ سال بود رها شده بود، ما این قول را به مردم داده بودیم که انشاالله فاز اول آن را که در قسمت جنوبی فرودگاه هست، ما بتوانیم نشست و برخواست هواپیما را در فاز اول پایان امسال انجام بدهیم، ولی با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد متاسفانه، حادثه تلخ و ناگوار شهادت رئیس جمهور محترم را داشتیم، باید قبول کنیم یکسری کارها سرعتش حداقل کم شد در کل دستگاه اجرایی سرعت کم شد و از جمله همین بحث تخصیص اعتبار ما که یک مقدار در سازمان مدیریت به مشکل برخورد، یک مجوزی را خواستند که ما بلافاصله اقدام کردیم از دولت محترم، تا دولت جدید تشکیل بشود مصوبهای هم صادر نمیشد، هفته گذشته تشکیل شد جلسه را رفتیم امیدواریم که در این جلسهای که دولت محترم تشکیل میدهند آن بحث قرارداد شهر فرودگاهی امام خمینی مطرح بشود و مجوز آن داده بشود بتوانند منابع را تخصیص بدهند، بحث بحث تهاتر نفت بود یعنی قرار بود پیمانکار چینی به اتفاق قرارگاه خاتم الانبیا بیایند کار را انجام بدهند ما طبق قراردادهای دیگر پیش پرداخت به آنها بدهیم و صورت وضعیت هایشان را پرداخت کنیم.
مرحله نخست فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی تا نیمه نخست سال آینده تکمیل می شود
سوال: این امیدواری وجود دارد که مثلا در نیمه نخست سال آینده مرحله اول آن به پایان برسد؟
چلندری: تمام تلاش دولت، خوشبختانه من این نوید را بدهم خدمت شما که من با خانم دکتر صادق صحبت میکردم وزیر محترم راه و شهرسازی، آقای رئیس جمهور روی این پروژه عنایت خاص و ویژه دارند و تاکید دارند که این کار انجام بشود امیدواریم که انشاالله با تخصیص به موقع منابع ما بتوانیم ماکسیمم در شش ماه اول سال آینده فاز اول که تکمیل باندهای پروازی هست، پلهای ارتباطی هواپیما را از قسمت جنوبی به شمالی هست و کلیه تجهیزات روشنایی، ارتباطی و کمک ناوبری هست بتوانیم اینها را انجام بدهیم که بتواند پرواز در آن قسمت جنوبی نشست و برخاست کند در این مدت که ما داریم این فاز یک را انجام میدهیم، قطعا الان مطالعات ترمینال خوشبختانه آن نقشههای کلی معماری، معماری کلی آن تهیه شده، باید نقشههای فاز یک و فاز دو را تهیه کنیم فاز یک هم حدود ۵۰ درصد نقشه هایش را تهیه کردند الان همکاران بنده هر هفته جلسه کنترل پروژه دارند که مشاورین ما و کارشناسان ما حدود ۳۰-۴۰ نفر میشوند همه اینها مینشینند هر هفته دارند دنبال میکنند که نقشههای ترمینال را تهیه کنند، ما همزمان با آن که کارهای زودهنگام مان دارد عوامل پروازی انجام میشود داریم مطالعات ترمینال را هم جلو میبریم امیدواریم که انشاالله بتوانیم قبل از پایان امسال شروع کنیم آغاز عملیات اجرایی احداث ترمینال و برج مراقبت پرواز و سایر ساختمانهای جانبی آن را انشاالله بتوانیم قبل از پایان امسال شروع کنیم.
