به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد جلال سخنگوی طرح هوشمندسازی آرد و نان در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب پنجم آبان درباره رونمایی از سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید نان گفتگو کرد.
مجری: روز یکشنبه از صورتحساب الکترونیکی نان رونمایی شد به این ترتیب تراکنشهای خرید نان شفاف و امکان ثبت نظرات مردمی درباره خرید نان فراهم شد نظراتی که در میزان آرد تخصیصی و منافع نانوایان تاثیرگذار خواهد بود رونمایی از صورتحساب الکترونیکی در چهارچوب طرح هوشمندسازی یارانهای آرد و نان صورت گرفته این طرح از حدود ۱۸ ماه پیش آغاز و مهمترین هدفش جلوگیری از عرضه خارج از شبکه آرد است در گفتگوی ویژه خبری امشب جزئیات صورتحساب الکترونیکی نان و البته اعلام نتایج طرح هوشمندسازی آرد و نان را بررسی می کنیم.
پخش گزارش
سوال: ساز و کار استفاده از سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید نان و صورتحساب الکترونیکی به چه ترتیب است؟
جلال:جا دارد اول تشکر کنم از همه دستاندرکاران طرح هوشمندسازی که امروز با برنامهای که در خصوص رونمایی از این سامانه اتفاق افتاد طرح وارد مرحله جدید شد به ویژه از بانک سپه که این زیرساخت را فراهم کرد از مجموعه عزیزان وزارت کشور و استانداران و عزیزان وزارت جهاد کشاورزی که در بلوغ این طرح اقدامات و تلاشهای بیشائبهای داشتهاند همانطور که در گزارش جناب عالی بود زیرساخت اشتراک گذاری تجربه خرید در وسیعترین و بزرگترین محمل ممکن خودش در کشور فراهم شده در حوزه خرید نان در واقع وقتی تراکنشهای الکترونیکی خرید نان بر روی کارتخوانهای هوشمند محقق میشود مردم عزیز ما میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی نظر.ir بعد از ثبت نام لیست کلیه تراکنشهای خرید خودشان را مشاهده کنند در واقع تاریخ معین صورتحساب الکترونیکی خرید نان را میتوانند مشاهده کنند در این صورت حساب تعداد نان خریدار شده تاریخ خرید وزن نان مشخصات نانوایی که خرید از آن اتفاق افتاده به رویت فرد خریدار میرسد و در ادامه صورتحساب این امکان برای مردم عزیزمان فراهم شده که از نظر تجربه خرید خودشان و کیفیت خریدی که اتفاق افتاده رتبهبندی کنند نانوایان محترم ما را نقاط قوت و نقاط ضعف را در تجربه خرید خودشان به صورت انتخاب گزینههای مربوط مثل اینکه آیا کم فروشی وجود داشت گران فروشی وجود داشت یا نقاط مثبتی از این جنس که رعایت نوبت اتفاق میافتاد کیفیت نان بالا بود رضایت خاطر مشتریان جلب میشد چه در بحث کسب رضایت مردم و چه در خصوص گلایهها و نارضایتیهایی که احیاناً مردم دارند این زیرساخت کمک میکند که دادههای عمومی مردم در یک ساختار منسجمی ثبت شود و مبنایی قرار بگیرد برای اینکه طرح هوشمندسازی وارد مرحله جدیدی شود مرحله مردمی سازی.
