• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۵۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

رونق بازار بازی های رایانه ای با شیوع کرونا

پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 میلادی، بازار بازی‌های موبایلی درآمدی بالغ بر 77 میلیارد دلار در سطح جهان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ،  با توجه به رشد روزافزون کاربران گوشی‌های هوشمند همراه، کشور ما نیز یک بازار گسترده و بسیار سودآور برای بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود.

درآمد بازی‌های رایانه‌ای گوشی‌های تلفن همراه سالانه شاهد بیش از 13 درصد رشد است. تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی و به ‌صورت سالانه رشدی بیش از 6 درصد را شاهد هستند.

تعداد کاربران گوشی‌های همراه هوشمند در سال 2020 به عدد 3.5 میلیارد نفر رسیده است ، که نمایان‌گر منبع جدیدی از بازیکن‌ها و مصرف‌کنندگان برای سال‌های آتی است.

تعداد کاربران گوشی‌های همراه ایرانی نیز به تبع رشد جهانی، شاهد رشد چشمگیری بوده‌اند. 

رونق بازار بازی های رایانه ای با شیوع کرونا

کرونا فرصت طلایی

همه‌ی ما با وضعیت هولناک و ناخوشایند همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم. برای بسیاری از افراد محبوس در خانه، بازی راهی برای گذراندن وقت است .

قرنطینه‌های ملی و منطقه‌‌ای و ممنوعیت‌های سفر در سراسر جهان، به‌ویژه در بازار‌‌های مانند آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین، منجر به افزایش چشمگیر تعامل مصرف‌کننده با بازی‌های موبایلی شده است.

به ‌عبارت ساده‌تر، قابل حمل و در دسترس بودن گوشی‌های همراه سلطه‌ی این بازار در سال جاری را حتی بیش از پیش پایدار ساخته است.

این بازار جایگاه سنتی کافی‌نت‌ها و نظایر آنها را تا حد زیادی تصاحب کرده است.

همه‌گیری ویروس کووید 19 همان فرصت طلایی بود که بازار بازی‌سازی رایانه‌ای به دنبال آن بود.رونق بازار بازی های رایانه ای با شیوع کرونا

 

درآمد زایی

به‌طور طبیعی، افزایش مدت‌زمان اختصاص داده شده به بازی، درآمد بازی‌های موبایلی را نیز افزایش خواهد داد.

اما از آن‌جا که تبدیل کردن بازیکن‌های گوشی ‌همراه به پرداخت‌کنندگان پول دارای روندی بسیار زمانبر است، رشد تعامل مصرف‌کننده به ‌مراتب فرا‌تر از رشد درآمد خواهد بود.

ایجاد رشد در مخارج مستقیم مصرف‌کننده نیز تا‌حدودی با مدل تجاری تبلیغات درون بازی که اخیرا بسیار مرسوم شده است، جبران می‌شود.

در واقع شرکت‌های بازی‌ساز به جای آنکه مستقیماً از بازیکنان پول دریافت کنند، هر روز بیشتر به سمت تبلیغات سوق پیدا می‌کنند. دریافت پول از تبلیغات کنندگان بسیار راحت‌تر از دریافت پول از بازیکن است.

با‌ این‌وجود، پیش‌بینی می‌شود که بازار بازی‌های رایانه‌ای تلفن‌های هوشمند تا انتهای سال2020 به 77.2 میلیارد دلار برسد.

افزایش علاقه به بازی به دلیل خانه‌نشینی اجباری ناشی از کووید۱۹ عاملی اصلی در رشد بازار به ‌شمار می‌رود.

 

رونق بازار بازی های رایانه ای با شیوع کرونا

توسعه بازار 

در رابطه با فروشگاه‌های برنامه های کاربردی که این درآمد‌ها را ایجاد می‌کنند، انحصار دو‌گانه‌ی اپل و گوگل در بازار همچنان پا‌بر‌جا است،

با این همه فروشگاه‌های ملی در برخی کشورها، موفق شده‌اند در حوزه بازی‌های رایانه‌ای این دو را به عقب برانند، در صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ایران توانایی ایجاد یک اپلیکیشن محبوب و سراسری در این حوزه را دارد.

