پخش زنده
امروز: -
رئیس انجمن ملی حمایت از صنایع پوشاک گفت: برای حمایت از تولیدکننده پوشاک ایرانی اسلامی اعم از چادر و مانتو شلوار، یا مواد اولیه را ارزان کنیم یا مالیات را تخفیف دهیم و نگاه مالیاتی را باید اصلاح کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ویژه برنامه انتخاباتی «بالاتر» موضوع حمایت دولتی از پوشاک ایرانی اسلامی با حضور آقایان ابوالقاسم آقاحسین شیرازی رئیس انجمن ملی حمایت از صنایع پوشاک و سخنگوی اتحادیه پوشاک، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه مد و لباس و اسدالله سلیمانی عضو انجمن محصولات فرهنگی حجاب (میهمان تصویری) بررسی شد.
مجری: رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر خودشان، رقابت واقعی را یکی از ارکان مهم انتخابات عنوان کرده بودند، به این معنا که میدان برای حضور طیفهای گوناگون و جریانهای فکری گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باز باشد تا همه این جریانهای متفاوت فکری بتوانند در مسابقه بزرگ انتخابات شرکت کنند و یک رقابت واقعی داشته باشند و حضور فعالانهای در این میدان داشته باشند. یکی از موضوعاتی که کارشناسان سر آن اختلاف نظر دارند و موضوع این قسمت از ویژه برنامه بالاتر قرار گرفته، این است که حمایت دولتی از پوشاک ایرانی- اسلامی باید چگونه باشد؟ اساساً حمایتی باشد یا نباشد و اگر قرار است این حمایت صورت بگیرد از پوشاک ایرانی- اسلامی، کیفیت آن به چه صورتی باشد؟
سؤال: آقای شیرازی شما مخالف پرداخت یارانه به این شکل هستید و ورود دولت برای حمایت یارانهای از کالاهای پوشاک ایرانی- اسلامی به این شکلی که گفته میشود، چرا این مخالفت را دارید؟
ابوالقاسم آقاحسین شیرازی؛ رئیس انجمن ملی حمایت از صنایع پوشاک: من مخالفتم اولاً این است که دولت الآن در تنگنایی قرار گرفته است که باید بودجه اش را بتواند تأمین کند. دو این که ما در هر صورت برای پوشش هیچ وقت نباید بخشی نگری داشته باشیم. اگر دولت این توانمندی را دارد به خصوص الآن ما میدانیم که اصناف، تولیدکننده و فروشنده پوشاک با مشکلات مالیات روبرو هستند. اگر دولت بخواهد حمایتی کند ما استقبال میکنیم، ولی نه برای یک بخش، چون یک بخش که فقط حجاب یا عفاف نیست، همه بخشها به عفاف و حجاب معتقدند و باید عمل کنیم؛ بنابراین مخالفت من این است که برای یک بخش نباشد.
سؤال: آقای امامی نظر شما چیست؟ شما فکر میکنید دولت باید ورود کند یا نه؟
سید مجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی: با آرزوی این که یک روزی بتوانیم خیلی وضعیت و شرایط پوشاک به عنوان هنر تن و به عبارتی آدرس و عنوانی که هویت هفت هزار ساله و تمدن بزرگ ما را نمایندگی میکند داشته باشیم. با تدابیری که طبعاً باید کمیسیونهای مربوطه، مخصوصاً کمیسیون صنایع و کمیسیون فرهنگی در مجلس داشته باشد و البته الآن در هفته مد فجر هستیم، میدانید اتفاقات خیلی بزرگی در حوزه مد و لباس دارد میافتد. فردا شب هم آیین اختتامیه و اهدای طاووسهای زرین برترین طراحان لباس ایران است در تالار وحدت، حالا خیلی از مردم از طریق همین تلویزیون میتوانند همین ساعتها آن را ببینند. مسأله سیاست گذاری، حمایت و تسهیل گری حوزه مد و لباس یک بحث بسیار بسیار تخصصی است و به نظر میرسد تا قبل از این تا این حد تخصصی با آن برخورد نشده، حتی یک نماینده مجلس؛ چون داریم به انتخابات مجلس میرویم به سادگی نمیتواند، حالا من سعی کردم یک سری کارهایی که در این سالها در کارگروه شده را همه را مستندسازی کنیم که لااقل دوستان جدیدی که میآیند بخوانند و بدانند بسیار حوزه خود آقای شیرازی که مثلاً شاید چهار دهه است یا خود آقای سلیمانی که این جا هستند هر کدام اینها چندین دهه در این عرصه هستند میدانند که چقدر ریزه کاری وجود دارد. مسأله حمایت از پوشاک ایرانی- اسلامی یک مسأله چند وجهی است، حتماً دولت و نظام باید حمایت کند. این حمایت به ابزارهای مختلف مستقیم و غیرمستقیم، مالی و غیرمالی، تولیدگرا و مصرف گرا توزیع میشود. یک سالاد متنوعی از حمایتها باید روی میز باشد، عقلای قوم که قانون گذار و مجلس شورای در سال ۸۵ گفته کارگروه ساماندهی و مد و لباس است و باید وزارت صمت و باید بقیه ارکان دولت هم با آن هماهنگ باشند، عاقلانه باید تنظیم کنند این ابزارهای متنوع را. همین الآن که ما این جا نشسته ایم، ما تبلیغات رایگان شهرداری تهران بر روی تابلوهای شهری از برگزیدگان جشنواره فجر انجام داده است. یعنی شما نام ویژند را میبینید و زیر آن نوشته؛ شرکت کرده در جشنواره و برنده شده در جشنواره. همان طور که ما سال گذشته در حوزه سینما؛ جشنواره فیلم فجر، آمد اسم فیلم را با کمک شهرداری تهران، آیا این حمایت نیست؟ گاهی شما یک میلیارد نقدی بدهید به یک تولید کننده، به اندازه این که پنج تابلو مخصوصاً در حوزه پوشاک که بچهها نمیتوانند و حجاب مخصوصاً اصلاً نمیتوانند تبلیغات شهری در کلانشهرها انجام دهند.
سؤال: چرا؟ به خاطر مسأله مالی اش میگویید؟
امامی: خیلی گران است تبلیغات در عرشههای شهری در تهران، خیلی تبلیغات گران است، اصلاً عددها، عددهای بچههای تولید کننده حجاب و مد و لباس متأسفانه نیست. البته بعضی از ویژندهای پوشاک الحمدلله این قدر توانمند شدند شما همین اخیراً میبینید تبلیغات تلویزیونی میکنند. ما هم خیلی خوشحال هستیم. پس حمایت؛ آری، اما سطحی نگری به مسأله حمایت؛ خیر.
