• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۱۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

شیوه‌های رفتاری حضرت علی (ع) در خانواده

رفتار حضرت علی (علیه السلام) در خانه از روی عدل و انصاف بود، میان افراد خانه فرق نمی‌گذاشت و حقوق و حرمت همه را منظور می‌داشت .

رفتار حضرت علی (ع) در خانوادهبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در این مطلب به گوشه‌ای از شیوه‌های رفتاری امام علی (علیه السلام) در خانواده اشاره خواهیم کرد.
نخستین هسته جامعه انسانی خانواده است که انسان‌ها همدلی و همزیستی و مهر و محبت را ابتدا در آن و در دامن پر مهر مادر و آغوش گرم پدر احساس می‌کنند و شخصیت و منش خویش را به دست می‌آورند؛ آداب اجتماعی را می‌آموزند و سپس به صحنه جامعه وارد می‌شوند و همان آنکه در خانواده تربیت و پرورش یافته اند، با مسایل اجتماعی روبرو می‌شوند و به همراه دیگر افراد که هر یک از آن‌ها نیز در خانواده‌ای بزرگ شده و شکل گرفته اند جامعه را می‌سازند.

از این رو، خانواده از جایگاه والا، منزلتی ارجمند و موقعیتی ممتاز برخوردار است و به همین دلیل دین مقدس اسلام و سایر ادیان الهی، به این کانون اصلی انسان سازی توجه فراوان کرده، آن را بسیار مقدس و محترم دانسته اند. در این نوشتار تلاش می‌کنیم برخی از جنبه‌های رفتاری امام علی (ع) در خانواده و در قبال فاطمه زهرا (س) را به اختصار از نظر بگذرانیم، باشد که توشه‌ای از این زندگی بی بدیل و یگانه فراهم آورده و بکار بندیم.
رفتار علی (ع) در خانه
امام علی در خانه مانند سایر افراد کار می‌کرد. برای خانه آب می‌آورد و به حضرت فاطمه (س) کمک می‌کرد. لباس خود را، خود اصلاح می‌کرد، کفش خود را خود وصله می‌زد و بیشتر اوقات بیش از یک پیراهن نداشت. کفش خود را از لیف خرما می‌ساخت و بند شمشیرش هم غالباً از همان لیف خرما بود. به غلامان و کنیزان بیش از اندازه کار نمی‌گفت. لباس او با لباس غلامش فرقی نداشت. میان او و زنانش نزاعی واقع نشد و در تربیت فرزندانش آن‌ها را از معدن علم و حکمت و زهد و ورع خود، برخوردار می‌کرد و از شجاعت و فنون جنگ و سلوک با مردم نصیب وافری به آن‌ها می‌داد. آن‌ها را آزاده و متکی به نفس بار می‌آورد و محبت و مهربانی را به آن‌ها می‌آموخت. [۱]

شیوه همسرداری امام علی (ع):
علی (ع)، فاطمه (س) را به خوبی می‌شناخت و برای او احترامی در خور، قایل بود. فاطمه (سلام الله علیها) نیز منزلت علی (ع) را می‌دانست و او را محترم می‌شمرد و به خاطر همین شناخت و کانون پر از مهر و عاطفه خانوادگی بود که علی (ع) می‌فرمود: به خدا سوگند هیچ گاه فاطمه را به اکراه به کاری وانداشتم و او را ناراحت نکردم و خشمگین نساختم، تا خداوند او را نزد خویش برد و او نیز هیچ زمان مرا ناراحت و خشمگین نکرد و از دستور من سرنپیچید، هرگاه به او نگاه می‌کردم همه ناراحتی‌ها و غم هایم را از یاد می‌بردم.
با اینکه پیامبر (ص) کار‌ها را میان آن‌ها تقسیم کرده بود به این شکل که علی (ع) موظف به کار‌های بیرون از خانه و فاطمه (سلام الله علیها) به امور داخل خانه می‌رسید با این حال حضرت علی (ع) در خانه نیز به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کمک می‌کرد و از بار سنگین کار‌های داخل خانه که بر دوش او بود، می‌کاست. حضرت در خانه عدس پاک می‌کرد، خانه را جارو می‌زد و در آسیاب کردن جو به فاطمه (سلام الله علیها) یاری می‌داد. امام صادق (ع) می‌فرماید: «امیرمؤمنان به خانه هیزم و آب می‌آورد و جارو می‌کرد و (فاطمه سلام الله علیها) آسیاب و خمیر می‌کرد و نان می‌پخت».