سوال: آن پایانه سلام که بیشتر برای اعزام یا نشست و برخاست هواپیماهایی که برای عتبات و مکه و اینها هست، آن وضعیتش چطور است؟
چلندری: یک کار خیلی خوبی که اتفاق افتاد احداث ترمینال سلام بود، ترمینال سلام اول به ما انتقاد میکردند یعنی سال ۹۱-۹۲ استحضار دارید من خودم در یک مقطعی سال ۹۳-۹۴ آن موقع هنوز شهر فرودگاهی نشده بود مدیر کل فرودگاه امام بودم آن زمان انتقاد میکردند که چرا ترمینال سلام را بردند آنجا ساختند ولی امروز نشان میدهد که فکر و ایده خوبی پشت آن کار بود الحمدالله این توفیق را داشتیم عملیات حج ۴۰۱، ۴۰۲ و ۴۰۳ را انجام بدهیم با بالاترین سطح رضایتمندی، یعنی رضایتمندی بالای ۹۵ درصد و همچنین عتبات سال ۴۰۱ و ۴۰۲ و ۴۰۳ و هر سال هم نسبت به سال قبل توفیقات بیشتری حاصل میشد.
سوال: چه تعداد امسال از طریق سلام رفتند؟
چلندری: برای حج تمتع ما حدود ۲۵۶ تا پرواز انجام دادیم و ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائرین از شهر فرودگاهی امام خمینی ترمینال سلام رفتند توفیق تشرف را پیدا کردند به سرزمین وحی، بالای ۵۰ درصد از زائرین کشور ۱۱ استان کشور از ترمینال سلام اعزام شدند و در عتبات امسال هم در بازه زمانی آن اربعین که تعریف کردم بیست و چهارم مردادماه تا نهم شهریورماه، ما تقریبا حدود هزار و ۷۸۰ تا پرواز انجام دادیم و ۲۵۰ هزار نفر از زائرین عتبات عالیات از این ترمینال توفیق تشرف پیدا کردند رفتند و بازگشتند، این در این بازه زمانی بود، ما عتبات اربعین مان تا پایان ماه صفر ادامه داشت یعنی اگر تا پایان صفر را بگوییم بالای ۳۰۰ هزار تا و بالای دو هزار تا پرواز میشود.
سوال: حج عمره هم از همین جا میروند؟
چلندری: بله، اصلا ما کلا ترمینال سلام، یک اتفاق خوبی که افتاد ما همیشه اعتراضی داشتیم، ما یکسری مسافرین خارجی بین المللی داریم که با یک شرایط خاصی دارند مسافرت شان را انجام میدهند و یکسری مسافرین بسیار عزیز و گرانقدری داریم که با یک حال و هوای دیگری دارند میروند، یک زائر عزیز که خودش را آماده کرده دارد توفیق تشرف به سرزمین وحی را پیدا میکند ما شرعا، قانونا مسئولیم که آن حس و حال و هوای سفر را برای او پیدا کنیم و خوشبختانه در عملیات حج تمتع با شرایطی که ترمینال سلام دارد آن المانهایی که نصب شده، آن شعائر اسلامی که آنجا نصب شده همه با آیینهای مذهبی هست و آن تصاویر زیبایی که در آن ترمینال هست، وقتی که آن زائر و مسافر میآید به ترمینال سلام میرساند خودش را در یک مسیر دیگر قرار میدهد، امسال الی ماشاالله ما داشتیم عزیزان بزرگوار، زائرینی که میآمدند تشکر میکردند و میگفتند به محضی این که ما ماشین مان را پارک میکنیم و میآییم جلوی ترمینال سلام قرار میگیریم احساس میکنیم که در مسیر پیاده روزی اربعین قرار گرفتیم.
