• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۰۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

چکار کنیم یاد خدا اثرگذار باشد+فیلم

خداوند در قرآن توصیه کرده است که زیاد از او یاد کنیم، اما این ذکر باید چطور باشد که تاثیرگذار باشد؟

چکار کنیم ذکر اثرگذار باشدبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،« ای كسانی كه ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد كنید و صبح و شام او را تسبیح نمایید.«احزاب ، 41 و 42»

منظور از ذکر کثیر ، لقلقه زبان شدن نیست!

(ذكر كثیر) به معنی واقعی كلمه یعنی (توجّه با تمام وجود به خداوند) نه تنها با زبان و لقلقه‌ لسان ، بلکه ذكر كثیری كه در همه اعمال انسان پرتو افكن باشد و نور و روشنایی بر آنها بپاشد.

در همه حال یاد خدا بودن

به این ترتیب قرآن همه‌ مؤمنان را در این آیه موظف می‌كند كه در همه حال به یاد خدا باشید :

1ـ به هنگام عبادت یاد او كنید و حضور قلب و اخلاص داشته باشید.

2ـ به هنگام حضور صحنه‌‌های گناه یاد او كنید و چشم بپوشید و یا اگر لغزشی روی داد توبه كنید و به راه حق باز گردید.

3ـ هنگام نعمت یاد او كنید و شكرگزار باشید.

4ـ  به هنگام بلا و مصیبت یاد او كنید و صبور و شكیبا باشید.

حكایتی زیبا

در حدیثی كه در صحیح ترمذی و مسند احمد از ابو سعید خدری از پیامبر گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده چنین می‌خوانیم: كه از آن حضرت پرسیدند: كدام یك از بندگان در روز قیامت مقامشان از همه برتر است ؟

حضرت فرمود: آن‌ها كه خدا را بسیار یاد می‌كنند.

ابو سعید می‌گوید: عرض كردم یا رسول الله! آیا چنین كسانی حتی از جنگجویان راه خدا والا مقام‌ترند؟

فرمود:اگر با شمشیرش آن قدر بر پیكر كفار و مشركین بزند كه شمشیرش بشكند و با خون رنگین شود آنها كه یاد خدا بسیار می‌كنند از او برترند!

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در ذیل همین روایت از پدرش امام باقر ـ علیه السّلام ـ نقل می‌كند: «خانه‌ای كه در آن تلاوت قرآن شود و یاد خدا شود بركتش افزون خواهد شد فرشتگان در آن حضور می‌یابند و شیاطین از آن فرار می‌كنند و برای اهل آسمانها می‌درخشند همان گونه كه ستاره درخشان برای اهل زمین»

چرا كه جهاد خالصانه نیز بدون ذكر كثیر خداوند ممكن نیست و از این جا معلوم می‌شود كه ذكر كثیر معنی وسیعی دارد .

منظور از تسبیح

همان گونه كه از سیاق آیات به خوبی بر‌می‌آید منظور از تسبیح خداوند در هر صبح و شام همان دوام تسبیح است و ذكر خصوص این دو وقت به عنوان آغاز و پایان روز می‌باشد و این كه بعضی آن را به نماز صبح و عصر یا مانند آن تفسیر كرده‌اند باز از قبیل ذكر مصداق است.

آثار یاد خدا

چکار کنیم ذکر اثرگذار باشدهنگامی كه نام خدا برده می‌شود یك دنیا عظمت، قدرت، علم، و حكمت در قلب انسان متجلی می‌شود. چرا كه او دارای اسماء حسنی و صفات علیا و صاحب تمام كمالات و منزه از هر گونه عیب و نقص است. توجه مداوم به چنین حقیقتی كه دارای چنان اوصافی است:

فواید ذکر

1ـ روح انسان را به نیكی ها و پاكی ها سوق می‌دهد.

2ـ از بدی ها و زشتی ها پاک می کند و به تعبیر دیگر بازتاب صفات او در جان انسان تجلی می‌كند.

3ـ توجه به چنین معبود بزرگی موجب احساس حضور دائم در پیشگاه او است و با این احساس فاصله انسان از گناه و آلودگی بسیار زیاد می‌شود یاد او یاد آوری مراقبت او است، یاد حساب و جزای او است یاد دادگاه عدل او و بهشت و دوزخ او است و چنین یادی است كه جان را صفا و دل را نور و حیات می‌بخشد.