سؤال: آقای شیرازی با این فرمایشات که مخالف نیستید؟
شیرازی: نه اصلاً بسیار فرمایش درستی را گفتند؛ هم سطحی نباشد و هم یک بخش تنها نباشد، چون ما مسأله عفاف و حجاب را در تمام زمینههای پوشاک داریم.
سؤال: در فرمایش قبلی خود فرمودید که مخالف حمایت از یک بخش هستید؟
شیرازی: بله، ایشان میگویند به یک کالای خاص نباید باشد، باید به زنجیره پوشاک اجتماعی باشد، احیاناً، شاید این است منظورشان؟
امامی: بله.
شیرازی: ما الآن در زمینه پوشاک؛ برای هم مالیات و هم تهیه مواد اولیه مشکل داریم. چقدر خوب است این حمایت برای تولید کننده و فروشنده پوشاک که هم بتواند به سادگی تولید کند، هم به سادگی عرضه کند و هم تبلیغات آن را بتواند داشته باشد. درست اشاره کردند آقای امامی.
امامی: میدانید ما چه میگوییم؟ ما میگوییم اگر به فرض چنین پولی که ما نداریم در دولت، مجلس باید به نحوی تدبیر کند که این طور نشود. چطور نشود؟ اگر مثلاً شما ولو آمدی به یک گونهای از کالا، حمایت نقدی مستقیم انجام داد، من شخصاً به عنوان یک کسی که خانواده ام و همه خانواده ام چادری هستند به شدت لذت میبرم از این حمایت، ولی در عین واحد دیدند که شما با پوشاک قاچاق مقابله نمیکنی، این در جامعه و نظام اجتماعی ایجاد دو قطبی میکند و این تصویر را ایجاد میکند که شما مسأله ات مردم نیستند، مسأله ات یک چیز دیگر است. این که گفتم باید عقلانیت در بهره گیری از ابزارهای حمایتی داشته باشیم، به خاطر این است که ثمره را هم ببینیم. ثمره اگر خدای ناکرده باعث دوقطبی شود، ما باید همان طور که مقابله با قاچاق میکنیم، همان قدر؛ حمایت از توسعه تولید چادر و مصرف چادر به عنوان پوشاک اجتماعی اول بانوان ایرانی کنیم، همان قدر هم باید از مانتو حمایت کنیم. من به بسامد این سیاست نگرانم و طبعاً در مورد آن صحبت میکنم.
سؤال: آقای سلیمانی نظر شما چیست؟ شما فکر میکنید باید این حمایت چگونه باشد؟ با فرمایش آقای شیرازی موافقید یا نه؟
سلیمانی؛ عضو انجمن محصولات فرهنگی حجاب: ابتدا یک معرفی اجمالی داشته باشم. بنده به عنوان یک انجمن مردم نهاد که مثل همه تشکلها که در حوزه اجتماعی و دینی احساس مسئولیت کردند، ۱۰ سال است که آمدیم انجمنی را تشکیل دادیم به خاطر این که پوششهای عفیفانه که امروز صحبتش است، در سال ۹۳ خیلی کمتر بود، مردم مطالبه داشتند، ولی مسئولین و متولیان امر متأسفانه غفلت کرده بودند از این موضوع. در این ده سالی که انجمن تولید کنندگان وارد عرصه شده، ما آمدیم سه مشکل را احصاء کردیم که این سه مشکل را فکر میکنیم اگر در حوزه حجاب بتوانیم حل کنیم، پوششهای عفیفانه یا به فرمایش آقای دکتر امامی، زیست عفیفانه بخواهیم داشته باشیم باید این سه موانع را برداریم. این موانع هم؛ حرف ما نیست. حرف مردم است و من در ارتباط با فرمایش آقای شیرازی، من خود طرفدار این هستم که از همه پوشاک حمایت شود. من خود شاید صنفیتر از ایشان هستم، سابقه من شاید بیشتر باشد در صنعت، ولی این عملیاتی نیست، امکان این که ما امروز به کلیه واحدهای صنفی پوشاک بخواهیم خدمات دهیم، از اینها مالیات نگیریم، بیمه آنها را نگیریم، این امکان پذیر نیست. از طرفی هم حجاب امروز پاشنه آشیل کشور ماست. حجاب امروز نماد پرچم است. امروز مقام معظم رهبری میگویند حجاب نماد بانوی ایرانی است. حجاب را ما با هر پوششی نمیتوانیم مقایسه کنیم؛ بنابراین ما برداشتمان این است؛ با توجه به صحبتهایی که با کمیسیونهای مختلف مجلس، مرکز پژوهشها و آقای امامی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شود و خوشبختانه با پیگیریهایی که کارگروه مد و لباس و در این ۱۰ سال انجمن انجام داد، این اتفاق افتاده است.
سؤال: آقای شیرازی آقای سلیمانی گفتند که میشود حمایت کرد همه جانبه، اما شما باز برمی گردم به فرمایش اولتان که فرمودید نباید جدا و تفکیک کرد، یارانه دولتی پرداخت کرد.
شیرازی: یارانه دولتی واقعاً خیلی نیاز است، مخصوصاً که ما دو سال کرونا را پشت سر گذاشتیم، پوشاک خیلی آسیب دید. من با اصل دادن یارانه دولت مخالف نیستم. خیلی هم خوب است برای پوشش، عفاف و حجاب. این که تفکیک کنیم اجرای آن را فقط محدود کنیم به یک بخش؛ مخالفم.
سؤال: چه بخشی؟
شیرازی: مثلاً فقط بگوییم صرفاً به چادر، آقا چادر برای ما عزیز و مقدس است، درست است قابل احترام است ولی آیا کسی که مانتوشلوار میپوشد و شیما هم گرفته از وزارت ارشاد، این عفاف و حجاب و زیست عفیفانه نیست؟ باید به این هم برسیم. از این مهمتر، چرا نمیآییم در مدارس ابتدایی، دختر خانمهایی که مانتوشلوار، روپوش، مقنعه، چرا به اینها نباید بدهیم که اینها را از همان پایه تقویت و حمایت کنیم که خانوادههای ضعیف اصلاً نمیتوانند تهیه کنند و بعد مدارس کلی پول از اینها بگیرد. ما اگر از این پایهها شروع کنیم و تفکیک نکنیم عفاف و حجاب را، عفاف و حجاب فقط برای یک بخش نیست، همه جامعه بیایند برای اجتماع محدود کنیم به لباس و پوشش اجتماع خانمهای عزیز. اینها مانتوشلوار میپوشند، در خیلی از ادارات با مانتوشلوار هستند، در خیلی سطح جامعه با مانتوشلوار هستند، چرا نباید به اینها بدهیم؟ پس هم چادر و هم این، این که بیاییم تفکیک کنیم؛ من با این مخالفم، برای اجرای آن، ولی در کل موافقم که دولت این حمایت را داشته باشد.
