• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۸۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
اقتصادی » اقتصاد کلان
در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما تشریح شد؛

ماجرای خودرو‌های دپو شده در مناطق آزاد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: حدود ۴۰۰ خودروی صفر کیلومتر در انبار‌های این مناطق دپو شده که تامین کننده نیاز سرزمین اصلی نیست.

ماجرای خودرو‌های دپو شده در مناطق آزادآقای احمد جمالی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی افزود: برخی از خودرو‌هایی که در مناطق آزاد دپو شده، براساس حکم قضایی توقیف شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خودرو دپو شده در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و کمتر از ۱۰۰ دستگاه خودرو است گفت: مجموع خودرو‌های دپو شده در انبار‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه است که تعدادی براساس حکم قضایی توقیف شده و تعدادی براساس نظر صاحبان آن‌ها ترخیص نشده است و این تعداد نمی‌تواند تامین کننده نیاز سرزمین اصلی باشد.

جمالی با اشاره به اینکه اکنون ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و ۸ منطقه آزاد در کشور داریم افزود: اگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ خودروی دپو شده میان همه این مناطق تقسیم شود به هر منطقه به طور متوسط ۳ تا ۴ خودرو می‌رسد که عدد ناچیزی است.

همه این خودرو‌ها در سال ۹۷ , حدود ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شد.

وی در خصوص واردات خودرو‌های دپو شده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز گفت: بر اساس آمار‌های مطرح شده، این نوع خودرو‌ها در مکان‌های مختلف دپو شده اند.

جمالی با بیان اینکه تعدادی ازاین خودرو‌ها در انبار‌های سازمان تملیکی و تعدادی نیز در انبار‌های سازمان بنادر و دریا نوردی وجود دارد افزود: تعدادی از این نوع خودرو‌ها نیز در انبار‌های گمرک و تعدادی در انبار‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد.

وی اضافه کرد: همه این خودرو‌ها در سال ۹۷ , حدود ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص این مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: این مصوبه باید در صحن علنی مجلس نیز به رأی گذشته شود تا پس از تصویب، فرایند اجرای آن گذرانده شود.

وی با بیان اینکه اگر هدف از تصویب این مصوبه حصول درآمد برای دولت یا تامین بخشی از نیاز‌های داخلی و یا ایجاد رقابت باشد افزود: این مصوبه شاید نتواند این اهداف را محقق کند.

جمالی ادامه داد: سالهاست که واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است و هیچگونه خودرویی وارد این مناطق نشده است.

وی با بیان اینکه خودرو‌های فعلی در مناطق آزاد خودرو‌های مستعمل و کارکرده است گفت: ورود این خودرو‌ها به سرزمین اصلی، هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشور ندارد.

سالهاست که واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است و هیچگونه خودرویی وارد این مناطق نشده است.

جمالی تعداد خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد را بسیار کم بیان کرد و افزود: این خودرو‌ها در طول زمان وارد شده اند و تعدا زیادی از آن‌ها مستهلک شده اند.

وی با اشاره به اینکه خودرو‌های وارد شده به مناطق آزاد به طور عمده در نزدیک دریا هستند گفت: عمر مفید این خودرو‌ها در محیط‌های شرجی، بسیار محدود است و اگر از کیش، قشم، اروند و چابهار، خودرویی به سرزمین اصلی وارد شود نمی‌توان بهره برداری خوبی از آن‌ها کرد.

جمالی عمر مفید خورو‌ها در مناطق شرجی را ۴ تا ۵ سال بیان کرد و افزود: اینکه گفته شده ۱۰۰ هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد این آمار هیچ مبنایی ندارد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: از سه سال گذشته ما هیچ واردات خودرویی در این مناطق نداشته ایم.

اینکه گفته شده ۱۰۰ هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد این آمار هیچ مبنایی ندارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو خارجی در مناطق آزاد تردد می‌کند گفت: خودرو‌های فعلی در مناطق آزاد تامین کننده نیاز این مناطق هستند و اگر قرار باشد که این خودرو‌ها وارد سرزمین اصلی شوند دوباره نیاز به وارد کردن خودرو به مناطق آزاد داریم.

جمالی با اشاره به اینکه ورود خورو به مناطق آزاد باید یا منبع داخلی داشته و یا وارداتی باشد افزود: واردات خودرو که ممنوع است و منبع داخلی نیز محدودیت‌هایی دارد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: خوروسازان داخلی یک و نیم میلیون دستگاه در سال‌های گذشته و در بالاترین سطح خودرو تولید کرده بودند و اکنون این رقم به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال رسیده است.