در روایات اسلامی آمده است كه هر چیز اندازه‌ای دارد جز یاد خدا كه هیچ حد و مرزی برای آن نیست ؛ امام صادق ـ علیه السّلام ـ طبق روایتی كه در اصول كافی آمده می‌فرماید: هر چیز حدی دارد كه وقتی به آن رسد ، پایان می‌پذیرد جز ذكر خدا كه حدی ، ندارد.» سپس می‌افزاید: خداوند نمازهای فریضه را واجب كرده است،‌هر كس آنها را ادا كند حد آن تأمین شده، ماه مبارك رمضان را هر كس روزه بگیرد حدش انجام شده و حج را هر كس یك بار به جا آورد همان حد آن است جز ذكر الله كه خداوند به مقدار قلیل آن راضی نشده و برای كثیر آن نیز حدی قائل نشده سپس به عنوان شاهد این سخن آیه (یا ایّها الّذین آمنوا اذكروا الله ذكراً كثیراً...) را تلاوت فرمود.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود : هر كس بسیار یاد خدا كند خدا او را در سایه‌ لطف خود در بهشت برین جای خواهد داد»

یاد خدا معادل تمام خیرات

چکار کنیم یاد خدا اثرگذار باشدذکر چه زمانی موثر واقع می شود؟

۱ - ذکر زبانی

ذکر زبانی گرچه از تمام مراتب ذکر، نازل‌تر است ولی در عین حال مفید فایده است. زیرا که زبان در این ذکر به وظیفه خود قیام کرده و به علاوه ممکن است، این تذکّر پس از مداومت و قیام به شرایط آن، اسباب باز شدن زبان قلب نیز بشود.

در روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) این‌گونه ذکر، زیاد به چشم می‌خورد و حتی مورد سفارش قرار گرفته است. چنانچه خود آن بزرگواران نیز در این زمینه الگوی پیروان خود هستند.

امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: «... پدرم «کثیرالذّکر» بود. من او را هنگام غذا خوردن و راه رفتن در حال ذکر گفتن خدا می‌یافتم، حتی صحبت کردن با دیگران، او را از یاد خدا باز نمی‌داشت. زبانش با گفتن «لااله‌الاالله» به کامش چسبیده بود. او ما را جمع می‌کرد. کسانی را که قرآن خواندن می‌دانستند به قرائت قرآن و کسانی را که قرآن خواندن نمی‌دانستند، به ذکر خدا فرمان می‌داد تا خورشید طلوع کند». تسبیحات حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، گفتن تسبیحات اربعه، «یا الله» و «یا ربّ»، «لاحَوْلَ‌وَلاقُوَّةَ‌اِلابِاللهِ‌الْعَلیّ‌الْعَظیم» و استغفار و مانند آن، از جمله ذکرهای زبانی می‌باشند که هر کدام ثواب مخصوصی داشته و اثر ارزنده‌ای در انسان ایجاد می‌کند.

باید توجه داشت که ذکر زبانی لقلقه زبان نشود و همراه با غفلت دل نباشد، بلکه ذکر زبانی نشان ذکر قلبی و ابراز مکنون دل باشد یا دست‌کم مقدمه ذکر قلبی گردد.

فلسفه ذکر زیاد خداوند چیست؟

فلسفه این ذکر گفتن‌ها چیست که می‌‌فرمایند زیاد ذکر بگویید؟ پاسخش این است که اینها برای آن است که قلب، بیدار شود، و گرنه اگر قرار باشد که اذکار، صرفا لقلقه زبان باشد، مصداق این بیان امیرالمومنین (ع) می‌شود که مردم (غافل) بندگان دنیایند و دین، لقلقه زبان آنهاست.

اگر دین، لقلقه زبان شد تدین نمی‌‌‌آورد، انسان متدین کسی نیست که همیشه زبانش به ذکر مشغول است بلکه انسان متدین کسی است که زبانش همراه با قلب به یاد خداست.