سوال: دسترسی فقط از طریق همین آدرسی که فرمودید هست یا به صورت برنامک هم میتواند در دسترس مردم قرار بگیرد؟
جلال: بله برای این مسیر مردم میتوانند به همین آدرس اینترنتی مراجعه کنند مسیر دسترسی به برنامک هم در داخل همین آدرس اینترنتی پیش بینی شده که اگر علاقمند بودند برنامه کاربردیاش را هم میتوانند نصب کنند در واقع همان آدرس نظر .ir مسیر اینترنتی است که عزیزان میتوانند دسترسی داشته باشند ضمناً همکاران ما امکان راهنمایی تلفنی هم برای مردم عزیزمان برای دسترسی به این زیرساخت را فراهم کردهاند که اگر نیاز به راهنمایی تلفنی داشته باشند شماره ۲۳۷۶۱۰۱۰ میتواند مردم عزیز ما را راهنمایی کند که چطور بتوانند از این زیرساخت یکپارچه استفاده کنند سوال حالا صورتحساب الکترونیکی آمد نظر هم ثبت شد حالا چه مثبت چه منفی از این به بعد چه میشود جلال ما در این زیر ساخت طرح هوشمندسازی امروز الحمدلله به بلوغی رسیدیم که روزانه به طور متوسط بیش از ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان توسط مردم عزیز ما در کشور دارد محقق میشود این تراکنشها در این سامانه برای همه مردم عزیز ما به صورت سوابق خرید قابل مشاهده است بعد از اعلام نظرات مردم روی این صورت حسابهای الکترونیکی این دادهها تجمیع میشود وقتی نظرات مردم به یک حجم قابل قبولی برسد که اینها را سامانه هوشمند تشخیص میدهد که قابلیت اتکاء پیدا کند فرض بفرمایید ۸۰ درصد مردم راجع به رفتار یک نانوا با مردم نظر مثبت را برداشت کنند یا اینکه در خصوص کم فروشی یا گران فروشی نظری را داشته باشند سامانه تحلیلی را انجام میدهد مبتنی بر حجم تراکنشها و وزن نظرهاو این نظرها میتواند مستقیماً بر روی نظام تخصیص آرد یارانهای یا نظام اختصاص کمک هزینههایی که الان به نانوایان محترم پرداخت میشود اثر مستقیم بگذارد پس نظرهای مثبت میتواند اثرات مثبت و نظر منفی میتواند اثرات منفی داشته باشد در واقع یک گام عادلانه سازی و شفاف سازی محسوب میشود که به موجب مشارکت مردم محقق میشود.
سوال: نظرهایی که داده میشود چطور راستی آزمایی میشوند؟
جلال: الگوی راستی آزمایی دراین زیرساخت حجم نظرهای همسو مبتنی بر زیر ساخت پیش بینی شده است یعنی فرض بفرمایید با یک نظر دو نظر یا ده نظری که در قبال رفتار یک نانوای محترم ما اتفاق میافتد سامانه هیچگونه جمعبندی را انجام نمیدهد استحضار دارید متوسط تراکنشهای روزانه یک نانوایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تراکنش است در ماه ممکن است هزاران تراکنش اتفاق بیفتد انتظار ما این است که ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم ما در این زیرساخت به صورت مداوم مشارکت عملی داشته باشند.
سوال: ۱۰ تا ۲۰ درصد کسانی که خرید میکنند از نانوایی؟
جلال: بله ، چون قاعدتاً همه مردم ممکن است که این امکان را نداشته باشند یا از این زیرساخت استفاده نکنند اگر این جمعیت افراد نظر دهنده به یک حد قابل قبولی از نظر سامانه برسد یعنی به چند هزار نظر برسد و همسویی نظرها در قبال یک موضوع خاص مثل رعایت حقوق مشتری یا نظر منفی مثل گرانفروشی اتفاق نظر از سمت مشتریان توسط سامانه درج شود آن را با فرض صحت مبنای عمل قرار میدهد و اینجا ما نیازی به صحت سنجی نخواهیم داشت.
سوال: و بر اساس آن نتایجی که در واقع به دست میآید روی سهمیه آرد تاثیرگذار خواهد بود؟
جلال: بله سرنوشت اقتصادی نانوا در خصوص اتفاقات مثبت آینده یا اتفاقات منفیای که ممکن است رقم بخورد توسط مردم عزیز ما رقم خواهد خورد و اینجا حتماً این اهمیت مضاعف میشود که نانوایان محترم ما مثل گذشته حقوق مشتریان و رعایت ضوابط و قوانین را بیش از پیش در پی بگیرند.
