• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۶۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
سیاسی » انتخابات

قالیباف: اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است.

قالیباف:اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز سوم تیرماه ۱۴۰۳ در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف اظهار کرد: کسانی که در جبهه حضور داشتند، بر این باورند که کار نشد ندارد.
وی با اشاره به تکمیل پروژه اتوبان امام علی (ع) پس از حدود ۴۰ سال گفت: این اتوبان حدود ۴۰ سال به صورت نیمه کاره رها شده بود. تنها یک نفر از مدیرانی که با ما همکاری داشتند، برای تکمیل این پروژه نیمه موافق بود. این در حالی است که تمامی مدیران ما در تصمیم گیری‌ها شجاع بودند.
قالیباف در ادامه تشریح کرد زمانی که به دنبال تکمیل پروژه نیمه کاره اتوبان امام علی بودیم مدیران ما عنوان می‌کردند که تکمیل این پروژه نشدنی است چرا که حداقل ۱۲ هزار واحد مسکونی بر سر راه این پروژه است که بخشی از این واحد‌های مسکونی انحصار ورثه‌ای است که حتی دادگاه نیز نمی‌تواند در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. با این واحد‌های مسکونی که ممکن است وسط اتوبان باقی بماند چه باید کرد؟
وی گفت: مدیران در بیان علت مخالفت خود با تکمیل پروژه اتوبان عنوان می‌کردند که با تکمیل این پروژه شهر به دو نیمه تقسیم می‌شود و برق گاز آب و تأسیسات شهری به عرض ۷۵ متر و به عمق ۸ متر از شمال به جنوب شهر تهران قطع می‌شود. همچنین با انجام این پروژه مابقی پروژه‌ها بر زمین باقی خواهد ماند. در پاسخ به این نکات عنوان کردیم که اینجا نقش مدیر و قدرت مدیریت و انسجام مشخص می‌شود. در نهایت طی ۱۸ ماه پروژه به این بزرگی به سرانجام رسید.‌

می‌توان ماشین‌های دارای استاندارد پنج سال کارکرده وارد کرد
وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از رانندگان ما خود راننده هستند و خود مالک و یا شریک ماشین هستند. با توجه به وضعیت ارز امروز کشور به جای خرید خودرو‌های نو می‌توان ماشین‌های پنج سال کارکرده که دارای استاندارد‌های لازم است، وارد کنیم.
قالیباف گفت: اگر بتوانیم آن را خریداری کنیم بهتر است، اما مابه‌التفاوت یک خودرو ۵ سال کارکرده با یک خودروی نو بسیار قابل توجه است؛ در حال حاضر ماشین‌های دهه ۶۰ میلادی در تهران شب تا صبح کار می‌کند و گازوئیل به ریه‌های مردم وارد می‌کند و یا اتوبوس‌هایی که اکنون در جاده‌ها کار می‌کند به محیط زیست آسیب می‌رساند را به سرویس‌های اداره و دولت داده می‌شود و یا بلدوزر‌هایی که اکنون در معادن ما استفاده می‌شود در خارج از کشور به عنوان آهن قراضه محسوب می‌شود و بابت آن گازوئیل دریافت می‌کنیم و درآمد ما از معادن ۴۰ همت می‌شود. در حالی که ۴۴ همت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تا لیتری حدود ۶۰ هزار تومان را پرداخت می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه این اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم را نمی‌توان اقتصاد نامید گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، پلاک را از ماشین گرفتم و به افراد دادم. امروز یک راننده که می‌خواهد ماشین سی سال کارکرده خود را بفروشد، قیمت آن از زمانی که آن را خریداری کرده، چند ده برابر افزایش پیدا کرده با این وجود اکنون برای خرید یک ماشین نو نیاز به چند میلیارد تومان دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی برای خرید ماشین دارد و نه سرمایه‌ای دارد و نه ما می‌توانیم ماشین او را توقیف کنیم. چرا در چنین وضعیتی باید سخت‌گیری کنیم؟

باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم
قالیباف با بیان اینکه اکنون برای حل مشکلات باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: امروز رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. در وضعیتی که ما از خودرو‌های ۳۰ سال کار کرده استفاده می‌کنیم و از طرفی مابه‌التفاوت قیمت یک خودرو کارکرده ۵ سال با خودروی نو بسیار چشمگیر است باید از ورود خودرو‌های ۵ سال کارکرده استقبال کنیم چراکه با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم عمر متوسط ۲۰ ساله ماشین‌ها در کشور را به ۷ سال کاهش دهیم. در این صورت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیلی که مصرف می‌شود، (نسبت ماشین‌های ۵ سال کارکرده و ماشین‌های سی سال کارکرده) طی ۵ سال، می‌تواند جایگزین ارز استفاده شده در این حوزه شود. قالیباف تصریح کرد: خودرو ساز داخلی ما نه خودرو ساز هست و نه خودرو ساز خواهد شد. از همین رو باید یک مدیر تصمیم درستی بگیرد تا برخی نگویند تولید متوقف شده است بلکه باید رانت و بی‌عرضگی متوقف شود. ما قادر به ساخت پلتفرم خودرو نیستیم، یک پلتفرم خودرو حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد و حداقل ۴۰ میلیون تیراژ می‌خواهد تا اقتصادی باشد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم، خودروساز، کارگر همه ناراحت هستند. ۲۵۰ همت زیان انباشه در این حوزه وجود دارد که باید دولت آن را بپردازد. دولت از کجا باید این زیان را پرداخت کند؟ نتیجه دخالت دولت به امور خودروسازی و اقدامات ناشی از آن تورم ۴۰ درصدی را به بار می‌آورد. مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند.