سوال: دو تا موکب هم امسال زده بودید
چلندری: ۲۵ تا موکب امسال در ترمینال زده شده بود
سوال: یعنی عمود صفر
چلندری: بله، اصلا شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان عمود صفر زحمت همکاران شما هم بود امسال صدا و سیما هر شب برنامه با یک شب تاخیر برنامه عمود صفر را داشت پخش میکرد که جای تشکر دارد و مردم خاطرات شان را به ثبت میرساندند، بهترین لحظات مردم آن لحظاتی بود که در ترمینال ما واقعا یک مورد اعتراض نداشتیم، در ترمینال سلام، چون نیتها همه خدایی بود، همه برای امام حسین لباس خادمی به تن کرده بودند آمده بودند، این اتفاقات باعث شد که ما یک دانه پرواز کنسلی نداشتیم و اگر مسافری هم جا مانده بود از پرواز با پرواز دیگر میرفت، عزیزی تعریف میکرد، میگفت که پرواز ما سه ساعت تاخیر داشت، بالاخره تاخیرات اجتناب ناپذیر است ما در ایام عتبات امسال هم گرچه میانگین تاخیرات مان زیر ۴۰ دقیقه بود ولی دو سه تا پرواز داشتیم که نقص فنی خورده بود، ترافیک سنگین فرودگاه نجف بود، میگفت من سه ساعت است پروازم تاخیر خورده ولی اصلا دوست ندارم از ترمینال بروم احساس نمیکنم، چون برنامههای فرهنگی بسیار خوبی اجرا میشد و آنجا همه هم کُفّ همدیگر بودند شما همه را میدیدید در یک لباس، خودشان زائرین کمک ما بودند و این توفیق بزرگی بود که الحمدالله نصیب من و همکارانم شد، مجموعه همکارانم اعم از پلیس، سپاه، گمرک و گذرنامه، یک نکتهای را من بگویم، جایی را نمیبینید فرمانده پلیس فرودگاههای کشور، فرمانده سپاه فرودگاههای کشور، فرمانده گذرنامه ما، لباس خادمی به تن کرده آنجا چایی به مردم میداد این در هیچ کجای دنیا شما نمیبینید یک مقام ارشد نظامی بیاید لباس خادمی تن کند و چایی دست مردم بدهد، سر تواضع فرود بیاورد و واقعا در ترمینال سلام حالا شاید این حرف یک کم سنگین باشد من میزنم، من خواهش کردم از همکاران مان که گفتم در ترمینال سلام با وضو وارد بشوید واقعا اجر و مزدتان کمتر از آن خادمی که دارد در حرم ائمه معصومین کار میکند از او کمتر نیست و همین امر باعث موفقیت شده و باید بیاییم ترمینال یک مان هم سطح خدمات مان را بالا ببریم از بابت سطح خدمات مان در ترمینال یک من همین جا لازم است که از مردم عذرخواهی کنم و قول میدهیم که انشاالله سطح خدمات را بالا ببریم.
سوال: الان میزان رفت و آمد مسافر در پایانه یک چطور هست؟ چه تعداد سال جاری رفتند نسبت به سال گذشته و ۱۴۰۰ وضعیت مان چطور است؟
چلندری: ما سال ۱۴۰۰ تقریبا ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر از فرودگاه امام جابجا کردیم، مجموع ... سال ۱۴۰۱ داشتیم تازه ترمینال سلام را راه میانداختیم ولی ۴۰۱ حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر ما از آنجا جابجا کردیم حدود ۴۵ هزار پرواز هم انجام دادیم همین آمار در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۵۰۰ مسافر رسید و ۴۹ هزار تا پرواز داشتیم یعنی اگر ما بیاییم آمار بگیریم یک چیزی حدود ۱۰ درصد ۹ درصد ما افزایش مسافر را نسبت به سال ۴۰۱ داشتیم، در ۴۰۳ این روالی که دارد پیش بینی میشود ما افزایش ۱۵ درصدی را داریم میبینیم یعنی ما آمار ۵ ماهه را که نگاه میکنیم دقیقا ۱۵ درصد افزایش مسافر و ۱۴ درصد افزایش پرواز را داریم و پیش بینی میکنیم ما آمار مسافرمان جابجایی مسافرمان در سال ۴۰۳ به نزدیک به ۹ میلیون مسافر و حدود نزدیک به ۶ هزار پرواز برسد، این آماری هست که یک کم ما باید به فکر خودمان باشیم و زیرساخت هایمان را خیلی سریعتر توسعه بدهیم که شرمنده مردم مان نباشیم و الحمدالله استقبال خوبی دارد میشود.