امامی: یک بحث است که چه دوست داریم و مطلوب چیست؟ مطلوب بنده هم همه لباس و پوشاک اجتماعی است، ولی آن که محدودیتهای دولت است و به نظر میرسد که، البته بیشتر الان مسأله موافقت مالیاتی است، یعنی معافیت مالیاتی در توزیع چادر مشکی است که در قانون اخیر مجلس مطرح و تأیید هم گرفته، که آن هم در اجرا چالشهایی دارد ولی ما معتقدیم چالش هایش را میتوانیم رفع کنیم. این ماجرا در حوزه مالیات را به نظرم وقتی میتوانیم اثرگذاری مثبت اجتماعی را شاهد باشیم که با مطالبی که آقای شیرازی گفت بشود عجین شود. یعنی در روشهای مختلف از دیگر پوشاک اجتماعی حمایت شود، شما فرض بفرمایید در حوزه حمایت جدید دولت از مواد اولیه مانتوی واحد مدارس یا همان فرم مدارس؛ این به شدت مهم است، اگر دولتها میخواهند در این زمینه کار کنند؟ باید به تعداد هر دانش آموز دختر در حوزه ابتدایی دوره اول و دوم بتوانند یارانه مواد اولیه سالم و با کیفیت برای مدارس داشته باشند که مدرسه دولتی مجبور نشود برود، البته اینجا هم حالا دست در دست میافتد و غیره، یک کالای کم کیفیت و با یک قیمت متعادل، حالا مثلاً ما داریم در مراکز استانها ولی کیفیت آن این قدر کم است...
شیرازی: نه فقط مدارس دولتی، اصلاً ما این پوشش عفیفانه را برای هر دانش آموز دختری؛ چه انتفاعی، غیر انتفاعی، دولتی، ضمن این که از ۱۰ سالگی به بعد هم که ۹ سالگی جشن تکلیف میشود، یک قواره چادر هم به اینها بدهید.
امامی: سامانه اش در دولت فراهم شد، متأسفانه تأمین اعتبار نشد. در سال گذشته کاملاً آزمون هم شد این سامانه. سامانه در وزارت آموزش و پرورش است قد و نوع چادر مشکی یا چادر نماز را دانش آموزانی که وارد کلاس سوم میشدند آزمون هم کردیم؛ بالغ بر ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر در سامانه آمدند تأیید میکردند و این چادر با یارانه دولتی به صورت رایگان میرفت برای دانش آموز، عین کتابی که ما در مدرسه توزیع میکنیم. پس حرف من این است؛ باید مجالس در آینده کمک کنند که دولتها ناچار شوند یارانه، معافیت مالیاتی و انواع ابزارها را استفاده کنند، لکن اختلافات جزئی که هست سر محدود شدن به یک نوع کالا یا یک نگاه متوازنتر است.
شیرازی: اصلاًَ این اثر خیلی مثبتی ندارد که ما بیاییم تفکیک کنیم کسی که مانتوشلوار هم میپوشد، خانم عفیفانه، حجاب درست است.
امامی: میتواند وارد موضوعات اختلاف برانگیز دیگر هم غیر از مسأله چادر بشود.
شیرازی: ضمن این که در اجرا هم من معتقدم این را که شما میخواهی کمک کنی، تولید کننده پوشاک اجتماع را اعم از چادر و مانتوشلوار را ماده اولیه اش را ارزان کنیم یا مالیاتش را برایش تخفیف دهیم.
سؤال: آقای سلیمانی نظر شما چیست؟ آقای شیرازی میگویند که تفکیک قائل نشویم.
سلیمانی: ما اصلاً تفکیک قائل نشدیم، فکر میکنم که استاد عزیزم این طرحی که در مجلس است را اطلاع کافی ندارند. اصلاً یکی از اعتراضهایی که بنده دارم و به آقای امامی هم منتقل کردم؛ بحث این است که در شورای نگهبان آن طرحی که مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهشها فرستاده بود؛ بند شش و هفت آن؛ محصولات حجاب را به عنوان کالای فرهنگی به رسمیت میشناخت، یعنی آن چیزی که یک بانوی مسلمان میتواند در اجتماع ظاهر شود که قطعاً آن مانتوشلوار آزادی هم که نظر آقای شیرازی است را هم در بر میگیرد و حتی روسری را در بر میگیرد. ما بر این باور هستیم، با توجه به این که ۱۰ سال در این حوزه کار کردیم و با مردم صحبت کردیم، شاه کلید حل معمای زیست عفیفانه در حوزه پوشاک؛ کالای فرهنگی شدن محصولات حجاب است؛ چه مانتو، چه چادر، چه دیگر ملزوماتی که بانوان استفاده میکنند و این مستلزم قانون است. این که ما هر برنامه و صحبتی که میشود استناد به قواره کنیم، بگوییم قواره چادر این قدر است، قواره چادر ۵۰۰ هزار تومان است ولی این را در کت و شلوار به کار نمیبریم. اولاً که چادریهای ما که الآن از قواره استفاده میکنند شاید ۱۰ درصد نباشند، بیشتر چادرها هم مدل دار دوخت میشود، اینها هم هزینه دوخت دارد، هزینه ایاب و ذهاب دارد. به نظر من این طرحی که من خواهش میکنم از آقای شیرازی و آقای امامی که کمک کنیم طرحی که تصویب شده و اشکالاتی که دارد، آن اشکالات را بتوانیم رفع کنیم؛ هم به نفع اتحادیههای صنفی ماست و هم به نفع مردم است.
سؤال: اشکالاتی که به آن اشاره کردید میتوانید یک خرده مصداقیتر بگویید برای بینندگان.
سلیمانی: اشکالاتی که در حوزه محصولات حجاب است من اشکالی به آن وارد نکردم، گفتم رفع مشکل است.
سؤال: مشکل کدام است که رفع کنید؟
سلیمانی: مشکل این است که ما در مرحله اول، محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شده و مانتو، روسری و چادر را در بر میگیرد، ولی وقتی از شورای نگهبان دوباره برگشت خورده، گفتند به علت بار مالی که دارد، فقط چادر و ملزومات حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شده است، ما سؤالمان این است؛ از آقای شیرازی هم الآن اینجا است؛ مگر مشاغل ما یا هزار تولیدکننده محصولات حجاب ما چقدر مالیات میدهند؟ ۵۰ درصدشان که اصلاً مالیات نمیدهند، چون کسانی هستند که در خانهها کار میکنند و کارگاههای کوچک دارند، آنهایی هم که میدهند، بر اساس آماری که اداره مالیاتی میدهد؛ بین سه تا شش میلیون تومان مالیات میدهند. چه بار مالیاتی دارد که این تقاضای مردمی که ۱۰ سال است حداقل ما میدانیم و سال هاست که دنبال پوشش مناسب هستند از همان پوشش مدارس تا بانوان و پیدا نمیکنند، مختص به چادر هم نیست، همه بانوان ما امروز مشکل دارند، حتی به نظر من، آن بانویی هم که روسری سرش ندارد ولی مانتوی آزاد و راحت دوست دارد، همه بدنش را که نمیخواهد نمایش دهد، موهایش بیرون است ولی مانتوی آزاد و پوشش مناسب را دوست دارد. ما متأسفانه در این حوزه کم کاری کردیم.