یک ماشین نداریم به اروپا برود!
قالیباف با اشاره به اینکه هم اکنون موقعیت ترانزیتی داریم، اما یک ماشین نداریم به اروپا برود! خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور باید معطوف به هدف، قابل کنترل، پیش‌بینی پذیر باشد. اما امروز اقتصاد کشور ما هیچیک از این ویژگی‌ها را ندارد.
وی افزود: اساس اصلی ما در دولت چهاردهم، رشد اقتصادی است و در این مسیر ناگزیر به بازتولید و باز توزیع ثروت هستیم.

تحقق رشد اقتصادی با کمک به ابتدای زنجیره تولید
قالیباف با بیان اینکه بسیاری از محصولات به ویژه در بخش کشاورزی فاصله قیمتی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، ۱۰ برابر است، گفت اگر به دنبال رشد اقتصاد هستیم باید به ابتدای زنجیره (برای تولید) کمک کنیم.
وی با بیان این پرسش که چرا در بن بست حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: رئیس قوه مجریه لازم نیست اقتصاددان باشد، اما باید به امور اقتصادی آگاه باشد. رییس قوه مجریه تصمیم گیر است، اما تصمیم ساز نیست.
قالیباف گفت: اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، دانشگاه و… در اقتصاد تصمیم ساز هستند و رییس قوه مجریه تصمیم‌گیر است.
وی ادامه داد: ما باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم. سرمایه ترسو است. سرمایه جایی می‌رود که احساس امنیت داشته باشد.

جامعه تبعات پرداخت مالیات از تورم را می‌دهد
قالیباف در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی گفت: زمانی که مابه‌التفاوت تورم داخل کشور با خارج از کشور متفاوت می‌شود چه کسی می‌خواهد آن را جبران کند؟ مردم عقل معیشت دارند، زمانیکه ما به عنوان رییس جمهور مراقب دارایی او نیستیم، او برای خود سیاست گذاری می‌کند تا آسیب نبیند و سرمایه خود را در حداقل در صندوق امانات نگهداری می‌کنند. (البته در این میان کسانی که سرمایه ندارند از مرز فقر عبور می‌کنند و نابود می‌شوند) زمانی که مالیات از محل تورم گرفته می‌شود به جای تولید، این تبعات به جامعه وارد می‌شود.
وی با تاکید به جذب سرمایه داخلی اظهار کرد: بار‌ها اعلام کردم که نمی‌گوییم نباید تحریم را حل کنیم، اما اگر به تولید رانت اضافه داده شود، این امر می‌شود ضد تولید.

آمریکا در طول تاریخ دشمن ما بوده
قالیباف با تاکید بر اینکه موافق مذاکرات بودم خاطرنشان کرد: مذاکره یک روش مبارزه است. در سیاست باید همواره به این نکته توجه داشت که با دشمن خود سخن می‌گوییم. امریکا نه تنها از پس از انقلاب دشمن ما است بلکه در طول تاریخ دشمن ما بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اهمیت دستگاه دیپلماسی ما به اندازه تمامی دستگاه‌های دیگر است، تصریح کرد: در مذاکرات با دشمن باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم.

۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی
قالیباف با تاکید بر اینکه سیاست‌زدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است؛ خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل می‌شود به شرطی که سیاست‌زدگی بر اقتصاد نباشد. در صورتی که بتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم سرمایه‌گذار خارجی خود به میدان خواهد آمد. بر اساس امار منتشر شده حداقل ۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی در اختیار مردم در داخل کشور است. اگر نتوانیم این سرمایه را جذب کنیم هیچ سرمایه‌گذار ایرانی خارج از کشور را نیز نمی‌توانیم جذب کنیم.

صندوق سرمایه‌گذاری ارزی تأسیس شود
قالیباف پیشنهاد راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی را مطرح کرد و گفت چه اشکالی دارد این صندوق راه اندازی شود و سود ارزی نیز به مردم پرداخت کند؟ باید امید را در جامعه زنده کنیم. حتماً نباید قیمت گذاری دستوری در کشور انجام شود بلکه با بازتوزیع ثروت، باید از ایجاد فشار بیشتر به مردم جلوگیری شود.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های آبادان و خرمشهر
اختتامیه جشنواره ورزشی نیروی دریایی ارتش
تامین بیش از نیمی از لیمو ترش کشور در فارس
گذشت اولیای دم و نجات محکوم از قصاص
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
اختلاف در اروپا بر سر مسدودی ۲۱۰ میلیارد یورو از دارایی روسیه
محبت اهل بیت (ع) محور مشترک وحدت شیعه و سنی است
بانوان آذربایجان شرقی کارآفرین و خلّاق برای اقتصاد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
هوا در ۸ منطقه اصفهان و دو شهردیگر پاک است
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق شاهرود
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین از بامداد امروز در زنجان
تجليل فعالان قرآني بسيج در چلچراغ آيه ها
برخورد پراید با گاردریل در جاده مایان_ تبریز با ۶ مصدوم
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
دستاورد نوین دانشمندان برای بازسازی و توقف تخریب دیسک بین‌مهره‌ای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۲ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (بیست ودوم آذرماه ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)