رفتار حضرت علی (ع) در خانوادهامام هیچ گاه از یاری و کمک به همسرش در خانه و بیرون از خانه، کوتاهی نکرد و مقررات اسلامی را در مورد وی نادیده نگرفت و در هر حال مدافعش بود. حضرت در مورد حقوق همسران فرمودند: «مبادا بر زنان خود ستم روا دارید و آنان را از حق خویش محروم سازید. هر کس به اندازه یک درهم گوشت برای همسر و فرزندان خویش خریداری کند مانند کسی است که برده‌ای از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است.» (۲)
رفتار علی (ع) با فرزندان خود:
شیوه و رفتار علی (ع) با فرزندانش، بر همان مبنایی استوار بود که خود بر آن اساس از جانب پیامبر تربیت شده بود، به عبارت دیگر نوع آموزش و تربیتی را که قرآن و سنت برای فرزندان مقرر ساخته بود، به کار می‌بست و تصریح می‌کرد که فرزند را بر پدر و مادر و پدر و مادر را بر فرزند حقوقی است متقابل؛ حق فرزند بر پدر این است که بر او نام نیک گذارد، ادب نیکو و پسندیده بیاموزد و در برابر، حق پدر بر فرزند آن است که از پدر فرمان برد جز آنکه اطاعت از پدر، در مسیر سرپیچی از فرمان خداوند باشد. (۳)
در سخنی زیبا به امام حسن و امام حسین فضیلت‌ها و ارزش‌های متعالی در زندگی را چنین می‌آموزد: تقوا پیشه سازید، در پی دنیا و مظاهر آن نباشید؛ حتی اگر دنیا به شما روی آورد به هر چه از مواهب دنیایی است و از دست می‌دهید، تأسف نخورید، به حق سخن بگویید، برای پاداش الهی کار و کوشش کنید. دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید و در کارهایتان نظم داشته باشید. برای ایجاد صلح و آشتی بین مردم بکوشید، حال یتیمان را رعایت کنید و نگذارید نابود شوند. همسایگان خود را مراعات کنید. مبادا در عمل به قرآن، دیگران بر شما پیشی بگیرند، همواره مواظب نماز باشید. امر به معروف و نهی از منکر را هرگز ترک نکنید که در آن صورت، بدان بر شما مسلط شده، دعای تان مستجاب نخواهد شد. بر شما باد همبستگی و از تفرقه و پشت کردن به هم بپرهیزید.
در این سخنان هرآنچه باید پدری به فرزندان خویش در امر دینی و دنیایی و در نوع رفتار فردی و اجتماعی بیاموزد، آمده است. هر یک از فرزندانش که متولد می‌شد روز هفتم تولدش قربانی می‌کرد و وقتی امام حسن (ع) به دنیا آمد، کودک را نزد پیامبر اکرم آورده و حضرت با تمام وجودش آغوش مطهرش را به روی کودک گشود و سپس در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه خواند تا نخستین صدایی که گوش او را می‌نوازد، صدای حق باشد. (۴) امام در مورد چگونگی تربیت کودک می‌فرماید: «من کان له ولد صبا» (۵) هر کس فرزند کودکی داشت کودکی کند.
حضرت در این سخن ارزشمند، رکنی اساسی و حکمت آمیز را مطرح ساخته که با هر کسی باید به زبان خود وی سخن گفت و رفتار کرد و نیز می‌فرماید: «فرزندان تان را به آداب و نوع تربیت خویش محدود نسازید، زیرا آنان برای روزگاری غیر از روزگار شما آفریده شده اند.» (۶) و چه زیبا دستور العملی جاودانه و همیشگی برای تمام دوران‌ها ارایه می‌دهد.
