• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۵۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

برگزاری مدرسه‌ای برای ارتقای دانش پژوهشگران و فهم فضای مدیریتی صنعت خودرو

مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری با عنوان "شهید فخری‌زاده" با هدف ارتقای سطح شناخت و دانش پژوهشگران و فهم بهتر فضای مدیریتی صنعت خودرو در ایران، به همت حلقه مطالعات صنعت خودرو دانشگاه امام صادق (ع) به مدت ۱۰۰ ساعت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما: محور‌های مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شامل سه سطح "آشنایی با موضوع سیاست‌گذاری راهبردی نوآوری و مدیریت تکنولوژی"، "بررسی مسائل توسعه فناوری در صنعت خودرو" و "بررسی برخی تجارب در انتقال فناوری در صنعت خودروی ایران" بود که با حضور بیش از ۱۴ تن از اساتید این حوزه برگزار شد.

بنا به ضرورت دانشی، سطح اول دوره به صورت عمومی و با پایه قرار دادن کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک برگزار شد. در این سطح طی ۱۴جلسه، کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک ملیسا شیلینگ تدریس شد.

در سطح دوم مدرسه اساتید به تشریح چالش‌های اساسی صنعت و ریشه‌های آن و نقش مدیریت فناوری در صنعت خودرو پرداختند. در این سطح از مدرسه مسائلی همچون زیست بوم توسعه فناوری خودرو، مدل اطلس فناوری در صنعت خودرو، مدیریت انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو، ساختار‌های سازمانی صنعت خودرو و چالش‌های پیش‌روی تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت خودرو تبیین شد. همچنین ضمن بررسی علل اساسی عدم توسعه صنعت در ایران، تاریخچه سیاستگذاری فناوری در صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

در سطح سوم مدرسه به منظور درک بهتر شرکت‌کنندگان از فضای مدیریت فناوری در صنعت خودرو اساتید به ارائه تجربیات و نظرات خود پرداختند. در این مدرسه تلاش شد تا ضمن افزایش ارتباط با فضای واقعی صنعت و ایجاد بستری برای تجربه‌نگاری مدیریت در صنعت خودرو، مسائل و چالش‌های اساسی مدیریت فناوری در این صنعت مورد بررسی قرار بگیرد.

در پایان این مدرسه آیین اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

ابراهیم شجاعت از اعضای حلقه مطالعات صنعت خودروی دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده به معرفی حلقه مطالعات صنعت خودرو و کار‌های انجام شده در این مدرسه پرداخت و با تبیین سه فاز اطلاع، تحلیل، تجویز تاکید کرد که بدون فهم دقیق و عمیق مسئله، امکانی برای تجویز درستی که مشکلی را حل کند، وجود ندارد.

دکتر محمد نورورزی، معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به چهار سطح تعامل دانشگاه و صنعت و تبیین چگونگی کمک دانش آموختگان علوم اجتماعی به صنعتگران و مهندسان گفت: علوم اجتماعی در چهار سطح ابزار، ارائه پیوست‌های اجتماعی، نقد و بررسی، تولید نظریه و مفاهیم می‌تواند به صنعتگران کمک کند و این کار بدون مشارک و کمک خود صنعتگران ممکن نیست.

مهندس حسین کرمی، معاون سابق ساپکو نیز با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه، دغدغه صنعت را سودآوری پایدار عنوان و تصریح کرد: با صنعت باید با این ادبیات صحبت کرد. برای ارتباط صنعت و دانشگاه نیاز به موجودیتی است که بتواند ادبیات دانشگاهی را برای صنعت قابل درک و فهم کند و بر این اساس وجود مؤسسه‌هایی نظیر مکنزی امری ضروری است.

وی یادآور شد: برای شروع یک فعالیت رادیکال مانند به وجود آوردن موسسه‌ای که نظیر آن در کشور وجود ندارد، تعداد توفیقات بسیار مهم‌تر از کیفیت توفیقات است. زیرا این توفیقات کوچک، اما زیاد، باور و عزم را برای ادامه مسیر در افراد تقویت می‌کند.

در ادامه دکتر منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با اشاره به همپایی فناورانه در کشور و با توضیح روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتور‌ها در دهه هفتاد دانست که در ادامه با توانایی تولید موتور‌های باتوان ۵۰۰ وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه‌ریزی برای طراحی و تولید موتور‌های با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد.

وی از تجربه توسعه موتور توربوفن به عنوان یک تجربه موفق در همپایی فناورانه یاد کرد و گذری بر وضع همپایی فناورانه دیگر صنایع مانند صنایع نفتی و معدنی داشت که موفق به همپایی نشده بودند.

منطقی موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهاد‌های بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتور‌های توربوفن را همین موجود بودن راهبرد‌ها و اهداف نهاد بالادستی در این موضوع دانست.

وی دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر را همین موجود نبودن راهبرد‌های بالا دستی در حاکمیت دانست.

منطقی خاطر نشان کرد: در سیاست‌گذاری فناوری اغلب بالاسری‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند. برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است.

وی با بیان این‌که تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس از جنگ به صورت آزمون و خطا بوده است، یادآور شد: با این حال مسیر طی شده از لحاظ منطق اجرا درست بوده و مشکلات و نقد‌ها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود.

منطقی در ادامه با اشاره به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل، در دسترس‌ترین آن‌ها را خودرو‌های متصل دانست.

وی از وجود نمایشگاه‌های آتی دستاورد‌های صنعت خودرو خبر داد و گفت: راهبرد‌های توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقد‌ها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد.

منطقی با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، گفت: آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسی‌های دانشگاهی هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
واکسیناسیون دام‌ها در زنجان علیه سویه جدید تب برفکی
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
پرداخت بیش از دو هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان لرستانی
کلاهبرداری ۳۰ میلیارد ریالی در تبریز
کاهش ۷۵ درصدی میزان بارندگی در آذربایجان‌غربی
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز مرکز فنی حرفه‌ای میانه
ادامه روند افزایشی دمای هوا در سمنان
پیشرفت نهضت مدرسه‌سازی در طرح‌های حمایتی مسکن
تامین زیرساخت‌ها چالش اصلی سرمایه گذاری در خراسان جنوبی
لزوم جدیت دستگاه‌های متولی در تنظیم بازار
اختصاص ۹۹۰ میلیارد تومان به طرح های آبرسانی روستایی و فاضلاب لرستان
برگزاری جشنواره شکرانه برداشت زعفران در روستای منجیل آباد رباط کریم
برگزاری آئین پایانی نخستین سوگواره تعزیه (آلاله ها) منطقه شرق استان تهران
تقویم و اوقات شرعی ۱۸ آبان ۱۴۰۴
خوابگاه‌های دانشگاه ایلام میزبان بیش از ۳ هزار دانشجو
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد
افشای حمله موشکی ایران به منطقه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۲ روزه
افزایش قیمت برخی از داروهای بیماران خاص
اعمال محدودیت آبی شبانه در تهران برای پر شدن مخازن
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
پایان اسکان آسیب دیدگان دفاع مقدس ۱۲ روزه در هتل‌ها
دخالت‌های خارجی و امید به اتحاد، چالش‌های انتخابات عراق
بیش از ۹۰ درصد سد کرج خالی است
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)