سوال:همکارم خانوم فلاح نژاد یک کار تحقیقاتی درباره نانوایان انجام دادهاند در تهران به ۱۰۰ نانوایی مراجعه کردهاند و درباره تخلفات این نانواییها به نتایجی رسیدند که از خودشان میخواهیم در این باره بیشتر توضیح بدهند خانم فلاح نژاد خدا قوت؟
فلاح نژاد: در گزارش میدانی که از ۱۰۰ نانوایی بربری و سنگکی بازدید داشتم از ۵۸ نانوایی بربری تنها ۱۰ نانوایی نرخ مصوب را رعایت میکردند از ۴۲ نانوایی سنگک هم تنها ۹ نانوایی نرخ مصوب را رعایت میکردند یعنی بالای ۸۰ درصد نانواییها نرخ مصوب را رعایت نمیکردند نکته قابل توجه این بود که بالای ۹۰ درصد نانواییها مجهز به دستگاه کارت خوان آرد و نان بودند که فقط خودشان حالا از این دستگاه استفاده میکردند چه جوری یعنی به ما میگفتند که دستگاهمان خراب است و اجازه نداریم استفاده کنیم ممکن است دزدیده شود شما نحوه استفاده از این دستگاه را بلد نیستید بهانههایشان همه همین بود و یا اگر اجازه استفاده از این دستگاه را به ما میدادند خودشان قیمت را میزدند به ما میگفتند که شما فقط کارت بکشید و مورد دیگر اینکه فروش اجباری داشتند یعنی به ما میگفتند که نان ساده نداریم فردا پخت میکنیم اگر مثلاً نمیخواهید مراجعه کنید به نانوایی دیگر بله این مشاهداتی بود که از تخلفات نانواییها داشتیم.
سوال: ممنون خانم فلاح نژاد ملاحظه کردید آقای جلال این مشکل گران فروشی و کم فروشی کم نیست در نانواییها واقعاً مراجعاتی که داشتیم مراجعات میدانی کارهای تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده از صورتحساب الکترونیکی همواره به عنوان یکی از راه حلهای این موضوع گرانفروشی و کم فروشی یاد میشده الان حالا دیگر این صورت حساب الکترونیکی آمد نظر هم میشود داد در این باره درباره عملکرد نانوایان فکر میکنید چقدر تاثیر بگذارد در حل این مشکل؟
جلال: ببینید همانطور که بنده از گذشته عرض کردم یا عزیزان دیگر هم این موضوع را بررسی و تایید قرار دادند ما فکر میکنیم نظارت مردم و ارزیابی مردم دقیقترین قابل اتکاترین و فراگیرترین روش بازرسی و نظارت است همانطور که همکار جناب عالی هم اشاره کردند ممکن است مبتنی بر کارتخوانهای هوشمند فروش نان گرانتر اتفاق بیفتد در واقع فرد برود یک قرص نان سفارش بدهد، اما در عمل سه قرص نان برای فروش ثبت شود یا احیاناً کم فروشی اتفاق بیفتد سامانه نظر این کمک را میکند که مردم عزیز ما بدون احتیاج به اینکه کارت خوان در دسترسشان باشد یا نیاز باشد فرایند ثبت تراکنش را مشاهده کنند به محض ثبت تراکنش صورتحساب الکترونیکی خرید نانی که ما به ازای خریدشان ثبت شده در گوشی تلفن همراه خودشان مشاهده کنند اگر علاقمند بودند همان لحظه اگر علاقه نداشتند یا در منزل یا اوقات فراغت خودشان سوابق خرید خودشان را مشاهده کنند انطباقش با خرید وزن نان خریداری شده
جزئیات خریدی که اتفاق افتاده را تطبیق بدهند و نظر مثبت و منفی خودشان را ثبت کنند این حجم از نظرها آنقدر بالا خواهد بود که بدون در واقع ایجاد تردید یا نگرانی در خصوص صحت میتواند مبنای عمل سامانه قرار بگیرد امروز ما شاهد در واقع قشر وسیعی از نانوایان متعهد در این هنر صنعت خرید نان هستیم که زحماتشان دیده نمیشود یا مردم برای شناسایی اینها دچار زحمت هستند یا روشی برای این وجود ندارد یکی از امکاناتی که این سامانه فراهم کرده این است که مردم میتوانند نظرات دیگران یا افراد دیگری که خرید را انجام دادهاند مشاهده کنند در انتخاب یک نانوایی که کیفیت و وقت گذاشته و در مشتری مداری حرفی برای گفتن دارد بتوانند از نظرهای دیگران استفاده کنند و از طرف دیگر افرادی که احیاناً به سمت تخلفات تمایل دارند شناسایی شوند و این حرکت در واقع بهینه سازی و عادلانه سازی نظام تخصیص فرصتها بتواند مبتنی بر این زیرساخت فراهم شود.