امامی: من حرفم این است که یک وقت صحبت نقض غرض نشود، اگر میزانی که مالیات میدهند تولیدکنندگان پوشاک حجاب و پوششهای اسلامی، خیلی عدد کمی است پس طبعاً در قیمت تمام شده اثری ندارد، پس این راهکار به هدفی که ما و شما داشتیم در حوزه دسترس پذیرتر و اقتصادیتر شدن کالای حجاب، پس این ابزار تأثیر ندارد. من میخواهم، چون باهم هم هدف هستیم ولی استدلال را اصلاح کنم؛ من اصلاح را این طور میکنم؛ به دلیل این که گستره به نظر دوستان در شورای نگهبان، گستره سایر پوششهای اجتماعی مخصوصاً انواع مانتو، حالا که مانتو رفته به سمت تونیک و شومیز و غیره، آنها دارد جایگزین میشود.
شیرازی: نه سلیقه اجتماع، چون کار فرهنگی نکردیم دارد به آن سمت هدایت میشود.
امامی: چون گستره تشخیص اینها برای قانون گذار و سازمان امور مالیاتی که مثلاً میخواهد بگوید مانتوفروش از غیرمانتوفروش، تولید کننده مانتو که مثلاً مالیات اولیه را بگیرد. قانون اولیه که خود یک قانون بسیار پیچیدهای است. چون تشخیص؛ عملاً نشدنی است، برود روی یک حوزه خیلی ملموس و محدود سوار شویم، میخواهم بگویم استدلال آنها این بوده، من در عین حال که با آن مشکلاتی که این ماجرا دارد موافقم که شورای نگهبان ایراد وارد کرده است، اما میخواهم بگویم اگر ما یعنی نظر سومی دارم؛ اگر ما زیرساختها را تقویت میکردیم به لحاظ شناسه کالا و شیما، اتفاقاً میتوانستیم امروز در مورد مانتو هم، یعنی اینجا هم رأی آقای سلیمانی هستم. در مورد مانتو هم به سراغ معافیت مالیاتی برویم برای مانتوفروش ها.
شیرازی: دو مطلب؛ یک این که؛ نگاه مالیاتی را ما باید یک مقداری اصلاح کنیم، یعنی بخواهیم، چرا؟ اگر کسی که الآن مانتوشلوار تولید میکند، من در کارگاه صنفی میگویم، خانگی را الآن نمیگویم، چون اشاره کردند که خانگی اصلاً مالیات نمیدهند، اگر به حداقل تولید کند و محدود، مالیاتش قطعاً کم است. ولی اگر تولید کننده آمد انبوهتر تولید کرد و با قیمت مناسبتر و ارزانتر در اختیار مردم گذاشت، برعکس نگاه مالیات این است که مالیات بیشتری میگیرد. این تولید کنندهای که دارد انبوه تولید میکند و با حداقل سود میدهد چرا شما مالیات او را بیشتر میکنی؟ این یک اشکال است در نگاه مالیاتی. دوم این که؛ آقای سلیمانی و شما (امامی) گفتید حتی شورای نگهبان، میگوید محصولات فرهنگی یا کالای فرهنگی مثلاً فقط این بخش است، اصلاً من میخواهم بالاتر بگویم، میخواهم بگویم شما قبول نداری که آیا کل پوشاکی که تولید و عرضه میشود قبل از این که یک کالای اقتصادی باشد، یک کالای فرهنگی است، حتی این لباس من. چون این لباس و پوشش؛ هویت ایرانی و اسلامی را نشان میدهد فقط یک بخش تنها نیست.
امامی: آن مسأله که ما داریم، مشکلی که الآن پیش آمده و فرهنگ آراستگی را در جامعه ما اذیت میکند، حوزه پوشاک اجتماعی بانوان است.
شیرازی: این هم باید بگوییم؛ این فقط محصول فرهنگی است، ولی لباس تن من و این آقا، محصولِ...، پوشاک است دیگر.
امامی: نه من این جا حمایت کنم از آقای سلیمانی، مسأله این است که یک خانم چادری باید چادری که در داخل کیفیت آن بعضاً کم است، البته اخیراً خیلی بهتر شده است. آن را باید تهیه کند، مانتو تهیه کند، شلوار تهیه کند، روسری تهیه کند، چهار بار دارد مالیات میدهد و تأمین میشود.
شیرازی: میدانی یک قواره چادر مشکی حالا به طور میانگین میگویم، چون چند وقت پیش از شهرکرد حجاب گرفتم؛ حدوداً ۵۰۰ تومان است، ولی امروز کمترین کت و شلوار پارچه ایرانی شما بخواهی بگیری دیگر از سه میلیون و ۵۰۰ کمتر نیست.
امامی: بله با حداقل کیفیت آن.
شیرازی: یک مانتوشلوار هم همین طور، یک مانتوشلوار قیمتش بالاتر است.
