• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۹۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
اقتصادی

تولید خودرو‌های هیبریدی؛ فناوری که با کُندی در ایران پیش رفت

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که باید بخشی از سبد تولید خودرو، از نوع برقی و هیبریدی باشد و این فناوری باید در ایران نهادینه شود.

تولید خودرو‌های هیبریدی؛ فناوری که با کُندی در ایران پیش رفتبه گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما‎؛ ­"فاصله تکنولوژی و فناوری ایران در تولید خودرو‌های برقی با دنیا کم است"، این گفته آقای شهریار زینی مدیر گروه خودرویی معاونت علمی و فناوری است؛ بدان معناست که ایران توانسته در چند سال گذشته گام مهمی در تولید خودرو برقی بردارد.

بیش از یک دهه است که خودرو‌های هیبریدی پا به بازار جهانی گذاشته اند و اکنون شاهد این هستیم که خودروسازان دنیا به‌تدریج به دنبال فاصله‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی و رفتن به سوی انرژی الکتریکی هستند.

آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این زمینه با تاکید بر اینکه تولید خودرو‌های هیبریدی و خودرو‌های برقی باید بخشی از سبد محصولاتی کشور باشند، می‌گوید:، اما واقعیت این است که باتوجه به مشکلاتی که تولید این خودروها، از جمله قیمت بالای باتری، در کوتاه مدت چشم انداز تولید و عرضه وسیعی ندارند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در چهار تا پنج سال آینده، سهم خودرو‌های برقی از سبد محصولات خودرو در دنیا، قابل‌توجه خواهد بود؛ کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که نباید گفت تولید خودرو برقی به صرفه نیست و نباید سراغ آن‌ها رفت، چرا که اگر ۱۰ سال دیگر بخواهیم آن‌ها را تولید کنیم، دیر است، زیرا دستیابی به تکنولوژی آن‌ها زمان می‌برد از طرفی تا ۱۰ سال دیگر، قیمت باتری این خودرو‌ها خیلی اُفت پیدا می‌کند، بنابراین قطعا باید بخشی از سبد تولید خودرو، برقی و هیبریدی باشد و این تکنولوژی باید در ایران نهادینه شوداین در حالی است که در ایران با سابقه ۶۰ ساله خودروسازی و بهره‌مندی از عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه، هنوز تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی با، اما و اگر‌هایی همراه است.

آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است بخش بزرگی از برقی که در کشور‌های توسعه یافته تولید می‌شود، با استفاده از سوخت فسیلی است، یعنی سوخت فسیلی مصرف می‌شود تا خودرو برقی کار کند زمانی ما شاهد خودروی برقی هستیم که از اگزوز آن دودی خارج نشود، اما این موضوع به این معنی نیست که این خودرو پاک است و آلودگی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در آمریکا و اروپا زمانی که برای تولید هر کیلو وات برق، بخش قابل ملاحظه‌ای سوخت فسیلی مصرف می‌شود این بدان معناست که یک خودروی برقی که در جاده حرکت می‌کند مقادیر قابل ملاحظه‌ای سوخت فسیلی برای حرکت مصرف کرده و مقادیر قابل ملاحظه‌ای هم آلودگی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این نکته که کشور ما به سمت خودرو‌های برقی برود حرکت خوبی است، گفت: ما در کشورمان برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنیم‏، می‌توانیم در آینده بخش قابل توجهی از برقی که تولید می‌کنیم را به سمت انرژی‌های تجدید پذیر ببریم در این صورت این امکان فراهم می‌شود که برای تولید هر کیلو وات برقی که در کشور تولید می‌شود سهم سوخت‌های فسیلی کاهش و سهم سوخت انرژی تجدید پذیر افزایش پیدا کند.

کاکایی افزود: این امر منجر به تولید برق پاک‌تر می‌شود علاوه بر این باعث کاهش تلفات انتقال برق در شبکه فعلی می‌شود، چرا که باعث آلودگی و مصرف غیر بهینه انرژی می‌شود بنابراین می‌توانیم به این سمت برویم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: نکته قابل ملاحظه این است که برای حرکت به این سمت باید دید طی این فاصله زمانی از چه سوختی استفاده باید کنیم در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی برقی در دنیا حدود ۳۵ درصد، ۳.۵ برابر قیمت ارزان‌ترین خودرو برقی است که در کشور، ما می‌توانیم تولید کنیم.

