• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۲۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

توسعه هوش مصنوعی به کمک افسانه ها

پژوهشگران با استفاده از افسانه‌ها ، استدلال قیاسی را به هوش مصنوعی می‌آموزند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، پژوهشگران آمریکایی با بررسی شیوه استدلال قیاسی در انسان، تلاش کرده‌اند شیوه‌ای را طراحی کنند که با استفاده از آن توانایی این نوع استدلال را در هوش مصنوعی نیز ایجاد کنند، آن‌ها برای این کار از افسانه‌ها استفاده کرده‌اند.
محققان مؤسسه علوم اطلاعاتی یواِس‌سی در ایالات متحده آمریکا، در حال طراحی این فرایند فکری به‌منظور استفاده از آن در ماشین‌ها هستند. آن‌ها در مقاله‌ای، مسئله آموزش انجام قیاس‌های خلاقانه به هوش مصنوعی از طریق هنر باستانی افسانه‌ها را مطرح می‌کنند.
افرادی که در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کنند، سعی کرده‌اند سطح استدلال انسان‌ها را در سیستم‌های هوش مصنوعی وارد کنند. تقلید از استدلال قیاسی که برای انسان‌ها بدیهی است، واقعاً مشکل است.
الگوی غالب فعلی در هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی است که بر استفاده از دانش موجود در موقعیت‌های جدید متکی است ، این چارچوب نمی‌تواند از استدلال قیاسی پشتیبانی کند و این برای محققان مشکل بزرگی ایجاد کرده است.
استدلال قیاسی به‌شدت بر تفکر رابطه‌ای تکیه می‌کند؛ یعنی اینکه چگونه انسان‌ها ارتباطات معناداری را بین موارد یا موقعیت‌هایی که فاقد شباهت‌های سطحی هستند تشخیص می‌دهند. مثلاً با وجود تفاوت‌های آشکار میان تابستان و زمستان، ممکن است کسی به طور منطقی نتیجه بگیرد که این عبارت یک جفت کلمه مشابه است: «خورشید برای تابستان مانند برف است برای زمستان».
در اصل، استدلال قیاسی مفاهیم مختلف را یکپارچه می‌کند؛ در نتیجه ما را قادر می‌سازد تا از محرک‌های بی‌شماری که روزانه با آن مواجه می‌شویم، معنا استخراج کنیم؛ بنابراین به جای اینکه فقط از روی ظاهر، پیوند‌ها را ترسیم کنیم، می‌توانیم بین مسائل موجود و مسائل جدید پیوند‌های خلاقانه ایجاد کنیم.
از آنجایی که مدل‌های هوش مصنوعی فاقد مکانیسم‌های استدل قیاسی هستند، برای درک، توضیح یا تعمیم درباره محرک‌های جدید تلاش می‌کنند.
ایجاد فناوری با قابلیت‌های استدلال قیاسی، هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا ارتباط و معانی زبان را که کاربرد‌های متعددی در دنیای واقعی دارد، ارزیابی کند.
این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی با توانایی‌های مکالمه‌ای و تفسیری شبیه انسان برای آموزش مفاهیم جدید به دانش‌آموزان یا ایجاد محصولات جدید بر اساس داده‌های بازاریابی مصرف‌کننده استفاده شود.
این هوش‌های مصنوعی تأثیری دگرگون‌کننده بر جامعه دارند؛ مانند کاهش ترافیک با تجزیه‌و تحلیل کاستی‌های زیرساخت‌های فعلی برای تولید مدل‌های بهبودیافته آزادراه‌ها.
گروه پژوهشی روش‌های مختلفی را برای آموزش قیاس‌های موجود در افسانه‌های اِزوپ به هوش مصنوعی آزمایش کردند. افسانه‌های اِزوپ مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه ساده هستند که آموزش‌های اخلاقی را منتقل می‌کنند.
آن‌ها با استفاده از روش‌های پردازش زبان طبیعی (NLP)، افسانه‌ها را تجزیه و تجلیل کردند تا معادل داستانی آن‌ها را بر اساس شباهت‌های واژگانی و معنایی یا کلمات و معانی موجود در متن تولید کنند.
آن‌ها داستان‌های کوتاه با نتیجه‌گیری‌های اخلاقی را انتخاب کردند؛ زیرا اغلب، افسانه‌های متعددی وجود دارند که هدف و پیام اخلاقی یکسانی در پایان دارند؛ ولی به روش‌هایی بسیار متفاوت بیان شده‌اند. بنابراین، در افسانه، معنایی نهفته است که با شکل ظاهری آن بسیار متفاوت است؛ ولی انسان‌ها می‌توانند پیوند‌های میان افسانه‌ها را درک کنند.
از آنجا که هر فرد دارای مجموعه منحصربه‌فردی از دانش و مهارت است، استدلال قیاسی نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
پژوهشگران معتقدند که با بررسی بیشتر تفاوت‌های ظریف استدلال قیاسی انسان، می‌توان اقداماتی به‌منظور بهبود طراحی فناوری هوش مصنوعی انجام داد.
این پژوهش شروعی امیدوارکننده برای توسعه هوش مصنوعی با قابلیت‌های استدلال قیاسی ارائه می‌دهد. کاربرد این فناوری هوش مصنوعی بسیار فراتر از داستان‌های کوتاه است و به صورت بالقوه همه‌چیز، از آموزش و نظم عمومی گرفته تا هنر و طراحی شهری، را ارتقا می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افتتاح نخستین مرکز رشد دانشگاه پیام نور در آران و بیدگل
تمرین تیم‌های تنیس روی میز پسران و دختران ایران
کلنگ زنی ساختمان جدید دادگستری شهرستان باشت
مدارس سراسر استان سه‌شنبه و چهارشنبه غیرحضوری شد
تریلی حامل باتری اسیدی، آزادراه کرج-قزوین را در هر دو جهت مسدود کرد
دستگیری یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان
افتتاح بزرگترین و نخستین درمانگاه تخصصی استان در بهمئی
تساوی فلسطین و لبنان در حضور کادر فنی تیم نوجوانان
حضور ورزشکاران ۴ کشور در مسابقات بین‌المللی تنیس آمل
بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه
خاکسپاری شهدای خوشنام در کهگیلویه و بویراحمد
اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها شایعه است
اجتماع دانش‌آموزان سادات قم در شام غریبان حضرت زهرا (س)
برگزاری رویداد صدرا در مهدیشهر
مدارس و دانشگاه‌های استان البرز غیرحضوری شد
کهگیلویه وبویراحمد عزا و ماتم در سوگ شهادت دخت نبی مکرم اسلام
مدارس سیستان بلوچستان در روز‌های پایانی هفته غیرحضوری شد
قهرمانان وطن در آغوش مردم سیستان وبلوچستان
قزوین غرق در ماتم صدیقه کبری (س)
شهر ایلام میزبان پیکر‌های مطهر شهدای گمنام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
۹ صندوق سرمایه‌گذاری سود سهامداران را مکانیزه واریز کردند
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران
آخرین وضعیت کیفیت هوای شهر‌های آذربایجان غربی؛ ۳ آذر ۱۴۰۴
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)