سلیمانی: من نسبت به این مسألهای که ما مدام قواره ۵۰۰ هزار تومان چادر را آقای شیرازی مثال میزنیم، نسبت به این مسأله انتقاد دارم، از حضرت عالی نه، از بسیاری بزرگواران این مثال را میزنند. امروز چادر با کیفیتی که، من و شما که همیشه یک کت و شلوار معمولی مثلاً پنج میلیونی نمیپوشیم که، بالأخره ما هم کت و شلوارهای ۲۰ میلیونی و ۵۰ میلیونی، آقای شیرازی امروز چادر خوب سورنای کره و ژاپن؛ ۱۲ میلیون تومان در تک فروشی است. ۱۲ میلیون تومان است، ضمن این که مگر حجاب شهرکرد چه مقدار قواره میتواند تولید و به مردم بدهد؟ حجاب شهرکرد ۱۰ میلیون متر پارچه تولید میکند؛ میشود یک میلیون و ۶۰۰ هزار قواره، حساب کردم با توجه به نمایندگیها و تولیدیهایی که پخش میکند؛ شاید پنج درصد آن به صورت قواره نمیفروشد، مگر ما وقتی کت و شلوار میخریم قواره ملاک مان است؟ عرض کردم هزینه دولت دارد، پس چرا خانمهایی که حدود شرعی را رعایت میکنند و در جمهوری اسلامی ایران چادرشان به عنوان نماد و پرچم است ما باید بیاییم یک چادری که ۵۰۰ هزار تومان و با کیفیت هم است، خودم تأیید میکنم، بالأخره داخلی کشور خودمان است. اما چرا نباید برویم روی با کیفیتترین چادری که امروز ژاپن تولید کرده با ۱۵۰ گرم نانو و امروز آن چادر را شما بخواهی بخری ۱۰ میلیون تومان است، ما چرا این چادر را در اختیار بانوان قرار ندهیم؟ من اصلاً بحثم روی چادر نیست. من اصلاً مخالفتی با حرف شما ندارم، از تولید ایرانی من خودم... من اولین مشتری حجاب شهرکرد هستم، میتوانیم از آنها استعلام کنید. من با خود شما مشکلی ندارم، من امروز اتفاقاً با فرمایش آقای امامی به عنوان یک فرد فرهنگی که از ایشان یاد میگیریم و در حوزه فرهنگ باید ما را کمک کنند، نسبت به این مسأله انتقاد دارم که ما واقعاً چرا باید به این رضایت دهیم که فقط چادر شود، امروز زنان جوان ما، دختران جوان ما دنبال مدل و طرحهای خوب هستند، دنبال مدل و طرحهای خوب مستلزم مواد اولیه ارزان است. مستلزم صنعتی سازی است. ما الآن کجا صنعتی سازی داریم؟ کدام کارخانهها ما صنعتی سازی میکنیم؟
امامی: نفهمیدم به کدام قسمت صحبتهای من انتقاد بود، ولی من یک بار دیگر توضیح میدهم.
سلیمانی: انتقادم به آن قسمت است که شما میگویید شورای نگهبان؛ ما موافق این هستیم که مانتوها را بعداً مثلاً اضافه کند.
امامی: من میگویم چالشهایی که دوستان مالیاتی مطرح کردند. الآن من اولاً خواهشم این است از این موضوع برویم سراغ ابزارهای دیگر، ولی در مورد ابزار مالیاتی، دولتها در حوزه حمایت بالغ بر ۱۸ نوع ابزار دارند. ما بیاییم ابزارهای دیگر را مطرح کنیم. در ابزار مالیات؛ تطبیق و اجرای معافیت مالیاتی برای گستره کامل پوشاک اجتماعی شدنی نبوده، یعنی ابزار؛ ابزار رسایی نیست؛ لذا رفتن سراغ چادر و ملزومات حجاب که آن هم باید با همکاری جدی انجمن شما انجم نشود، چون بالأخره باید تولید کننده و واحد توزیعی؛ اعتبار سنجی شود، این جا این ناچار بوده...
شیرازی: مگر انجمن آقا جواز کسب و کار و تولید را از کجا دارد؟ از همین اتحادیه دارد دیگر.
امامی: حالا منظورم این بود که انجمن کمک کند اعتبار سنجی شود. پس حتما باید در واقع دنبال امکان یک ابزار باشیم ابزارهای خوب، خوب است همیشه، اما کدامیک ممکن است، الان در مورد مالیات رفتند سمت چادر و ملزومات امیدواریم این قانون برای سال ۴۰۳ اجرا شود ولی این کمتر از ۵ درصد به نظر من، در قیمت مشتری تاثیر میگذارد مهمترین عاملی که در قیمت تمام شدهی حجاب و لباس اجتماعی در کلانشهرها موثر است به نظر بنده، حالا جنابعالی نظرتان کارشناسی و دقیق، به نظر ما ماجرای فضای فروش و مکان فروش است و فضای توزیع است، جنابعالی میفرمایید مواد اولیه حتما باید اولویت دار برویم سراغ اینها، حالا این را میشود اختلافش را حل کرد.
سوال: آقای سلیمانی یک نکتهای داشتند.
سلیمانی: آقای شیرازی من یک نکتهای را خدمت شما بگویم، ما انجمن فعالان حجاب هستیم و در گسترهی ملی هم هستیم که داریم در خدمت شما هستیم و من تقاضا دارم از این جا همانطور که آقای دکتر امامی فرمودند روبه جلوتر برویم اتفاقاتی که قبلا افتاده را تکرار نکنیم، من اعتقادم بر این است که اگر صنوف و اتحادیهها، شما نمایندهی بزرگترین اتحادیهی کشوری هستید ولی ۲۴۰ تا اتحادیه دیگر هم ما داریم اگر اتحادیههای ما و اتاق اصناف ما، وزارت صمت ما، کمک بکنند قطعا ما میتوانیم مدیریت کنیم، همین بحث مانتو را توزیعش را میتوانیم مدیریت کنیم، اما این که ما اگر بیاییم ادعا بکنیم بگوییم انجمن فقط به تنهایی نمیتواند، نمونه بارز آن ما باید همدیگر را کمک بکنیم، ما الان در خصوص کالای فرهنگی حجاب ۱۰ سال است داریم داد و بیدار میکنیم نزدیک به ۱۴۰ تا هم جلسه داشتیم با همهی مسئولین ولی الان در این دو سال نتیجه داده، برای این که من نمیخواهم تملو و مجیز گو نیستم حداقل همه این را میشناسند ولی از زمانی که آقای دکتر امامی آمده این را در مجلس کمک کرده و این مصوب شده است، من خواهش میکنم که احترام بگذارند به تخصص انجمن تولید کنندگان بعنوان یک انجمن متخصص و از نظراتش استفاده بکنند نظراتی است که از مردم ما احصا کردیم خودمان چیزی نمیگوییم.
سوال: آقای شیرازی اشاره کردند که مهمترین چالش مواد اولیه است آقای امامی گفتند فضای فروش است، نظر شما به کدام است؟
امامی: اولین چیزی که روی قیمت تمام شدهی کالای حجاب میتواند به نفع مردم تاثیر بگذارد چیست؟
سلیمانی: به نظرم مواد اولیه است با توجه به این که مصرف به ویژه چادر، حالا تنها الان چادر هم نیست ما الان پارچههایی که از حجاب داریم میگیریم و پارچههایی که از خارج وارد میشود الان بیشتر همکاران ما تولید میکنند با ارز ۵۰ هزار تومان وقتی ما پارچه داریم وارد میکنیم قطعا مواد اولیه اصلیترین چالش ما است.
سوال: یک نکتهای هم آقای شیرازی اشاره کردند در خصوص قیمت قواره آنها را قبول نداشتید؟ چون یکسری نکات قیمتی داشتید.