مقصود از ذکر زیاد چیست؟

در برخی از روایات دارد که رسول گرامی (ص) به حضرت امام علی (ع) فرمود: یا علی، این که خدای متعال فرمود: «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً» نه یعنی زیاد بگو «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر»! مقصود این نیست! بلکه مقصود این است که در آنجایی که عبادت است حضور پیدا کن، در آنجایی که حرام و معصیت هست ترک کن. این، یاد خدا بودن است.

در روایتی از امام صادق (ع) وارد شده که هیچ بلایى براى مؤمن سخت‏‌تر از این سه بلاء نیست، که از سه نعمت محروم شود. شخصى پرسید: آن سه نعمت چیست؟ فرمود: یارى مسلمان با آنچه خدا به او روزى کرده، دوم انصاف دادن و خود را جاى دیگران فرض کردن، و سوم زیاد خدا را ذکر کردن، البته منظور من از ذکر بسیار گفتن، سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر تنها نیست، هر چند که آنهم ذکر خدا است، و لیکن منظور من ذکر خدا در هنگام استفاده و بهره‌‏مندى از حلال او، و باز ذکر خدا در هنگام برخورد به حرام او است‏.

چکار کنیم یاد خدا اثرگذار باشدالبته، نه اینکه ذکر زبانی، ذکر نیست بلکه باید ذکر زبانی به قلب متصل باشد. در روایت داریم که امام صادق (ع) فرمود: پدرم کثیر الذکر بود بارها من با او قدم مى‌‏زدم، و مى‌‏دیدم که مشغول ذکر است، با او غذا مى‌‏خوردم، مى‌‏دیدم مشغول ذکر است، با مردم سخن مى‌‏گفت مع ذلک سخن با مردم او را از ذکر خدا باز نمى‌‏داشت، و من بارها مى‏‌دیدم که زبانش به سقف دهانش متصل است مى‏‌گوید: «لا اله الا اللَّه»

چه کار کنیم ذکر‌های زبانی اثر کند؟

حالا ببینید برای اینکه این ذکرهای زبانی اثر بکند در مراحل اولیه، انسان وقتی می‌‌خواهد ذکر بگوید زبان گویاست و قلب، غافل است لذا باید سالک، این ذکر را به قلبش تزریق کند.

بنابراین از جمله آداب مهم ذکر و نماز، تفهیم است.

یعنی وقتی که انسان دارد ذکر می‌‌‌گوید در یک خلوتی بنشیند این اذکار را با محتویاتش به قلب تزریق کند. به تدریج، این قلبی که متوجه نیست کم کم توجه پیدا می‌کند، به زبان می‌‌آید.

تفهیم یکی از مسائل بسیار مهم در امر ذکر و در امر عبادت است. روایتی از امام صادق (ع) داریم که حضرت از قول امیرالمؤمنین (ع) در ضمن بیانی در باب قرائت قرآن فرمود: یعنی وقتی که قرآن تلاوت می‌کنید جوری باشید که به این دلهای سختتان این را بکوبید، بزنید به این دلها و این دلها بیدار بشود، نه اینکه همت شما و تصمیمتان این باشد که سوره قرآن را تمام کنم، همتتان این نباشد که حالا که سوره آغاز شده حتماً این را تمامش کنم، همتتان این باشد که این آیات به دلها بنشیند.

البته نمی‌خواهیم بگوییم که ذکر زبانی، مطلقا بی‌‌تأثیر است، نه اما سخن در بالا رفتن کیفیت است.

چه کار کنیم ذکر‌های زبانی اثر کند؟

توصیه‌‌‌های زیادی راجع به ذکر گفتن داریم. خود نماز، ذکر است. این نماز، واجب دارد، مستحب دارد. توصیه شده بعد از نماز، ۱۰۰ بار ذکر بگویید؛ تسبیحات حضرت فاطمه (س) را بگویید. ذکر‌های دیگری بعد از نماز توصیه شده است.