وی بیان کرد: اگر امروز بخواهیم خودروی برقی را جایگزین یک خودرو CNG یا بنزینی کنیم باید مبلغی حدود ۳.۵ برابر بیشتر پرداخت کنیم علاوه بر این برای خرید خودرو مبالغ قابل ملاحظه‌ای هم بیشتر برای سوخت آن خودرو برقی صرف کنیم.

کاکایی افزود: هم از منظر اینکه قیمت تمام شده خودرویی که تولید می‌کنیم چقدر است و هم از منظر آنکه چه سوختی استفاده می‌کنیم و چه میزان اقتصادی است را باید بررسی کنیم، هم اکنون در کوتاه مدت خودرو برقی و سوخت الکتریکی گزینه‌های اقتصادی برای کشور ما نیستند و بهتر است که ما طی برنامه‌ای بلند مدت به آن سمت برویم.


کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برنامه‌های ایران خودرو برای تولید محصولات برقی و هیبرید به عنوان بخشی از نقشه راه تولید محصول، اظهار کرد: این خودروساز بیش از سه سال است که تولید خودروی برقی را در برنامه‌های خود دارد و امسال نیز خودروی تارای تمام برقی را رونمایی خواهد کرد.

پورمجیب گفت: این خودرو دارای هزینه‌های بالای تولید است، زیرا برخی از قطعات و مجموعه‌های آن وارداتی بوده و فناوری بالایی می‌طلبد هم چنین برای عرضه به شکل گسترده، نیازمند ارایه برخی یارانه و حمایت‌های دولتی و حاکمیتی و نیز فراهم بودن زیرساخت‌های شهری است.

وی افزود: در صورت تحقق این پروژه و تولید خودروی هیبرید که بخشی از تامین آن با تامین کنندگان داخلی و بخشی نیز خارجی است، شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت خواهیم بود، بر اساس هدف گذاری‌های صورت گرفته، محصول هیبرید ایران خودرو در نیمه دوم سال آینده رونمایی خواهد شد.

از منظر کارشناسان بهتر است تا زمانی که به سمت تقویت خودرو‌های برقی می‌رویم، از سوخت CNG استفاده کنیم چرا که دلایل قانع کننده‌ای هم وجود دارد که طی این فاصله چرا ما باید از این سوخت استفاده کنیم.

گزارشی از فائزه شعبانی خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
چلگرد و سورشجان سردترین نقاط چهارمحال و بختیاری
هوای مشهد پس از ۳۲ روز سالم شد
سرما؛ پیغام آمدن برف و باران، آورد
پاراآسیایی جوانان؛ صعود تیم دونفره پاراتنیس روی میز ایران به فینال
نهضت کاشت درخت در بوستان‌های پایتخت اجرایی شد
درخشش نوجوان شاهرودی در رقابت های والیبال دانش‌آموزی جهان
برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا (س) در کوالالامپور با حضور ایرانیان مقیم
درگذشت مادر شهید سیدحسین موسوی در فومن
معرفی برترین‌های مرحله نخست رقابت‌های لیگ ترای‌اتلون در دزفول
حسن یزدانی پس از نزدیک به ۵۰۰ روز در وزن جدید کشتی گرفت
نمایش مستند برگزیده ایدفا در جشنواره سینماحقیقت
ایجاد تالار صدای مردم در استانداری خوزستان
اجرای حکم قصاص نفس نامادری "آوا"دختر چهار ساله در ارومیه
بنزین ۵ هزار تومانی وارد جایگاه های سوخت شد
ممنوعیت استفاده از اصطلاحات بیگانه بر سردر صنوف میاندورود
کدام یک برای سیستم ایمنی بهتر است؟
دستیابی ورزشکاران خوزستان به ۸ مدال مسابقات پاراآسیایی
چشم سمنان به برف روشن شد
اثربخشی سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر
انعقاد تفاهم‌نامه مخابرات با شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی برای فیبر نوری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۱۰ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)