سلیمانی: نه من این ملاک نیست، واقعا در حوزهی پوششهای عفیفانه قواره ملاک نیست، قوارهای که ما میخواهیم بفرستیم مثلا سیستان و بلوچستان، طرف ۵۰۰ هزار تومان بدهد، ۱۰۰ هزار تومان هم هزینه آنجا هم ۱۰۰ هزار تومان بدهد بدوزند و یک چادر ساده میخواهد بدوزد، ما امروز جوانان ما و بانوان ما و دختران ما به سمت مدلهای عفیفانه رفتند ما باید این را تقویت کنیم.
سوال: آقای شیرازی بفرمایید:
شیرازی: هم فضای فروش که ایشان فرمودند درست گفتند هم مواد اولیه، اینها مکمل هم است یعنی فضای فروش الان یک واحد صنفی ...
سوال: نه طبیعتا که اینها جزء قیمت تمام شده حساب میشود، منظور سر اولویت آنها است.
شیرازی: اجاره میکند، یک واحد صنفی را یک جوان وقتی میآید، الان به طور متوسط من میگویم ماهی ۵۰ میلیون و خیلی بالاتر هم هست، اجاره میکند این معلوم است روی قیمت تمام شده که میخواهد بدهد اثر دارد ولی در همان فضاهای نمایشگاهی که میآورد در تهران ...
امامی: در تهران یک مستندی، یک برنامه مستند، یک فیلم مستندی را کارگروه جدیدا تولید کرده که چند روز پیش هم در جشنواره رونمایی شد، یک جایی آنجا میرود سراغ بنگاههای مرکز شهر، هفت تیر و بهار و اینها، بعد آنجا یک جمله خوبی میگوید آقای بنگاهی، میگوید روی فروشگاههای بالای صد متر، البته این قضیه برای شش ماه پیش است، تقریبا هر متر دو تا دو و نیم میلیون، یعنی هر متر یک فروشگاه بالای صد متر ... یعنی صد متر ۲۵۰ میلیون در ماه، کسی که دارد ماهی ۲۵۰ میلیون تومان اجاره میدهد غیر از عوارض شهرداری، غیر از پول کارگر، بیمه و فلان، این معلوم است که دارد سه برابر میفروشد.
شیرازی: اقای دکتر همین اجارههایی که من گفتم به طور میانگین ۵۰ میلیون، سازمان مالیاتی آمده خودش اجارههای بالاتر را آمده در تعرفه اش آورده و دارد برای آن مالیات مستقیم میگیرد، طرف میگوید آقا اجاره نامه من مثلا ماهی ۵۰ میلیون تومان است ماهی ۱۰ میلیون تومان است سازمان مالیاتی دارد از این بخاطر اجارهای که خودش تعیین میکند بالاتر میگیرد اینها همه روی قیمت تمام شده تاثیر میگذارد، از این طرف دولت میگوید من مصوب کنم مالیات و بعد از آن طرف دارد این کار را انجام میدهد این یک، دوم اقای سلیمانی عزیز ما با شما در یک کشتی هستیم، یک حرف میزنیم، حجاب را قبول داریم باید حمایت کنیم، ولی این که بیاییم الان تفکیک کنیم بله، قواره چادر ۵۰۰ تومان است، این را میدانیم، خیلی از خانمها چادر را خودشان میدوزند، آن آدمی که. مگر این که چادری نبوده میخواهد الان چادری بشود خود شما مگر نداشتید، مگر کمک نکردید، آنجا رایگان برای همه میدوختید، مگر غیر از این بود؟
امامی: حالا الان چه چیزی را حل میکند این مسئله؟
شیرازی: من میگویم بیاییم الان این کمکی که دولت میخواهد بکند تفکیک نکنیم، همه در یک کشتی هستیم، برای مانتو شلوار و همین مقنعه و چادر و برای مدارس این کمک ملزومات را بگیریم حالا بگوییم چه کار باید بکنیم. پوشاک مدارس هم باید روی آن خیلی تاکید شود، ولی کت و شلوار مردانه در خانه دوخته نمیشود، ولی چادر در خانه دوخته میشود، چه کسی میتواند کت و شلوار را در خانه بدوزد؟
سوال: نکته این بود که میگویند که دولت اینقدر نمیتواند توانایی مالی داشته باشد ..
امامی: یعنی خیلی منابعش کم میشود، سازمان مالیاتی میگوید شما دارید از همه جا کم میکنید بعد میگویید باید ۵۰ درصد کشور در اقتصاد مقاومتی با مالیات اداره بشود، آنها هم منطق شان این است.
شیرازی: همان منابعی که دولت میتواند، توانمند است تخصیص بدهد من میگویم به مدارس بدهد، چرا؟ چون اگر ما ۴۰ سال پیش به مدارس توجه میکردیم امروز جوانی که در دانشگاه است متاثر از آن عفاف و حجاب بود، نکرد، الان هم باید در این وارد بشویم.
امامی: اگر مجلس محترم در این اهتمامی که گذاشت، میگویم من با این وضعیت موافقم با این که الان آمده و حتما باید اجرایش کنیم، ولی این وقت و اهتمام را میگذاشتیم خیلی سخت است البته، کار سختی است، روی مسئلهی فضای توزیع و شکستن قیمت پوشالی فضاهای توزیع فعلی و رفتن به سمت فضاهای توزیع مجازی و همهی این بستهها ما که در مالهای تهران و در مرکز بزرگ مانتوی تهران که هفت تیر باشد و خیلی هم احترام میگذاریم به توزیع کنندگان آنجا و خیلی جاهای دیگر، میرفتیم و ملزم کردن دولت و بانکها به این که باید با یک فرمولی فضاهایشان را بدهند به مراکز توزیع کالای حجاب زیر نظر انجمنهای تخصصی که الان یکی از رئیس شان این جا هستند ما بیشتر و زودتر جواب میگرفتیم و امیدوارم دوستان مجلس آینده به این اهمیت بدهند.
شیرازی: مگر ما نباید نظارت ... یکی از نظارتهایی که من پی در پی دارم انجام میدهم چرا جواب نمیدهد؟ بیاییم در همین هفت تیر و در جای دیگر، ۱۰ تا از همین مانتوفروشها را همین کمک مالیاتی را بدهیم اینها را ما درست کنیم، چون قیمتها بالاست، با این شیوهای که شما میگویید فروشگاهها را بیاییم،. نیاییم تفکیک کنیم همه اینها محصول فرهنگی است.
امامی: یعنی اینها در واقع تنظیم بشود.