قرآن کریم هم تاکید دارد که «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید! خدا را بسیار یاد کنید» (احزاب/۴۱)

فلسفه ذکر زیاد خداوند چیست؟

فلسفه این ذکر گفتن‌ها چیست که می‌‌فرمایند زیاد ذکر بگویید؟ پاسخش این است که اینها برای آن است که قلب، بیدار شود، و گرنه اگر قرار باشد که اذکار، صرفا لقلقه زبان باشد، مصداق این بیان امیرالمومنین (ع) می‌شود که «النّاسِ عَبِیْدُ الدُّنْیَا وَالدِّیْنُ لَعِقٌ عَلَى‏ الْسِنَتِهِمْ؛ مردم (غافل) بندگان دنیایند و دین، لقلقه زبان آنهاست»

اگر دین، لقلقه زبان شد تدین نمی‌‌‌آورد، انسان متدین کسی نیست که همیشه زبانش به ذکر مشغول است بلکه انسان متدین کسی است که زبانش همراه با قلب به یاد خداست.

مقصود از ذکر زیاد چیست؟

چکار کنیم یاد خدا اثرگذار باشددر برخی از روایات دارد که رسول گرامی (ص) به حضرت امام علی (ع) فرمود: یا علی، این که خدای متعال فرمود: «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً» نه یعنی زیاد بگو «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر»! مقصود این نیست! بلکه مقصود این است که در آنجایی که عبادت است حضور پیدا کن، در آنجایی که حرام و معصیت هست ترک کن. این، یاد خدا بودن است.

در روایتی از امام صادق (ع) وارد شده که هیچ بلایى براى مؤمن سخت‏‌تر از این سه بلاء نیست، که از سه نعمت محروم شود. شخصى پرسید: آن سه نعمت چیست؟ فرمود: یارى مسلمان با آنچه خدا به او روزى کرده، دوم انصاف دادن و خود را جاى دیگران فرض کردن، و سوم زیاد خدا را ذکر کردن، البته منظور من از ذکر بسیار گفتن، سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اکبر تنها نیست، هر چند که آنهم ذکر خدا است، و لیکن منظور من ذکر خدا در هنگام استفاده و بهره‌‏مندى از حلال او، و باز ذکر خدا در هنگام برخورد به حرام او است‏.

باید ذکر زبانی به قلب متصل باشد

البته، نه اینکه ذکر زبانی، ذکر نیست بلکه باید ذکر زبانی به قلب متصل باشد. در روایت داریم که امام صادق (ع) فرمود: پدرم کثیر الذکر بود بارها من با او قدم مى‌‏زدم، و مى‌‏دیدم که مشغول ذکر است، با او غذا مى‌‏خوردم، مى‌‏دیدم مشغول ذکر است، با مردم سخن مى‌‏گفت مع ذلک سخن با مردم او را از ذکر خدا باز نمى‌‏داشت، و من بارها مى‏‌دیدم که زبانش به سقف دهانش متصل است مى‏‌گوید: «لا اله الا اللَّه»

چه کار کنیم ذکر‌های زبانی اثر کند؟

حالا ببینید برای اینکه این ذکرهای زبانی اثر بکند در مراحل اولیه، انسان وقتی می‌‌خواهد ذکر بگوید زبان گویاست و قلب، غافل است لذا باید سالک، این ذکر را به قلبش تزریق کند.

بنابراین از جمله آداب مهم ذکر و نماز، تفهیم است. یعنی وقتی که انسان دارد ذکر می‌‌‌گوید در یک خلوتی بنشیند این اذکار را با محتویاتش به قلب تزریق کند. به تدریج، این قلبی که متوجه نیست کم کم توجه پیدا می‌کند، به زبان می‌‌آید.

تفهیم یکی از مسائل بسیار مهم در امر ذکر و در امر عبادت است. روایتی از امام صادق (ع) داریم که حضرت از قول امیرالمؤمنین (ع) در ضمن بیانی در باب قرائت قرآن فرمود: وقتی که قرآن تلاوت می‌کنید جوری باشید که به این دلهای سختتان این را بکوبید، بزنید به این دلها و این دلها بیدار بشود، نه اینکه همت شما و تصمیمتان این باشد که سوره قرآن را تمام کنم، همتتان این نباشد که حالا که سوره آغاز شده حتماً این را تمامش کنم، همتتان این باشد که این آیات به دلها بنشیند.

البته نمی‌خواهیم بگوییم که ذکر زبانی، مطلقا بی‌‌تأثیر است، نه اما سخن در بالا رفتن کیفیت است.