سوال: برویم به پایگاه دادهای طرح هوشمندسازی یارانهای آرد و نان آنجا همکار ما آقای اللهیاری حضور دارند آقای اللهیاری خدا قوت
اللهیاری: همانطور که در برنامه شما اشاره کردید مردم میتوانند به محض اینکه نان را خریداری میکنند اطلاعات خریدشان را در سامانه نظر مشاهده بکنند و برای این کار باید برنامک نظر را روی گوشیهایشان نصب کنند و یا اینکه به سامانه نظر.ir مراجعه کنند در کنار بنده جناب آقای نظافتی مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آردونان حضور دارند تا از نحوه ورود کاربران به این سامانه و امکانات آن توضیح بدهند بفرمایید؟
نظافتی: در ادامه من خدمتتان عرض کنم بعد از ورود به نشانی نظر نقطه.ir مردم عزیز این صفحه را مشاهده میکنند و بعد از انتخاب ورود به وب برنامه کاربردی و ورود اطلاعاتشان مثل کارت و شماره تلفن همراه و شماره ملی و ورود به برنامه کاربردی ثبت کارت بانکی شان کارت بانکی که با آن تجربه خرید دارند تراکنشهای خرید نان را به این شکل مشاهده میکنند ما در این برنامه کاربردی امکانات متعددی را برای خریداران نان و کسانی که سابقه خرید نان دارند در نظر گرفتهایم مثل مشاهده سوابق خرید مثل امکان ثبت نظر مثل موقعیت مکانی نانواییهای اطراف در ادامه بعد از مشاهده لیست سوابق خرید نانشان میتوانند با انتخاب هر کدام از سوابق خرید نان رسید الکترونیکی آن خرید را مشاهده بکنند و در آن قسمت است که میتوانند نظرهای خودشان را تجربه خودشان را از خرید نان در سامانه ثبت کنند.
سوال: ممنون آقای اللهیاری در واقع شکل عملی فرایند دریافت صورتحساب الکترونیکی و ثبت تجربه خرید را به ما توضیح دادید ممنون از شما آقای جلال حدود ۱۸ ماه از آغاز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان سپری شده ابتدای راه گفته شد که روزانه ۵۰۰۰ تن خارج از شبکه توزیع میشود هدف طرح هم خوب این بود که جلوی این عرضه خارج از شبکه را بگیرد الان پس از این ۱۸ ماه به کجا رسیدیم با اجرای این طرح؟
جلال: بله ما همانطور که استحضار دارید در گام اول طرح شفاف سازی یا تکمیل دادههای گندم آرد و نان را پیگیری کردیم و خلع دادهای فرایند تبدیل آرد به نان با اجرای این طرح تکمیل شد یعنی استقرارهای کارتهای هوشمند این مسئله را حل کرد و مقدمات کار را برای ورود به مرحله هوشمندسازی فراهم کرد در مرحله هوشمندسازی که از اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در ۸ ماهی که از سال جاری گذشته در واقع تکمیل شده نظام اختصاص آرد یارانهای به عملکرد واقعی نانوایان مبتنی بر پردازش هوشمند تراکنشها اتفاق افتاد امروز ما میتوانیم با آغاز مرحله مردمی سازی گزارشی را خدمتتان ارائه کنیم و در این مراسمی که گذشت دستاورد در واقع رونمایی شد اگر همکاران جنابعالی نمودار مربوطه را هم نشان بدهند من توضیحی را خدمتتان عرض کنم مبتنی بر محاسبات و تحقیقاتی که اتفاق افتاده مصرف آرد محقق شده از ابتدای ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ در واقع مصرف ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ را در واقع اگر دو برابر در نظر بگیریم مصرف سال ۱۴۰۲ برآورد میشود مصرف محقق شده آرد یارانهای را مقایسه کردهایم با مصرف مورد انتظار در صورت عدم اجرای طرح مصرف مورد انتظار با دو روش محاسبه شده ما روند افزایشی مصرف آرد یارانهای مان از سال ۹۸ معادل ۳ درصد بوده اگر با این روند ما مقایسه را انجام بدهیم بیش از یک و نیم میلیون تن صرفهجویی در مصرف آرد یارانهای اتفاق افتاده که از نظر ارزش معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای اینکه یک تجسم واقعیتر داشته باشیم معادل نیاز نان ۲۰ میلیون نفر در یک سال خواهد بود.