سوال: مروری کردیم به نظرات موافقان و مخالفان، اقای سلیمانی نکتهای داشتید بفرمایید:
سلیمانی: من خدمت آقای شیرازی بزرگوار باید عرض کنم که آقای شیرازی تقریبا دو سال کرونا بود و همه ما در شرایط سختی گیر افتادیم آیا واقعا دولت به تولید کنندگان ما کمک کرد؟ اگر کمک کرد من هم یکی از آنها هستم باید ببینم کمکم کجا رفته است. به نظر من دولت نه توان مالی دارد که کل صنعت پوشاک را در بر بگیرد و به همهی محصولاتی که در حوزهی البسه تولید میشود به اینها یارانه بدهد، نه ما خودمان طرح به این خوبی را بیاییم ناکامش بکنیم، به نظر من یارانه دادن به کل صنعت پوشاک امکانپذیر نیست عقلایی هم نیست، منتها صنعت عفاف و حجاب یک صنعت ویژه است، من نمیخواهم شعاری حرف بزنم در شرایط فعلی ما حجاب با توجه به قانون حجاب در کشور ما وقتی قانون حجاب را داریم باید ملزومات حجاب را هم ارزان و در دسترس بانوان محترم قرار بدهیم.
شیرازی: آقای سلیمانی مانتوشلوار هم حجاب است.
سلیمانی: بله عرض کردم خدمت شما، مانتوشلواری که. ببینید اصلا معیار را ما نباید تعریف کنیم، معیار را قرآن تعریف کرده است، معیار را قرآن تعریف کرده است، قرآن میگوید جلباب، جلباب یعنی همین عباهایی که دارد پوشیده میشود، مانتو آزاد تولید بکنند این مانتوهایی که الان جسارتا دارد تولید میشود حتی در ادارات در بیمارستانها پوشیده میشود اینها واقعا مانتو نیستند خود شما هم بهتر میدانید، مانتو آزاد تولید بکنند بیایند در قالب این طرح، کسی ناراحت نمیشود.
شیرازی: ما به همان دستهای که شیما میگیرد از کارگروه میگذرد شیما و شناسه میگیرد این کمک را باید بکنیم، تا اینها توسعه پیدا بکنند.
سلیمانی: شدنی است، شما استاد بنده هستید، ما میتوانیم این را ساماندهی بکنیم یعنی ۴ قلم جنسی که برای بانوان دارد استفاده میشود مانتو، چادر و ملزومات، این را میتوانیم دست به دست هم بدهیم در اتحادیههای سراسر کشور این را مدیریت کنیم، کار سختی نیست.
سوال: چه شکلی میشود یعنی راجع به کیفیت یارانه هم صحبت کنیم دولت اگر ورود کرد یارانه داد چگونه این اتفاق صورت بگیرد؟ مالیاتی باشد یا نکته دیگری دارد؟
سلیمانی: دولت که بر اساس آن قانون، آقای دکتر امامی میدانند نوشته که بند ۶ و ۷ نوشته، کالای حجاب در زمرهی کالای فرهنگی محسوب میگردد و شامل معافیتهای کالای فرهنگی میشود که به گمرکات و به وزارت صمت و به همه جا نامه زدند که شامل کالای فرهنگی بشود، آن کالای فرهنگی هم تعریف دارد، مثلا یکی از تعریف هایش این است که ما در نمایشگاه قرآن مثلا حالا هم که نزدیک است، برای انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب متری مثلا ۴۰۰ هزار تومان میدهیم آن بغل دستی ما که کتاب دارد متری ۶۰ هزار تومان میدهد، چون این کالای فرهنگی محسوب میشود حالا داخل آن کتاب هر چه که نوشته باشد مهم نیست، چون کالای فرهنگی است دارد یارانه میگیرد، یک قلمش این است.
سوال: آقای امامی نکتهای داشتید در خصوص آیین نامه اش؟
امامی: این که گفتم حتما این قانون انشاالله به محض ابلاغ که میتواند از افتخارات، این بندش لااقل، از افتخارات مجلس فعلی باشد به محض ابلاغ باید دولت، هیات وزیران با محوریت وزارت فرهنگ و کارگروه باید یک آیین نامه اجرایی برای آن بنویسد این را انشاالله آن زمان بحث میکنیم حتما باید اجرا شود، ولی من میخواهم بگویم در مورد سایر ابزارها مجالس و دولتها باید کمک کنند، باید کار کنند، ببینید یکی از ابزارهای بسیار بسیار مهم که به آن توجه کمتر شده، همین ماجرای فرآیند توزیع و دسترسی است، یکی از ابزارهای مهم تبلیغات است که اول برنامه اشاره شد، تبلیغات تجاری کالا و پوشاک اجتماعی میتواند هم به مردم ذائقه و آن سلیقهی جذاب تری را بدهد و هم این که به تولید کننده این امید را بدهد که خطرپذیری بکند برای ورود به، به قول آقایان در حوزه ویژندها، کالکشن یا مجموعههای جدید، یعنی من در واقع هر فصل یک مجموعهی جدید مانتوشلوار، چادر، روسری، نقش و نگارها و نقش نماها و به قول آقایان موتیفهای زیبایی که ما در تاریخ و در اقوام مختلف مان داریم اینها با انواع روشهایی که طراحها بلد هستند در قالب مانتو، در قالب روسری، در قالب. حتما کسانی که البته باید مسیر تبلیغات، تبلیغات باوقار و آراسته باشد که خدا را شکر الان به فناوری هایش رسیدیم من اشاره کردم، ما همین شبها شاهد تبلیغات پوشاک اجتماعی بانوان در تابلوهای شهر تهران هستیم، از ویژندهای مختلف.
سوال: باز بر میگردیم به نکتهی اصلی که آقای شیرازی اشاره کرد الان شما دارید میگویید
امامی: من میگویم این تبلیغات، اگر دوستان ما در شهرداریها کالای فرهنگی حجاب را، همین بحثی که هست، به عنوان تبلیغات فرهنگی که البته شوراهای شهر باید تصویب کنند ما این را قبول داریم که نباید به فرموده باشد، به عنوان کالای فرهنگی رایگان تبلیغات کنند، اگر هم بگوییم آقا خوب چه کسی را تبلیغ کنند، چه کسی را تبلیغ نکنند حتما کارگروه میتواند کمک کند در ایجاد توازن و عدالت، خیلی اتفاق بزرگی میافتد، ما دو سال مانتو شلوار و چادرهای خوب را و ویژندهای خوب را و فروشگاههای خوب را و حتی زنجیره ایهای خوبی که بخش حجاب زدند که همین الان دو سه تا از زنجیرهای را در تهران شروع کردند گزارش آن را هم دوستان تهیه کردند اینها را تبلیغات کنیم این خیلی بیشتر از این که، اقا بیاییم پارچه شان را ارزان کنیم، شدنی است، چه کسی میتواند برود پارچه ارزان در این شرایطی که دولت همه یارانه هایش را دارد محدود میکند، یارانههای مستقیمش را به یک اوضاع بسیار بسیار کم، شما الان میدانید بحث این بود که در مورد نان هم این یارانه باید محدود شود و خدا را شکر با این طرحی که اجرا شد و بانک سپه آمد وسط و اینها بحران کنترل شد و در واقع آن کسی که میخرد به ازای هر خرید .