چگونه بدانیم ذکر زبان بر قلب اثر گذاشته است؟

چکار کنیم یاد خدا اثرگذار باشدعلامت این که قلب، بیدار شده چیست؟ علامت این که دل، بیدار شد و تفهیم شد، چیست؟

علامتش این است که دیگر ذکر بر ذاکر، دعا برای دعا کننده و نماز برای نمازگزار، سخت نیست. دیگر آرام است.

بیشتر بخوانید:یاد پروردگار؛ بزرگترین سرمایه انسان

شبیه به همان ارتباط گفتاری که بین پدر و مادر و فرزندی که لغات را یاد گرفته برقرار می‌‌شود. کودک به راحتی می‌‌تواند حرف بزند و دیگر راحت شده است، سختش نیست. تفاوت ذکری که ماها می‌گوییم در مراحل اولیه با آن سلاک الی الله، بزرگان و اهل معرفت این است که ماها در ابتدا، زبانمان می‌گوید قلبمان غافل است باید به قلب تزریق کنیم، بعد کم کم، این قلب بیدار می‌شود و اکنون ذکر زبانی گویا و گزارشگر ذکر قلبی است.

چون قلب این اذکار را گرفته و از آن حالت غفلت، بیرون آمده، در نتیجه الآن قلب دارد ذکر می‌گوید و زبان دارد گزارش می‌کند.

اگر انسان با قلبِ بیدار و متوجه، نماز بخواند خیلی فرق می‌کند با آن کسی که در حال غفلت، نماز می‌‌خواند.

البته توجه داشته باشیم که رعایت این نکته فقط برای عموم نیست حتی کملین هم این نکته را رعایت می‌‌کنند. بزرگان اهل معرفت و سالکان و راه رفته‌‌ها هم این نکته را دقت می‌‌کنند. حتی در بین معصومین هم چنین است. روایت داریم که فرمودند: آنقدر فلان آیه‌ را تکرار ‌‌کردم تا این که این صورت را از خدا شنیدم. ببنید آن بزرگان هم تکرار مبتنی بر توجه قلبی را انجام می‌دادند.

رسول گرامی (ص) به ابوذر فرمود: دو رکعت نماز، و لو مقتصد هم باشی، یعنی میانه، خیلی هم طولش ندهی، دو رکعت نماز معتدل میانه را بخوانی اما همراه با فکر انجام بگیرد برتر از قیام شبی است که قلب، بی توجه باشد.

سخنان حجت الاسلام فرحزاد درباره اهمیت توجه قلبی در ذکر

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

منابع: ویکی فقه، عقیق،تبیان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری جشن شب یلدا در پادگان شهید برخورداری عجب شیر
تامین آب شرب پایدار اولویت اصلی فرمانداری کلیبر
لزوم جمع آوری تابلو‌های بدون مجوز سطح شهر تبریز
توزیع ۷۰۰ بسته یلدایی در تبریز
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
آیین کهن یلدا در مدارس گلستان
سفر دختر مکرمه حضرت امام خمینی (ره) به خوزستان
۱۱۷ نانوایی با آرد کامل به شهروندان زنجانی خدمات ارائه می‌دهند
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ دی ۱۴۰۴
مرگ ۱۳۰ نفر در محور‌های برون شهری کهگیلویه و بویراحمد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در یکم دی ۱۴۰۴
نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلوواتی در ابهر به بهره برداری خواهد رسید
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ به افق قم
افزایش مصرف گاز در کشور با کاهش محسوس دما
ابرناکی و بارش پراکنده در لرستان
لرستان در شب ولادت امام محمد باقر(ع) غرق در نور و سرور
تغییر ساعت کار ادارات و بانک‌های سراسر کشور
کاهش آسیب‌های اجتماعی در جلفا
تلخ کامی قاچاقچیان شکلات بندرانزلی
صادرات پای مرغ کوهدشت به بازارهای منطقه ای و جهانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
فردا؛ پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵
رونمایی از ۲ آلبوم زنده یاد محمدرضا شجریان
فیلر‌های نانویی ایرانی؛ با اثرات درمانی ماندگار
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)