جمالی افزود: امکان تامین خودرو برای نیاز‌های ضروری شهروندان در مناطق آزاد از داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید فکری برای رفع نیاز‌های شهروندان در مناطق آزاد نیز کنند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص پیش بینی درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومان از واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: نمی‌دانم مبنای این آماز کجاست، اما درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی بسیار خوشبینانه است.

امکان تامین خودرو برای نیاز‌های ضروری شهروندان در مناطق آزاد از داخل کشور وجود ندارد.

جمالی افزود: این رقم زمانی می‌تواند محقق شود که همه خودرو‌های موجود در مناطق آزاد را به سرزمین اصلی وارد و این مناطق را خالی از هر نوع خودرو کنیم.

وی در خصوص درآمد دولت از محل حقوق ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: وقتی کالایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌شود باید ثبت سفارش شده و حقوق ورودی آن اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداخت شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: همچنین باید نرخ حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز مشخص شود تا بتوان بطور شفاف عمل کرد.

وی درباره تعداد ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت:در این خصوص باید بیشتر تامل شود و حتی درباره درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی از محل واردات خوروها، باید احتیاط داشته باشیم چرا که بعید به نظر می‌رسد که این مبلغ نیز محقق شود.

جمالی افزود: با فرض پذیرش درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی، یک سری هزینه‌ها به کل اقتصادی کشور برای تامین خودرو‌های مناطق آزاد تحمیل می‌شود که باید هزینه‌ها و در آمد‌ها باهم در نظر گرفته شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: هزینه‌های اجتماعی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فراخوان یازدهمین کنگره ملی شعر بسیج در زنجان
ممنوعیت تردد مرزنشینان از مرز تمرچین
نایب قهرمانی ورزشکار کردستانی در مسابقات پاراگلایدر
امضای تفاهم نامه آبرسانی به ۹۰۰ روستای دارای تنش آبی در آذربایجان غربی
کاهش ذخایر آب سد‌های استان بوشهر
دانشجویان امروز، افسران جنگ نرم فردا هستند
آسمانی شدن مادر شهید والامقام حسینعلی جعفری
صعود کوهنوردان قمی به قله شیرباد «بام خراسان»
حمایت از نخبگان ، دغدغه مشترک همه مسئولان
گره ترافیکی حرم حضرت عبدالعظیم و بازار قدیم ری باز می‌شود
دعوت چهار کشتی گیر نونهال کردستانی به اردوی تیم ملی
گشایش نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم در دیزج‌دیز خوی
برگزاری مسابقات ورزش های الکترونیک
۷۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی در تدارک برگزاری انتخابات شورا‌ها
قاتل خاموش در میانه جان یک نفر را گرفت
اعلام ویژه برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب
دو خانه تاریخی دامغان به سرمایه‌گذار واگذار شد
آخرین قطعه لوله‌گذاری طرح انتقال آب به شهر‌های شمالی کرمان
مصدوم شدن 6 نفر در تصادف زنجیره‌ای اتوبان ذوب‌آهن
اعزام ۱۴۰۰ نفر از دانش آموزان آذربایجان غربی به مناطق عملیاتی جنوب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اجرای رزمایش اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه
والیبال بازی های همبستگی اسلامی؛ امشب، ایران - عربستان
استعفای شهردار اهواز و برکناری چند مقام شهری در پی حادثه خودسوزی جوان اهوازی
استادی که هم درس اخلاق می‌دهد، هم هنر خوشنویسی
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
لایحه حذف معافیت‌های مالیاتی تقدیم مجلس می‌شود
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد
آماده سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی انتخابات شوراها
اگر در کشور‌های همسایه ناامنی شود منطقه متضرر می‌شود
چالش‌های قدرتمندتری برای رژیم صهیونی به وجود خواهد آمد
کرونای «تیغی» و ایجاد درد سوزنده و شدید در گلو
دادرسی زمانبر در دادگاه‌ها
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
پیگیری مشکلات نوبت دهی الکترونیکی بیمارستان‌ها
صدور موافقت اصولی راه‌اندازی یک طرح گردشگری در چهارمحال و بختیاری
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۴ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)