سوال: در حوزه بار چطور؟
چلندری: در حوزه بار، تلاش میکنیم باید قبول کنیم ما یک مقدار غافل بودیم، در سال ۹۴ آمدند فرودگاه امام را بعنوان منطقه آزاد مصوب کردند، میطلبید که ما یک مقدار بیشتر برویم ورود پیدا کنیم همین جا من خواهش و استدعایم این است انشاالله صدای من را دوستان مناطق آزادمان، وزیر محترم اقتصاد دارایی جدید بشنوند و سهمیه کالای تجاری را بدهند به منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی، ما دومین گمرک یعنی بعد از بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر و پرترددترین بنادری که کالا دارد وارد میشود، گمرک فرودگاه امام خمینی است و اگر ما بیاییم سهمیه کالای تجاری را بدهیم انبارهای منطقه را. البته انبار را راه انداختیم اگر فرصت بشود توضیح میدهم که در منطقه آزاد چه کارهایی انجام میدهیم، و بتوانیم راه بیاندازیم خیلی از تجاری که دارند بارهای های تک شان را، بارهایی که از نظر حجم کم هست، از نظر قیمت بالا هست، حتی موتور هواپیما، دیگر نبرند در سایر مناطق آزاد کشور، اینها را بیاورند در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی، بالطبع اینها برای تجار خیلی راحت است و بتوانیم انشاالله این کار را بکنیم ما باید خیلی سریع، قرار بود ما بعنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر بشویم، ولی باید قبول کنیم که یک کم سخت است. یک خورده که چه عرض کنم خیلی سخت است با اقداماتی که کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس انجام دادند و حتی در کنار ما گوآدر پاکستان انجام داد، ما یک فرودگاهی مثلا میخواستیم در کنارک احداث شود، بحثهای مختلفی بود، ما باید عزم مان را جزم کنیم و برویم یک دست بشویم، ما باید توسعه زیرساخت هایمان را انجام بدهیم ولی این نیست که ما وقتی میگوییم بعنوان هاب بار حتما برویم هاب اول بار بشویم، نه خیر، ما اگر بتوانیم بارمان را در منطقه به روزی ۵ پرواز کارگو برسانیم میتوانیم بعنوان یکی از هابهای منطقه حرف بزنیم، با این سرعتی که ما داریم مسافری مان را توسعه میدهیم تعداد مسافر دارد بالا میرود ما اگر زیرساختهای فرودگاه اجازه بدهد ما بیاییم ترمینال هایمان را توسعه بدهیم که بتوانیم پروازهای کانکشن را برداریم بیاوریم، قطعا بعنوان یکی از هابهای مسافر منطقه حرف برای گفتن داریم ما پتانسیلهای بسیار بسیار زیادی داریم که بدون اغراق باید بگویم یک مقدار از آن غافل شدیم که باید عزم مان را جزم کنیم الحمدالله در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی افتاد، این قطار افتاد روی ریل حرکت ولی بهرحال شرایط به گونهای شد که متاسفانه بد آوردیم، دولت چهاردهم الحمدالله با اشرافیتی که رئیس جمهور محترم دارد، ۵ دوره نماینده مجلس بودند ایشان و و تمام کار را به خوبی واقف هستند و خوشبختانه جا دارد خانم صادق که از مجموعه خود وزارت راه و شهرسازی بودند، این توفیق نصیب وزارت راه شد امید داریم که در دولت چهاردهم این قطاری که روی ریل افتاده سرعت خوبی بگیرد و قطعا این اتفاق، این قول و نوید را خدمت مردم عزیز کشورمان میدهم که این اتفاق در دولت چهاردهم خواهد افتاد.