سوال: الان نمودار را بینندگان عزیز دارند ملاحظه میکنند آن خطوط قرمز و در واقع کناریهایش را اگر شما توضیح بفرمایید روی تصویر که بینندگان به طور کامل متوجه شوند؟
جلال: در واقع نمودار سبز رنگ نمودار مصرف محقق شده آرد یارانهای در این بازده زمانی است.
سوال: که چقدر است این را بفرمایید؟
جلال:مجموع مصرف آرد یارانهای محقق شده از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا انتهای ۱۴۰۲، ۱۶. سه دهم میلیون تن در نمودار زرد رنگ که روند مورد انتظار با فرض ادامه پیدا کردن رشد مصرف آرد یارانهای قبل از آغاز طرح هوشمند سازی که با رشد سه درصد سالانه اتفاق میافتاد ما را به عدد ۱۷ و ۸۷ صدم میلیون تن مصرف آرد یارانهای میرساند که این فاصله برآورد حاصل از صرفهجویی از اجرای طرح میتواند در نظر گرفته شود ما در نمودار قرمز رنگ یک تحلیل اقتصادی را در واقع به موضوع روند رشد طبیعی مصرف آرد یارانهای اضافه کردیم و آن اتفاق بحث حذف ارز ترجیحی و جبران آن به صورت یارانه نقدی و کالابرگ در سال ۱۴۰۱ بود که مصرف نان را در کشور افزایش داد، چون مصرف سایر مواد غذایی کاهش پیدا کرد انتظار افزایش مصرف آرد یارانهای بدون اجرای طرح در سال ۱۴۰۱ در نمودار قرمز رنگ ۱۲ لحاظ شده و در سال ۱۴۰۲، ۳ درصد یعنی ما در نمودار زرد رنگ فرایند رشد را فرض کردهایم، اما در نمودار قرمز رنگ ۱۲ درصد فرض شده معادل مطالعات اقتصادی که اتفاق افتاده و اگر با این الگو ما انتظار مصرف آرد بدون اجرای طرح را برآورد کنیم به عدد ۱۹ و ۴۳ صدم میلیون تن مصرف آرد یارانهای خواهیم رسید که اگر فاصلهاش را بگیریم حدود ۳. یک دهم میلیون تن فاصله صرفهجویی حاصل از اجرای طرح میتواند برآورد شود.
سوال: مبلغی را هم گفتند امروز وزیر اقتصاد؟
جلال: بله یک و نیم میلیون تن صرفهجویی در الگوی محاسبات محافظه کارانه ما در واقع با فرض ادامه روند رشد ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان صرفهجویی در کشور است و برای اینکه ما یک برآوردی هم به مردم عزیزمان داده باشیم این یک و نیم میلیون تن آرد معادل نیاز ۲۰ میلیون نفر در مدت یک سال است میتوانیم معادل سازی کنیم و ارزش این صرفهجویی را برآورد کنیم.
