پخش زنده
امروز: -
هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی از دهم تا شانزدهم تیرماه در فاصله بین عید قربان و عیدغدیر برگزار می شود .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: رادیو گفت و گو در برنامه صبح و گفت و گو با خانم لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای حامد تأملی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی گفت و گویی انجام داده است که به این شرح می باشد.
سوال: خانم بابایی هشتمین جشنواره چه زمانی قرار است برگزار شود؟
بابایی: انشالله در تیر ماه دهم تا شانزدهم تیرماه در فاصله بین دو عید قربان و غدیر برگزار می شود .
سوال : برنامه امسال چیست ؟
بابایی: برنامه امسال یک ساختار به توافق رسیده ای بین کانون و انجمن تولید کنندگان اسباب بازی و معاونت علمی و فناوری تدارک دیده شده است که از بخش های متنوعی تشکیل شده، نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب بازی ایران ، نمایشگاه ترویج بازی و اسباب بازی ، اسباب بازی ایران ساخت و بخشهای رقابتی از بخش های متنوع این جشنواره است .
سوال: اگر بخواهیم مقایسه ای با سال گذشته داشته باشیم چه تفاوت هایی دارد؟
بابایی: هم به لحاظ ساختار اجرا و هم به لحاظ شکل و محتوا با جشنواره هفتم، این جشنواره متفاوت است. در دو سال گذشته رویدادهایی که در کشور برگزار شد تحت تاثیر پدیده همه گیر کرونا بود و باعث شد که این جشنواره هم در دو سال گذشته تحت تاثیر کرونا ، سر و شکل متفاوتی داشته باشد. امسال سعی کردیم جشنواره ملی اسباببازی به آن ساختار اصلی خودش نزدیک شود و با کیفیت تر از دوره های قبل برگزار شود .
سوال: آقای تأملی موضوع اسباب بازی یکی از حوزههای بسیار مهمی است که هم بُعد فرهنگی دارد و هم بُعد اقتصادی ، در این زمینه به نظر شما چه روندی را باید در کشور دنبال کرد؟
تأملی: بحث صنایع خلاق یک موضوع اقتصادی و فرهنگی جدی است که در کشور در سالیان اخیر بیشتر به آن پرداخته شده، اسباب بازی هم جزو همین پدیده ها و کالاهای فرهنگی است که به صورت جدی در حوزه کودک و نوجوان و در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی به این حوزه مرتبط است .
کودکان از ابتدای تولد با بازی درگیر هستند و زندگیشان حول بازی می چرخد، از این رو اسباب بازی اهمیت ویژه ای پیدا میکند اگر قرار است نسل آینده ، نسلی بالنده باشد و نسلی باشد که بتواند تغییرات و پیشرفت جدی در کشور ایجاد کند باید آموزش جدی ببیند، اسباب بازی هم حتماً در این میان نقش جدی ایفا می کند و نیاز است که ما نگاه ویژهای نسبت به بحث بازی و اسباب بازی داشته باشیم که در این سالیان، جشنواره ملی اسباببازی سعی کرده کمک ویژهای به این حوزه داشته باشد هم تولید کننده هایی که در حوزه فعالیت میکنند و هم طراحانی که در این فضا فعالیت میکنند در زمان جشنواره گردهمایی جدی را پدید می آورند و با مخاطبان درگیر میشود و نیازهای مخاطبین را درک میکنند و سعی میکنند در حوزه تولید و طراحی خودشان بتوانند آنها را اعمال کنند که به آن اهداف تربیتی و اهداف رشدی که برای کودک ایرانی باید در نظر گرفته شود و حوزه فرهنگسازی که به جد میشود در حوزه اسباب بازی آن را دید ، ما کاراکتر های ایرانی اسلامی را می بینیم که در اسباب بازی ها ظهور پیدا میکنند و این میتواند حتما در حوزه نگرشی کودک و نوجوان ایرانی نقش ایفا کند و امیدواریم در جشنواره ای که امسال هم دارد برگزار میشود بعد از دو سال وقفه که به خاطر بحث کرونا از ساختار اصلی خودش دور شده بود به تواند به آن فضا برگردد و بتواند روح تازه ای را به صنعت اسباب بازی و فعالان این عرصه و مخاطبان این موضوع هستند بدمد .