شیرازی: شما زنجیرهی ارزش پوشاک را اشاره کردید باید همه را نگاه بکنیم این زنجیره را، ضمن این که باز من اعتقاد دارم همین کمکی که یا مالیات است یا هر چه، این باید بیاید در سطح جامعه در سطح فروشگاهها، چرا میگویند آقا آثارش را نمیبینیم، اگر میخواهیم آثارش را ببینید و پاسخ مطالبات مردم را بدهیم نباید محدود کنیم به یک بخش، این باید در سطح جامعه در مانتوفروشها، آنهایی که میآیند شیما میگیرند اثر این کار را مردم ببینند، ما میرویم فقط آقای سلیمانی قربانش بروم دستشان درد نکند، آقا شما میروید یک نمایشگاهی میگذارید مثلا در مصلی، بله، این که همه مردم نمیبینند ما باید این یارانه را بیاوریم در ... همین محدود را در سطح جامعه در چند تا مانتوفروشی هفت تیر، مانتوفروشی هفت حوض و جاهای مختلف که این را ملموس مردم ببینند این کمک را، همین چیزی که شما فرمودید هم تبلیغاتش باید کمک شود، هم در قیمتی که تمام شده در آن مانتویی که با همان تعریفی که ایشان کرد و شما به آن شیما میدهید، مگر غیر از این است که خود آقای سلیمانی در کار خودشان مانتو هم میفروشند لباس بچه گانه هم میدهند.
امامی: قیمت مانتوهای سالم و فاخر و چادرهای با کیفیت فی الجمله طبقه متوسط به پایین سخت است برایش تهیه اینها در شرایط درآمدی امروزه جامعه ما و البته اگر برویم به سمت حمایت از تولید که حالا نشد، امروز بیشتردر مورد توزیع داریم صحبت میکنیم، اگر در حوزه تولید حمایتها، یک مقداری در حوزهی تولید. ببینید این که گفته میشود مثلا تولید باید حمایت بشود، تولید کننده بزرگترین حمایتی که در شرایط فعلی از آن میشود کرد تبلیغات است، حتما ماجرای خرید شرکت تعاونیهای تامین مهم است، اینها جزو همان ابزارها است که گفتم، یعنی اگر یک تولید کنندهی خرد بشود ۱۵ تا، تعاونی بشوند با هم تامین کنند، در مورد تولید کنندههای بزرگ حتما ال سی موثر است، الان متاسفانه علیرغم پیگیریهایی که انجام شده تامین ال سی، البته شاید بخشی از آن بخاطر این است که گشایش اسناد اعتباری داخلی را دارم میگویم، خارجی آن به جای خودش، گشایش اسناد تامین اعتبار داخلی و خارجی برای تولید کنندههای بزرگ هنوز انجام نشده و واقعا از وزارت فرهنگ یا کارگروه، کارگروه البته هماهنگ کننده همه دستگاهها است، باید دوستان ما در وزارت صمت و وزارت اقتصاد با نظارت جدیتر مجلس که من خدمت شما گفتم وقتی یک نمایندهی مجلس در حوزهی مثلا پوشاک نگاه جامع نگر داشته باشد فقط به یک موضوع و به یک ابزار گیر نمیدهد ۴ سال، میرود میگوید آقا چقدر روی ال سی کار کردید برای تولید کنندههای مانتو؟ برای تولید کنندههای حتی صنعتیهایی که دارند ... ولی متاسفانه نشد.
شیرازی: ۹۸ درصد مانتو، مانتوشلوار، چادر، محصولات فرهنگی که همه کالای فرهنگی است در بخش اصناف کوچک و متوسط تولیدیهای کوچک و متوسط کمتر از تولیدیهای بزرگ صنعتی در کار مانتوشلوار اجتماع هستند. من عرضم این است که ما در تولیدیهای کوچک صنفی با کمک کارگروه مد لباس برای شیما باید بیاییم حمایت کنیم تا این چیزی که امروز دولت میخواهد ورود کند برای دادن مالیات یا هر جور یا تسهیلات که این تولید کننده کوچک بدون آسیب پذیری جسارت کند تا آن کالایی که باید در سطح جامعه بعنوان کالای فرهنگی، حالا اسمش چادر است یا مانتوشلوار است، یک حجابی که در واقع آن چارچوب شرعی، ایرانی و اسلامی را بتواند رعایت کند ما باید این را توسعه بدهیم محدود به یک جا بکنیم دوباره شما ۵ سال دیگر میگذرد باز میآیید میگویید آقا سطح جامعه مطالبه میکنند چرا اینها تغییر نمیکنند، باید کمک کنیم که اینها تغییر کنند این کمک باید شامل همه بشود.
سوال: اقای سلیمانی جمع بندی شما را هم داشته باشیم.
سلیمانی: با تمام احترامی که برای هر دو بزرگوار قائل هستم و زحمت دارند میکشند و کارهایی هم که دارد انجام میشود کارهای ارزشمندی است مثل همین تبلیغاتی که آقای دکتر امامی گفتند من امشب عکس هایش را دیدم واقعا بی سابقه است، اما اگر من برداشت شخصی و تجربه شخصی بنده این است، ما اگر سر هر کوچه یک نمایشگاه بزنیم، تا زمانی که همهی تهران و همهی تلویزیون و همهی فضای مجازی هم تبلیغات بکنند، تا زمانی که محصول ما قیمت مناسب ندارد، کیفیت مناسب ندارد، فایده ندارد، ما باید گلوگاه را درست بکنیم، گلوگاه هم بخش فرهنگی شدن من باز تکرار میکنم، محصولات حجاب است و برای جمهوری اسلامی ایران بنده بعنوان یک بچه بسیجی میخواهم به مسئولین عرض بکنم خیلی کار بزرگی نمیخواهید بکنید، برای جامعهای که در پای این انقلاب ایستاده، برای جامعهای که شهید پرور بوده، برای مادران و برای همسران و برای خانوادهها و برای همهی جامعه عفیف ایران ما خیلی کار زیادی نمیخواهیم بکنیم که اینها میخواهند قانون را رعایت بکنند، شرع را رعایت بکنند، محصولاتی که دارند استفاده میکنند این را یک کاری بکنیم ارزان به دست شان برسد این چیز خیلی سختی نیست به نظر من و حق طبیعی بانوان محجبه و بزرگوار وطن ما است.