سوال: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از ابتدا که آغاز شد برای اقتصاد نانوایان هم برنامههایی داشت این برنامهها به کجا رسید؟
جلال: همچنان ما در موضوع طرح هوشمندسازی تاکید بر الگوهای غیر قیمتی رفع خلع درآمدی نانوایان داریم البته مسئولیت اصلی مدیریت اقتصاد نانوایان بر عهده کارگروههای آردونان استان است و استانداران محترم وزارت محترم کشور تدابیری را در این موضوع دارد، اما در حوزه الگوهای غیر قیمتی بحث کمک هزینه ۴۰ درصدی بدون وقفه به نانوایان عزیز در پایان هر شب اختصاص پیدا میکند چند الگوی دیگر هم در فرایند برنامهریزی و تصویب در کارگروه تنظیم بازار است که آنها هم الگوهای غیر قیمتی است که باعث کاهش هزینههای تولید نان میشود.
سوال: آنها چه چیزهایی هستند سرفصلهایش را بفرمایید؟
جلال: سرفصلهایش را اگر بخواهم عرض کنم یکی از موضوعاتی که سرفصل هزینههای مهمی است برای نانوایان محسوب میشود ساماندهی موضوع خمیر مایه است که به دلیل عدم ساماندهی هزینههای هنگفت در بازار آزاد و رها شده داشتند این ساماندهی آغاز شد در واقع با نظام تخصیص آرد یارانهای محاسبات امکان دسترسی به خمیر مایع برای تمام نانوایان اتفاق میافتد همه نانوایان از طریق همین سامانه هوشمند امکان خرید خمیر مایع را خواهند داشت.
سوال: کدام سامانه؟
جلال: همین سامانه خرید هوشمند که مراجعه میکنند و خرید آرد را انجام میدهند به آن سامانه مراجعه میکنند در مراحل آزمایشی خودش است انشاالله اگر فراگیر شود در کشور گزارشش را خدمت نانوایان محترم ارائه خواهیم کرد.
سوال: سهمیه آرد هم که بر اساس تراکنشها تغییر میکند زیاد و کم میشود اینها هم همچنان قابل تغییر و اصلاح نهایی البته در استانداریها هستند؟
جلال: بله مطابق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و از باب اینکه برخی از اختیارات را به استانها تنفیذ کنیم و جلوگیری از احیاناً بروز مشکلات پیش بینی نشده یا جابجاییهای جمعیتی که در استانها ممکن است بنا بر مناسبتهای مختلف اتفاق بیفتد این اختیار عمل به مدیران استانی داده شده تا به صورت موردی با دلایل موجه بتوانند نسبت به تخصیص هوشمندی که اتفاق میافتد ویرایش را داشته باشند دادههایی که عزیزان ما مدیران استانی نسبت به ویرایش در سامانه انجام میدهند میتواند در آینده مورد استفاده سامانه قرار بگیرد و هوشمندی سامانه را در قبال رفتار خرید مردم در مناسبتها تعطیلات فصول مختلف جابجاییهای جمعیتی که در سطح کشور اتفاق میافتد را این زیر ساخت پردازش هوشمند را غنیتر کند و این یادگیری را افزایش بدهد.