حضرت علی (ع) برای اینکه به فرزند خویش شخصیت و مسئولیت دهد، داوری مردی را که برای رهایی شخصی بی گناه از قصاص، به قتل اعتراف کرد، به امام حسن (ع) واگذاشت و امام حسن (ع) فرمود: چون با حضور خویش و با اعتراف به قتل، بی گناهی را از مرگ نجات داد و خداوند می‌فرماید: «هر کسی مرد بی گناهی را از مرگ نجات بدهد، مثل این است که جهانیان را از مرگ نجات داده است (مائده: ۳۲)، پس دیه او را از بیت المال بدهید و هر دو را آزاد کنید.» حضرت علی (ع) داروی فرزندش را پسندید و قضاوت او را تأیید کرد. نمونه این مسئولیت دادن‌ها و وارد کردن آن‌ها به مسائل اجتماعی فراوان است. (۷) کما اینکه حضرت بار‌ها حسنین (ع) را به جبهه‌های جنگ و جهاد می‌فرستاد و تمام اصول اندیشه و عمل اسلامی را به بهترین شکل ممکن به فرزندان خود تعلیم می‌داد. پیداست که سیره و شیوه زندگی عملی امام علی (ع) بسی فراتر از این مختصر است. با این همه امید که همین مختصر نیز برای علاقمندان مفید افتد.
پی نوشت ها:
[۱]. محمد علی خلیلی، زندگانی علی (ع) امیرالمؤمنین، ص ۴۱۷.
[۲]. علی رفیعی، سیره امام علی (ع)، دانشنامه امام علی، ج ۱۰، صص ۲۶-۲۴.
[۳]. علی اصغر ظهیری، سیره عملی امام علی در آینه روایات و حکایات، ص ۴۱.
[۴]. علی رفیعی سیره امام علی (ع)، دانشنامه امام علی (ع)، ص ۲۶.
[۵]. میزان الحکمه، ج ۱۰، ص ۷۰۱.
[۶]. سرچشمه‌های نور، مترجمین محمد تقی رهبری، مسلم صاحبی، امیرکبیر، ۱۳۸۵ ص ۲۰۶.
[۷]. علی رفیعی، سیره امام علی (ع)، دانشنامه امام علی (ع)، ص ۲۸.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صدور مجوز پخت نان کامل برای ۳۶ واحد در زنجان
مدارس و دانشگاه‌های استان بوشهر امروز غیر حضوری است
تردد درگردنه امین الله فقط با زنجیرچرخ امکان پذیر است
تدارک ویژه شبکه اشراق برای شب یلدا
جشنواره یلدایی دانشگاه امیر کبیر
قهرمانی سورک در مسابقات کشتی میاندورود
شب یلدا؛ شبی پر از رنگ و بوی فرهنگ ایرانی
پیروزی مدعیان تهرانی در آغاز نیم فصل دوم لیگ بسکتبال بانوان
برنامه‌های یلدایی رادیو
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق شاهرود و شهمیرزاد
کشف میلیاردی کالای قاچاق در بروجرد
بومی‌سازی ۵۰ ماده شیمیایی پرمصرف در کشور
دستگیری کلاهبردار خرید طلا با رسید جعلی در خرم‌آباد
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
فیلر‌های نانویی ایرانی؛ با اثرات درمانی ماندگار
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (یکشنبه سی ام آذر ۱۴۰۴)
رونق بازار‌های محلی تنکابن در آستانه شب یلدا
استقرار ۳۷۰ نیروی راهداری در جاده های لرستان
رونمایی از ۲ آلبوم زنده یاد محمدرضا شجریان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
شروع به کار ادارات خراسان رضوی با ۲ ساعت تاخیر
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور  (۱ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)