• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۰۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
اقتصادی » صنعت
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد؛

دانش بنیان شدن صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاست‌های صنعتی

مدیر گروه صنعت اندیشکده امیر کبیر گفت: تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخش‌های مختلف دولتی اتخاذ می‌شود.

آقای میلاد بیگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه سیاست‌های فعلی صنعت خودرو با دانش بنیان‌ها همخوانی ندارد، گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و یادگیری فناوری تعریف کنیم باید گفت که صنعت خودروی کشور در حال حاضر، امکانِ پذیرش شرکت‌های دانش بنیان را ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: اگر به یک دهه گذشته نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم به لحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده که به سمت افزایش داخلی سازی، استفاده از قطعات جدید و یا به کارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند، که این امر ناشی از بی ثباتی سیاست‌های صنعتی در حوزه خودرو است و باعث شده تا اکوسیستم صنعت خودرو، ظرفیت جذب و هضم شرکت‌های دانش بنیان را در درون خود نداشته باشد.
 
مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر سیاست‌های اخذ شده از سوی بخش‌های مختلف دولتی را عامل اصلی بی ثباتی سیاستگذاری در اکوسیستم صنعت خودرو دانست و اضافه کرد: اکوسیستم صنعت خودرو متاثر از سیاست‌های دولتی است که از آن‌ها به عنوان سیاست‌های صنعت خودرو نام برده می‌شود و مهمترین آن‌ها طی چند دهه گذشته ناظر بر سیاست تعرفه واردات قطعات، سیاست تعرفه واردات خودرو، سیاست قیمت گذاری، سیاست استاندارد‌های خودرو و بعضاً حمایت‌های مالی بوده است که اگر این سیاست‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، مجموع آن‌ها باعث شده تا خودروسازان تمایلی به توسعه داخلی سازی، افزایش تیراژ تولید و ارتقا فناوری در این صنعت نداشته باشند و نتوانند برنامه بلندمدت برای صنعت خودروی کشور متصور شوند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تا زمانی که اکوسیستم صنعت خودرو تغییر نکند، نمی‌توان در صنعت خودرو به سمت فناوری و دانش بنیان شدن حرکت کرد، افزود: اگر بخواهیم صنعت خودرو را با استفاده از فناوری ارتقا دهیم، باید به سمت استفاده از پلتفرم‌های جدید و به روز رفت و با توجه به آنکه در اکوسیستم فعلی صنعت خودرو اساساً جایگاهی برای شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد، نمی‌توان انتظار ارتقا فناوری را در صنعت خودرو داشت.
 
بیگی با اشاره به تجربه کشور‌های موفق از جمله چین و کره در توسعه صنعت خودرو، گفت: چین و کره با اتخاذ استراتژی توسعه صنعتی و تعیین تکلیف سیاست‌های مربوط به نحوه استفاده از فناوری، صادرات محور بودن محصولات، ضرورت به روز شدن و ارتقای صنعت خودرو و رقابت پذیر کردن این صنعت، تولیدکنندگان صنعت خودروی خود را در یک فرایند پرتلاش به سمت استفاده از فناوری در این صنعت سوق دادند، به گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها نیز توانستند جلوتر از بقیه کشور در استفاده از فناوری روز دنیا حرکت کنند؛ ما نیز اگر بخواهیم صنعت خودرو خود را ارتقا دهیم چاره‌ای جز ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های صنعتی و داشتن یک برنامه بلندمدت در این حوزه نداریم.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این موضوع که تحول در صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاست‌های صنعتی این حوزه است، تاکید کرد: با توجه به شعار سال، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در سال جدید برای صنعت خودروی کشور رخ دهد تا بستر استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در این صنعت فراهم شود، تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی است و تا زمانی که سیاست‌های صنعت خودرو تغییر نکند، صرفاً بیان تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمکی به تحول در صنعت خودرو نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تجلیل دانش‌آموزان فعال در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دستگرد امامزاده
بارش نخستین برف پاییزی در باروق
وضعیت آب و هوای کشور ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
اتوبوس حامل کالای قاچاق میلیاردی در دام پلیس زنجان
کشف ۴۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در همدان
رنگ و بوی شهادت با ورود سه شهید گمنام به رامسر
یک هکتار از جنگل‌های الیت همچنان گرفتار آتش
مسمومیت ۳۵ دانش‌آموز اهری
هفتمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی
ایجاد کمربند حفاظتی در اراضی ملی سنندج
برگزاری جلسه شورای کشت پاییزه در شهرستان چرام
اختتامیه نخستین رویداد ملی شعر «هوای خانه» برگزار شد
پیچیدن عطر شهدا در دیار دارالعباده
اجرای ۶۸۰برنامه درشهرستان آران وبیدگل
هدف گذاری برنامه هفتم پیشرفت برای کاهش ۹۰ درصدی گاز‌های مشعل + فیلم
رقابت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی برای نجات تخم‌مرغ
پایان جشنواره ملی فیلم کوتاه آب را دریابیم در شیراز
رابطه با کشور‌های حاشیه خزر اهمیت ویژه‌ای برای تهران دارد
قهرمانی فوتسال اسدآباد در رقابت‌های دوستانه چهارجانبه
کارگاه آموزشی کشت محصولات کم آب بر در گرگان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سامانه‌ای برای بارگذاری اسناد قولنامه‌ای راه اندازی می‌شود
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر
نشان خدمت برای فراگیران درجه‌داری فراجا در اراک
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ فرنگی کاران از فردا به مصاف حریفان می‌روند
مصاف ایران و برزیل در یک چهارم نهایی
اعتراف تاریخی ترامپ
پیش بینی وقوع مه، غبار صبحگاهی و کاهش دما در خوزستان
واکنش‌ها به یک انتصاب
پیگیری یک وعده
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
اعطای پروانه بهره‌برداری به نخستین شهرک مسکونی دولتی کشور
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
الحاق ۸۷۴۰ هکتار از اراضی استان یزد برای طرح‌های مسکن
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)
تشدید فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمان بسیج ملی صادر کرد  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)