سوال: اینکه برخی نانوایان میبینیم که حالا دو تا سه تا کارتخوان دارند و بخشی از نان را استفاده میکنند فروش که میکنند از کارت خوان اصلی که برای عرضه نان است استفاده میکنند برخی از فروششان را از طریق کارتخوانهای دیگر این را نمیشود جلویش را گرفت؟
جلال: ببینید ما این سیاست را نداریم که سایر کارتخوانها در نانوایی غیر قابل استفاده باشد از نظر فنی این کار شدنی است دلیلش هم از نظر ملاحظات تاب آوری و ملاحظات پدافند غیرعامل است و به هر دلیلی کارت خوان هوشمند از کار بیفتد ما تدبیری را از بیش از یک سال پیش در واقع در نظر گرفتهایم در مراکز تماس سامانه هم پیش بینی شده این توضیح به نانوایان محترم داده میشود که در صورت خرابی و یا از کار افتادن کارتخوان هوشمند گرچه ممکن است احتمال پایینی داشته باشد چگونه نانوایان بدون وقفه بتوانند به عرضه نان ادامه بدهند یکی از محملهایش استفاده از کارتخوانهای دیگر است، اما اینکه فروش نان به صورت روزانه خارج از این کارت خوان اتفاق بیفتد قاعدتاً رویه عمومی نیست، چون نظام اختصاص آرد یارانهای مبتنی بر عملکرد نانوایان بر روی کارتخوانهای هوشمند است اگر احیاناً مبتنی بر برخی تخلفات در برخی از نانواییها مثل کم فروشی حجمی از آرد اضافه بیاید یا در اختیار نانوا باشد که بخواهد احیاناً آن را عرضه کند ممکن است از این کارتخوانها استفاده شود امروز با رونمایی از این سامانه نظر این پدیده این فرایند که نیازمند یک نظارت هوشمند دقیق و فراگیر و بدون وقفه بود مسئلهاش در واقع مسئله قابل حلی شد مشارکت مردم در گزارش دقیقی که نسبت به تجربه خریدشان انجام میدهند این فرصت را از این جمعیت اندکی که احیاناً ممکن است در این قشر زحمتکش وجود داشته باشند میگیرد و ما فکر میکنیم در یک چشم انداز نزدیکی ما دیگر مشاهده نخواهیم کرد که به صورت یک رویه عمومی از کارتخوان دیگری در نانواییها استفاده شود.
سوال:عرضه اینترنتی نان هم قرار بود که یک سر و سامانی بگیرد، ولی هیچ خبری نشد؟
جلال:در مورد عرضه اینترنتی نان جلسات مفصلی را با همکارانمان در وزارت صنعت معدن تجارت داریم تصمیماتی گرفته شده در خصوص تهیه یک طرح اولیه البته در فرایند تصویب کارگروه تنظیم بازار است من فقط ساختار عمومیاش را اگر بخواهم اشاره کنم فروش اینترنتی نان اگر از محل نانواییهای غیر یارانهای اتفاق بیفتد یکی از سیاستهایی است که از آن حتماً حمایت میشود.
سوال: آردش یعنی آزاد باشد؟
جلال: بله در واقع آرد را غیر یارانهای دریافت میکند نرخ گذاری هم در اختیارش است مبتنی بر ظرفیت بازاریابی که انجام میدهند بتوانند این بازار غیابی را انجام بدهند حالا این نانوایی میتواند اختصاصاً برای فروش اینترنتی باشد یا اینکه عرضه عمومی هم داشته باشد، اما در خصوص نانواییهای یارانهای به شدت و با تاکید این پافشاری را داریم در طرح هم آوردهایم نرخ نان نباید هیچگونه تمایزی با نرخ عرضه عمومی به مردم عرضه شود، اما اینکه بابت خدمات ارزش افزوده مثل بستهبندی حمل و نقل تحویل و همچنین ایستادن در صف یعنی کاربری که این نان را در اختیار مردم قرار میدهد و افرادی که از منزل خودشان دارند خرید اینترنتی میکنند آن کاربر باید به نیابت از مردم در صف بایستد و خرید انجام بدهد این فضا که یک عدهای از مردم در صف ایستاده باشند و خارج از صف بخواهند بعضی از نانواییان این عرضه را انجام بدهند هم تضیع حقوق مردم است هم در واقع مورد تایید نیست با این چهارچوب در واقع چارچوب عرضه نان در قالب نانهای بدون فاقد یارانه یا عرضه نان اینترنتی مبتنی بر ظرفیت نانواییهای موجود یارانهای کشور با این چهارچوب تنظیم شده در حال نهایی شدن است.
سوال: کی نهایی میشود فکر میکنید؟
جلال: من فکر میکنم حداکثر ظرف یکی دو هفته آینده متن نهایی شود مصوبات تنظیم بازار، چون تعدادشان زیاد است ما در صف تصویب در واقع جلسات تنظیم بازار قرار میدهیم انشاالله بعد از اینکه به تصویب کارگروه تنظیم بازار برسد لازم الاجرا میشود و عزیزان وزارت صمت انشاالله این را به جدیت پیگیری میکنند و گزارشش را ارائه میکنند.