• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۳۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تحصیل بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس حرفه‌ای

مدیر آموزش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: باهدف مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار، ۱۸ هزار و ۱۶۷ دانش‌آموز با کم‌توانی ذهنی در مدارس متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند.

تحصیل بیش از 18 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس حرفه‌ایبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، خانم منیره عزیزی با بیان اینکه مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است، گفت: دانش ‏آموزان کم‌توان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیاز‌های ویژه که قادر به بهره‌مندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نمی ‏باشند پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره تحصیلی دوره اول متوسطه پیش حرفه ‏ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفه‌ای می‌شوند.

وی افزود: دوره متوسطه پیش حرفه‏‌ای دارای سه‌پایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزش‌های پیش حرفه‌ای دارد.

وی گفت: دوره متوسطه حرفه‌ای یا کاردانش خاص نیز دارای سه‌پایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت ‏های زندگی روزمره، تحصیلی کاربردی و مهارت‏‌های حرفه ‏ای دانش ‏آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن‏‌ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.

خانم عزیزی با اشاره به اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای گفت: دستیابی دانش ‏آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی دانش‌آموزان، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای است.

وی افزود: در دوره اول متوسطه پیش حرف ه‏ای و در درس کار و فناوری دانش ‏آموزان به انجام فعالیت‏‌هایی در زمینه ‏های مختلف شغلی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات می‌پردازند تا علاوه بر تقویت دست‌ورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن و روحیه انجام کار گروهی آن‏‌ها تقویت شود.

وی تصریح کرد: در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای همچنین توانمندی و علایق شغلی دانش‌آموزان سنجیده می‌شود، فرایند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد و دانش ‏آموزان به مناسب‏‌ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه هدایت می‌شوند.

خانم عزیزی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر است گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۶۰۹ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۳۶ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۶ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای این دوره تدوین شده است.

وی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفه‌ای پرداخت و گفت: آیین‌نامه دوره دوم متوسطه حرفه‌ای که از سال ۱۳۸۶ به صورت آزمایشی در حال اجرا بود، در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفه‌ای به دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه تغییر یافت.

وی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص، بیشتر تأکید بر دروس کاربردی و مهارتی است گفت: کسب قابلیت‏‌های آموزشی کاربردی، فعالیت‏‌های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت ‏های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یک‌رشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش ‏آموزان و کسب مهارت‏‌های موردنیاز برای ورود به محیط کار اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

خانم عزیزی با بیان اینکه ۷ هزار و ۳۳۸ دانش‌آموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در حال تحصیل هستند گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۴۲۷ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۶۴ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۵ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در ۳۶ رشته مهارتی در گروه‌های باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگ‌کاری ساختمان، قالی‌بافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل کنند، گفت: این رشته‌ها در سه سطح کمک‌کار ساده، کمک‌کار و کمک ارائه می‌شود و رشته‌هایی که با عنوان کمک‌کار ساده شروع می‌شود در سطح پایین‌تر هستند.

آقای عزیزی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات گروه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمان‌های متولی آموزش حرفه‌ای نظیر آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صنایع‌دستی و جهاد کشاورزی است، گفت: به‌منظور شرکت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در آزمون مهارتی سازمان‌های متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامه‌ها هرسال استاندارد‌های شغلی موردنیاز با کمک دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای تدوین می‌شود.

وی افزود: هم چنین جشنواره مهارتی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه به‌منظور شناسایی استعداد و توانمندی دانش‌آموزان، احساس خود ارزشمندی به‌عنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان در راستای افزایش مهارت حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزشی هرسال برگزار می‌شود.

مدیر آموزش سازمان با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است. گفت: بر اساس این سند آموزش‌وپرورش استثنایی کشور از طریق تعامل با دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی جهان در خصوص آموزش دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و بهره‌مندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره ۵ ساله تا افق ۱۴۰۵ باید شرایطی را فراهم نماید تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانش‌آموزان و طراحی سیستم‌های آموزشی متناسب با توانمندی آن‌ها مشارکت نهادها، خانواده‌ها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
واکسیناسیون ۲۳۹ هزار و صد راس دام عشایری و روستایی سمیرم
شهروندان فریب تبلیغات ارزان قیمت تور‌های گردشگری را نخورند
بازدید مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از طرح‌های نهضت ملی مسکن در اهواز
دریای خزر، کانون همکاری‌ها و مرکز ثقل توسعه
لزوم پرداخت حقوق ویژه برای جلوگیری از مهاجرت معلمان خوزستان
تشییع پیکر پاک شش شهید گمنام در بوشهر
دریا، میدان رقابت فناوری است
قیمت رسمی طلا و سکه ۲۷ آبان
مشخص شدن قهرمانان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی مردان و زنان
آسمانی شدن مادرشهید خسرو مقدس درفرخشهر
گرامیداشت سالروز شهادت شهدای امنیت در بوکان
استعفای داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی روستا‌ها تا ۳۰ آبان
آزادی دو زندانی جرایم غیرعمد با همت دانش‌آموزان کاشانی
قهرمانی بنده‌نژاد و عرفان جوینده در رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی
لزوم تسریع در ایمن‌سازی راه‌های دزفول
مصرف برق از ۴۸ هزار مگاوات گذشت
آزار جنسی زنان در ارتش انگلیس
آمادگی ایران برای بررسی طرح‌های مسکو و پکن در خصوص همکاری‌های تهران و آژانس
توسعه پوشش فیبرنوری در منطقه دو بجنورد
انتقاد نماینده تفت و میبد به بانک‌ها: قانون را اجرا کنید، نه سلیقه مدیران را
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر
نشان خدمت برای فراگیران درجه‌داری فراجا در اراک
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ فرنگی کاران از فردا به مصاف حریفان می‌روند
پیش بینی وقوع مه، غبار صبحگاهی و کاهش دما در خوزستان
اعتراف تاریخی ترامپ
واکنش‌ها به یک انتصاب
مصاف ایران و برزیل در یک چهارم نهایی
پیگیری یک وعده
اعطای پروانه بهره‌برداری به نخستین شهرک مسکونی دولتی کشور
الحاق ۸۷۴۰ هکتار از اراضی استان یزد برای طرح‌های مسکن
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
تأکید فرماندار ماکو بر بازنگری فوری زیرساخت‌های جاده‌ای در پی افزایش تصادفات
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)
تشدید فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
حفاری‌های جدید در زیر و اطراف مسجدالاقصی  (۱ نظر)
رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمان بسیج ملی صادر کرد  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)