گزارش مکتوب:
آشیانهای برای پرواز به بام ایران
بایدها و نبایدهای آشیانه پرواز به بام ایران دغدغه مردم چهارمحال و بختیاری است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما،مرکزاستان،این روزهای پرواز پاراگلایدرهابرفراز ارتفاعات چهارمحال وبختیاری بیش از پروازهای فرودگاهی به چشم میخورد، پریدنهایی از سرشوق و تفریح که برای دقایقی هر چند کوتاه حس زندگی و نشاط و فراغت خیال را به هرعلاقمندی القا میکندوای کاش همانطور که ورزشکاران و علاقمندان ارتفاع هزار متری گردنه رخ را تنها در کمتر از ۲۰دقیقه به زمین میپریدند میشد آسمان شهر به شهر ایران را پرید، هرچند نمیشود.
وحجم این نمیشود را کسانی میدانندکه بارها میبایست خودشان را در کمتر از ساعتی به شهر دیگری از ایران زمین میرسانند، اما به دلیل نبود پرواز ساعتها زمینی سفر کرده اند آنهم درعصری از تکنولوژی که دنیا زمان را برای رفاه بیشتر مردم وصرفه جویی در وقت بکار بسته است.
اگر تجربه سفر هوایی را داشته باشید حتما با محیط بزرگ و شلوغ فرودگاه آشنایی دارید، برخی فرودگاهها آنقدر بزرگ هستند که برای پیدا کردن مسیر مدام باید به تابلوهای راهنما نگاه کنید یا از کارکنان فرودگاه کمک بخواهیدو این در حالیست که تنها فرودگاه بام ایران در استان چهارمحال و بختیاری تنها نام بین المللی را یدک میکشد و در هفته بیش از دو پرواز رفت و برگشت داخلی ندارد.
برای پیمودن مسافتهای طولانی، سفر هوایی میتواند سریعترین و آسانترین راه برای رساندن شما به مقصدتان باشد، اما بد نیست بدانید در چهارمحال و بختیاری این خبرها نیست و تنها یک مقصد رفت و برگشت به پایتخت را میتوانند هوایی طی کنید آنهم به شرط همراهی مه، خورشید و فلک.
یادم آمد به روزی که بنا بود یکی از وزراء برای افتتاح چندپروژه کلان اقتصادی با پرواز ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تهران- شهرکرد روز سه شنبه به چهارمحال و بختیاری سفر کند، همه چیز مهیای آمدن وزیر بود، اما آسمان همراهی نکرد و به علت مه غلیظ پرواز ایشان لغو شد و تمامی هماهنگیهای چند روزه مسئولان استانی بی ثمر ماند و کم نبوده و نیست برنامههای مختلف فردی و اجتماعی که در این سالها به علت لغو و تاخیر پروازهای فرودگاهی شهرکرد گاهی با تحمیل هزینهای اندک و گاهی با صرف اعتبارات بسیار دچار تغییر روند شده اند.
اکنون در حالی درباره بایدها و نبایدهای آشیانه پرواز بام ایران سخن میگوییم که دنیا هر روز برای افزایش امنیت صنعت هوایی در تلاش و تکاپوی دو چندان است و چهارمحال و بختیاری درگیر رایزنی برقراری پروازهایی برای خروج از رکود است.
این درحالی است که مدیر فرودگاه شهرکرد معتقد است: این فرودگاه بسیار منحصر به فرد است.
آقای سلیمی با بیان اینکه فرودگاه شهرکرد دارای بهترین جانمایی تخصصی به ویژه از نظر تجمع جمعیتی و مسیر فرود و فراز هواپیمایی و دارای مرز هوایی است، میگوید: فرودگاههای دارای مرز هوایی میتوانند به همه دنیا پرواز داشته باشند و شهرکرد هم یکی از این فرودگاههاست.
وی با بیان این که هم اکنون هواپیماهای تا سطح ایرباس ۳۲۰ امکان نشست و برخاست درفرودگاه شهرکرد را دارند، میگوید: این فرودگاه هم اکنون در شرایط کرونایی هم ظرفیت انجام روزانه تا سه پرواز به مقصد کیش، تهران، مشهد، کویت، اهواز، عتبات عالیات و به ویژه عسلویه را دارد.
