پخش زنده
امروز: -
مراسم گرامیداشت بیستوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی افزود: انشاءالله این زحمات و تلاشهایی که دوستان در سازمان دانشآموزی انجام میدهند مورد رضای حضرت ولیعصر (عج) قرار بگیرد و به برکت میلاد حضرت رضا (ع) در بین دانشآموزان موثر واقع شود.
رئیس سازمان دانشآموزی ادامه داد: یکی از نکاتی که در تربیت بسیار مهم است دو عامل «عاملیت» و «شرکت» است. اینکه متربی را وارد یک وادی کنیم که عاملیت در آن محقق شود و کاری کنیم که مشارکت و کار جمعی که قرار است انجام شود، توسط دانش آموز انجام شود. اعتقاد جدی دارم یکی از بهترین فرایندها در کار تربیتی کنشگری دانشآموزان و نقش دادن دانشآموز در منظومه تربیتی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حضرت آقا در دیدار معلمان نکاتی فرمودند که ۳ نکته آن بهطور مستقیم به کنشگری دانشآموز اشاره داشت؛ افزود: یکی از نکات، این بود که طوری برنامهریزی کنیم که دانشآموز در پازل و جدول پیشرفت کشور، خود را سهیم بداند. این اتفاق نخواهد افتاد مگر با دادن نقش و هویتبخشی به دانشآموز. در بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فرمودند کاری کنید که دانش آموزان خود در مدرسه نسبت به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دیگر موثر شوند.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم کاری برای دانشآموز اتفاق بیافتد و رشدی در او اتفاق بیافتد چارهای نداریم مگر اینکه فضای دانشآموز را به یک فضای فعال و اثرگذار تبدیل کنیم. اگر ما به دانشآموز بهعنوان یک عنصر اثرپذیر، متاثر و منفعل نگاه کنیم هیچ اتفاقی برای او نمیافتد. اما اعتقاد قطعی و جدی داریم اگر او را یک عنصر کنشگر و فعال و اثرگذار نگاه کنیم، هم نوع گفتمان و تربیت ما تغییر خواهد کرد و هم نوع برنامهریزی و هم نوع اثرگذاری تغییر پیدا خواهد کرد.
حجتالاسلام پورثانی تاکید کرد: سازمان دانش آموزی یعنی جایی که تمام اعضا، برنامهریزیهای آن بوی دانشآموز و بوی تربیت بدهد. امروز دور افتادن از فضای دانشآموز و برنامهریزی دور از اقتضائات دانشآموز یکی از آفتهای جدی فضای پرورشی و فضای وزارت آموزش و پرورش است. دانشآموز عصر تکنولوژی، عصر متاورس، عصر هوش مصنوعی و عصر فضای غیرواقعی خیلی فرق میکند با دانشآموزانی که در عصر ما زیست میکردند؛ بنابراین تمام سیاستها و برنامهریزیهای ما باید با اقتضائات امروز دانشآموز ما همراه و همخوان باشد. به قول شهید باهنر «از جایی شروع کنیم که دانشآموز میخواهد و به جایی ختم کنیم که باید ختم شود».
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: یکی از تجلیگاههای هویتبخشی به دانشآموزان سازمان دانشآموزی است، یکی از تجلیگاههای هویتبخشی به دانشآموزان خبرگزاری پانا است، یکی از تجلیگاههای هویتبخشی به دانشآموزان مجلس دانشآموزی است، یکی از تجلیگاههای هویتبخشی به دانشآموزان پیشتازان دانشآموزی است.
رئیس سازمان دانشآموزی با تاکید بر اینکه تمام برنامههای سازمان دانش آموزی باید روی تربیت متمرکز باشد و دال مرکزی فعالیت ما باید رشد دانشآموز باشد، گفت: سند تحول بنیادین بهعنوان دکترین وزارت آموزش و پرورش میگوید ما باید برای رسیدن دانشآموزان به مراتبی از حیات طیبه زمینهسازی کنیم. اینکه ما میگوییم ساحت سیاسی اجتماعی، به این معناست که یک دانشآموزی که در اجتماع فعال و کنشگر باشد، به محیط پیرامونی خود حساس باشد. اگر در مدرسه و در کشور نماینده مجلس است، یعنی عنصری فعال و کنشگر باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در تمام فعالیتهای سازمان دانشآموزی باید اجازه مطالبهگری به خود دانش آموزان بدهیم و باید با دانش آموزان گفتگو کنیم، گفت: باید دانش آموزان را در فرآیند تعلیموتربیت و در فرآیندهای سازمان دانشآموزی قرار دهیم. تربیت یک فرآیند است. تربیت مسائل مختلفی دارد. اقدامات اخیر در سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا اقدامات مهمی است. رویکرد ما باید به این فرآیندها جدیتر باشد.