سوال: خانم بابایی چقدر جشنواره امسال می تواند دو هدف مهم فرهنگی و اقتصادی در حوزه اسباب بازی را محقق کند ؟
بابایی: ما به شدت امیدوار هستیم با توجه به این که پس از همهگیری کرونا، رویداد خیلی جدی در حوزه اسباب بازی غیر از دو رویدادی که کانون برگزار کرده رویداد جدی دیگری در ارتباط با مردم برگزار نشده، امیدواریم با این همدلی، همراهی و هم افزایی که بین مجموعه های مختلف و همه بازیگران حوزه بازی و اسباب بازی شکل گرفته فضای ویژه و متفاوتی برای ارائه خدمت به عزیزان مخاطب و توسعه فرهنگی و اقتصادی در این حوزه تدارک دیدیم که امیدواریم انشالله محقق شود.
سوال :سابقه طولانی در کشور ما است در موضوع اسباب بازی و اسباب بازی های متعددی که داشتیم در عین اینکه باید با فناوریهای روز هم همراه شد، می شود خیلی از این اسباب بازی های قدیمی را احیا کرد و از آن استفاده کرد و بچه ها را با آنها آشنا کرد و شما بهتر از من می دانید که خیلی از این اسباب بازی ها اثرات متعدد آموزشی و تربیتی داشتند . در این زمینه کانون چه برنامه هایی را دنبال می کند؟
بابایی: ما فراخوانی را به استان های کشور اعلام کردیم که اسباب بازی های بومی، محلی عروسک هایشان را معرفی کنند که طی یک فعالیت منتورینگ این ها را یعنی برای تکمیل کردن عروسک های که به صورت سنتی از گذشته تولید میشود حتی یک فرآیندی که این اسباب بازی ها و عروسک ها بررسی شوند و فرآیند تجاری سازی شدن برایشان طی شود یعنی متناسب با ذائقه کودک و نوجوان امروز ، تغییراتی در آنها ایجاد شود . مثلا یک نمونه عروسک از هندیجان به دست ما رسیده که قابلیت این را دارد که موسیقی بومی آن منطقه روی این عروسک همزمان سوار شود و پلی شود وقتی کودک از آن استفاده می کند . این ها کمک می کند که اسباب بازی های بومی ،محلی و سنتی ما با روش های جذاب به مخاطب معرفی شود ، این از برنامههای کانون است .
سوال : آقای تأملی شما هم در این زمینه بفرمایید.
تأملی: اسباب بازی از معدود صنایع فرهنگی است که آن قسمت اقتصادی و فرهنگی به هم گره خورده و در سالیان گذشته از ابتدای فعالیت هایی که تولیدکنندگان و فعالان اسباب بازی در ایران داشتند بحث تجاری سازی را طی کردند، به همین خاطر از معدود موارد و کالاهای فرهنگی است که ما را به وضوح می توانیم در آن ببینیم و تمام اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد اتفاق میافتد، در حوزه بحث اسباب بازی هم نقش ایفا میکند در سالیان اخیر سعی شده با ورود فضاهای فناورانه و بحث نوآوری در حوزه اسباب بازی ، بحث طراحی در فعالان و صنعت اسباب بازی پررنگتر شود . ما باید توجه کنیم که در گذشته و الان هم بحث کپی را در حوزه اسباب بازی بسیار پررنگ می بینیم و نیاز است که بحث طراحی را بتوانیم بیشتر و بیشتر به آن توجه کنیم . انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی هم سعی کرده این اتفاق را با تولید کنندگان خودش رقم بزند . کسانی که در حوزه های جدید و شرکت های نوپا و استارتاپ هایی که در این حوزه فعالیت می کنند حمایت کند و بتواند ایده هایی که این دوستان دارند را بتواند به تولیدکنندگان عرضه کند تا بتوانند اسباب بازی های جدید با رویکرد های تربیتی و فرهنگی جدید به بازار عرضه کنند.