آقای سلیمی با اشاره به این که ۳۰ تا ۴۰ درصدمسافران پرواز عسلویه چهارمحال و بختیاری از فرودگاههای استانهای همجوار به مقصد خود تردد میکنند، میگوید: هم اکنون در هفته دو پروازرفت و برگشت به تهران با هواپیمای بی. اِ.ای انجام میشود، که این تعداد پرواز پاسخگوی تقاضای مسافران نیست.
سروش سلیمی درباره پروازهای خارجی فرودگاه شهرکرد هم میگوید: مدت محدودی در گذشته پرواز شهرکرد - کویت برقرار شد که با توجه به جانمایی مطلوب فرودگاه با استقبال خوب مسافران داخلی و همچنین استانهای همجوار مواجه بوده است.
آقای سلیمی با اشاره به مذاکرات فراوان با شرکتهای هواپیمایی جدید برای برقراری پروازهای مختلف میگوید:هم اکنون با حمایت استاندار چهارمحال و بختیاری رایزنیها برای ایجاد یک بیس فرودگاهی (شب خواب) در شهرکرد در حال انجام است.
سروش سلیمی تصریح کرد:اولین پرواز داخلی این فرودگاه در تاریخ اول تیرماه سال ۷۸ توسط شرکت ایران ایرتور به مقصد تهران و اولین پرواز بینالمللی آن در تاریخ سوم مهرماه سال۸۱ به کشور کویت انجامشده است.
وی معتقد است فرودگاه شهرکرد از نظر نیرو و تجهیزات ظرفیت پروازهای داخلی و خارجی بسیار را دارد، اما ایرلاینها به علت کمبود ناوگان، در این فرودگاه پروازهای جدیدی دایر نمیکنند.
مدیر فرودگاه شهرکرد درباره سفرهای زیارتی و اعزام حجاج پس از کرونا هم میگوید: در صورت برنامه ریزی سازمان حج و زیارت، فرودگاه شهرکرد آمادگی برقراری پروازهای زیارتی به خصوص برای حجاج را دارد.
مدیر فرودگاه شهرکرد با اشاره به اینکه افزایش پروازهای هواپیمایی نقش مؤثری در اشتغالزایی منطقه دارد، میافزاید: این مسئله در فرودگاه شهرکرد زمانی به وقوع میپیوندد که تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش یابد.
به طورحتم ایجاد فرودگاهها و رونق پروازهای داخلی و خارجی، نقش مهمی در اشتغالزایی، حمل و نقل مسافر، توسعه گردشگری و رشد اقتصادی، فرهنگی و صادرات و واردات کالا دارد، اما در فرودگاه بین المللی شهدای شهرکرد نه خبری از پروازهای خارجی و نه خدمات رفاهی داخلی است، دغدغهای که این روزها مردم بام ایران را شاکی و دغدغهمند کرده است.
هم اکنون در فرودگاه شهرکردکمتر مسافری تمایل به بهره مندی از خدمات پروازی این فرودگاه را داردو دلیل این بیرونقی در گام اول با نگاهی به تعداد اندک پروازهای این فرودگاه مشخص میشود هرچند مشکلات بیرونقی این فرودگاه بیش از این حرفها است.
کارشناسان میگویند: طرح مطالعاتی احداث فرودگاه شهرکرد در سال ۷۲ آغاز و پس از تملک اراضی و تکمیل مطالعات در سال ۷۳، عملیات اجرایی آن در سال ۷۴ شروع شد و اگرچه فرودگاه شهرکرد سال ۷۸ به بهره برداری رسید، اما تاکنون نقش تأثیرگذاری در جابجایی بار و مسافر در این استان در حال توسعه ایفا نکرده است و بسیاری از مسافران هوایی این استان مجبورند پروازهای خود را از طریق فرودگاه اصفهان یا سایر استانهای همجوار انجام دهند.
برخی از گروههای مردمی معتقدند این فرودگاه به علت جانمایی نامناسب و نداشتن پیوست علمی واجرایی در زمان ایجاد هم اکنون توجیه اقتصادی ندارد و نه تنها دردی از مردم دوا نشده بلکه استان را به بن بست فرستاده و مسافران و متقاضیان سفرهای هوایی را راهی دیار غربت کرده است واین درحالیست که تحقیقات علمی و کارشناسی این فرضیه را بصورت تخصصی و مستند رد میکند.
معاون عمرانی استان با بیان اینکه قبل از کرونا سالانه حدود پنج هزار نفر از چهارمحال و بختیاری به کشورهای حوزه خلیج فارس تردد میکنند، میگوید: فرودگاه شهرکرد ظرفیت توسعه پروازهای بین المللی را هم دارد.
مجید نظری با تأکید بر لزوم تلاش مسئولان بخش زیربنایی و حمل و نقل چهارمحال و بختیاری به منظور افزایش پروازها از شهرکرد میافزاید: طول باند فرودگاه شهرکرد سه هزار و ۵ متر است و بر اساس مصوبه سفرهای هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری این باند باید هزار متر دیگرهم توسعه یابد تا هواپیماهای پهن پیکر هم بتوانند در آن نشست و برخاست کنند.
وی میگوید: تجهیزات لازم برای پرواز هواپیماها در شب هم در فرودگاه شهرکرد نصب شده است که با توجه به این امکانات و صرف هزینههای ملی بسیارضرورت بازنگری به نوع کاربری فرودگاه و یا برنامه ریزی توسعهای آن بیش از پیش ضروری است.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای توسعه پروازهای فرودگاه شهرکرد و کمک به رونق آن، توسعه اقتصادی و رونق گردشگری چهارمحال و بختیاری را به همراه دارد.
نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، سامان و بن هم با اشاره به توسعه نیافتگی فرودگاه شهرکرد میگوید:به رغم پیگیریهای مکرر نمایندگان فعلی و قبلی چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی، این فرودگاه توسعه نیافته است.
راستینه میافزاید: توسعه فرودگاه شهرکرد مطالبه مردم است و در این زمینه شرکت هواپیمایی کشور باید بیش از پیش در رفع موانع توسعه این فرودگاه اقدام کند.
این درحالی است که متخصصان پروازی کشور معتقدند تنها علت رکود پروازی در شهرکرد تحریم، نبود هواپیما، نبود چارتر کننده و توان پایین ناوگان شرکتهای هواپیمایی کشور است.
معاون امور عمرانی استاندار میگوید:بهترین راهکار برای افزایش پرواز هااز شهرکرد، اعطای تسهیلات ویژه به شرکتهای هواپیمایی یا ایجاد کنندگان بیس پروازی در استان است که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.
ما دربرههای از زمان درخصوص بایدها و نبایدهای آشیانه پرواز بام ایران سخن میگوییم که دنیا هر روز برای افزایش امنیت صنعت هوایی در تلاش و تکاپوی دو چندان است، اما چهارمحال و بختیاری همچون ۲۱ سال اخیر درگیر رایزنی برقراری پروازی جدید است.
حالا با همه این اوصاف و با توجه به نارضایتی مردم چهارمحال و بختیاری از وضعیت موجود و گلایه مندی از کمبود پروازهای فرودگاه شهرکرد میطلبد هر چه سریعتر این مشکل مرتفع شود و این فرودگاه سوت و کور با حمایتهای تسهیلاتی مسئولان از شرکتهای پروازی و توسعه کاربری به مسافری - باری رونقی دوباره گیرد و از سویی دیگر با توجه به این که تخصیص اعتبار برای توسعه فرودگاه شهرکرد جزو مصوبات سفر هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری بوده است ضرورت دارد وزیر راه و شهرسازی در زمانی کوتاه برای رفع این موانع و مشکلات اقدام کند و با بررسیهای کارشناسی بیشتر توسعه فرودگاه شهرکرد را از سرگیرد و رونق پروازی بام ایران را در دستور کار صنعت هوایی کشور قرار دهد.