پیش‌بینی می‌شود که بازار بازی‌های موبایل در سال 2023 به رشد100 میلیارد دلاری برسد و از آن نیز فرا‌تر برود.

بازارهای نوظهور مانند آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقای شمالی، مناطق جنوبی صحرای آفریقا و آمریکای لاتین بیشترین رشد را در این زمینه ایجاد خواهند کرد.

چین، آمریکا، و ژاپن نیز، سه بازار بزرگ بازی‌های موبایل در سال2023 باقی خواهند ماند. در این بین، کشور ایران نیز مانند دیگر کشورهای خاورمیانه در زمره بازارهای رو به رشد طبقه‌بند‌ی شده است، با این همه رشد بازیکنان با رشد بازی‌سازها برابر نیست و باید شرکت‌های بازی‌ساز بسیار بیشتری در کشور فعال شوند.

 

رونق بازار بازی های رایانه ای با شیوع کرونا

توسعه 5g در ایران

 

کشور ما نیز در حال توسعه زیرساخت‌های مرتبط با اینترنت 5G  در کشور است. رشد سرعت اینترنت و سایر زیرساخت‌ها، بستری بسیار مناسب برای رشد بازی‌های رایانه‌ای فراهم می‌کند. 

در این راستا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است تا با حمایت از شرکت‌های خلاق که در این حوزه فعال هستند، از شرکت‌های بازی‌ساز ایرانی حمایت کند.

با این همه، حمایت از این شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، نیازمند عزم ملی و هماهنگی‌های گسترده بین‌دستگاهی است.

در صورت حمایت دیگر نهادهای مسئول، بازار بسیار گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد، کاربر ایرانی بازی‌های رایانه‌ای نشان داده است که در صورتی که بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت به وی عرضه شود، حتماً از آن استقبال خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشف و ضبط گوشت شکار غیرمجاز در گرمه
راه اندازی اردوگاه نگهداری و ترک اعتیاد بانوان
صعود تیم «الف» والیبال ساحلی ایران به جمع ۸ تیم برتر
اختتامیه دو جشنواره استانی در سیرجان
نگاهی به فیلم‌های امروز شبکه‌های سیما
تقویت عملیات هوایی اطفای حریق در مازندران با اضافه شدن هواپیمای ایلوشن
بسیج؛ تجلی گفتمان انقلاب و نماد پیوند مردم با نظام اسلامی
۱۰ درصد از ناوگان حمل و نقل بار کشور متعلق به اصفهان
ادامه پایداری جوی و افزایش آلاینده‌ها در هفته اول آذر
پارا وزنه برداران اصفهانی نایب قهرمان کشور
تصفیه خانه تکمیلی فاضلاب بجنورد با ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست
طلای محیطی زاده در هفتگانه
عوامل بروز خروپف چیست؟
استقبال گرم برخی شهرهای استان از پیکرهای اهالی بهشت
عیادت معاون وزیر ورزش و رئیس فدراسیون اسکیت از ورزشکار آسیب‌دیده
حذف فرزاد چراغی از مرحله حذفی تنیس روی میز المپیک ناشنوایان
امروز؛ آخرین مهلت استعفای داوطلبان انتخابات شورا‌های روستا
۱۰۳ هزار مسکن در اصفهان درمرحله تحویل وتامین زمین
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
انجام ۶۰ سورتی پرواز برای اطفای حریق در الیت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
­کشتی آزاد بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ۱ نشان طلا و ۱ برنز ایران در ۲ وزن نخست
حل مشکلات ترافیکی شرق مازندران با ساخت یک پل
سومی ایران در جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی تا پایان روز دوازدهم
ماجرای چند ماه هدر رفتن آب
از بلاتکلیفی اردوگاه دانش آموزی خراسانلو تا آب آشامیدنی ارمغان‌خانه
­رحمان عموزاد نخستین آزادکار طلایی ایران
تازه ترین تصاویر حضور وزیر میراث فرهنگی در زنجان
سفر رئیس جمهور به قزوین
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
شهادت دو تن از پاسداران در حین آموزش سلاح نیروهای پاسدار جوان
تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام
شیوه جداسازی یارانه‌های اعضای خانوار تغییر کرد
همکاری ایمیدرو با شرکت روسی برای هوشمندسازی معادن
وزیر دفاع: نباید فولاد و ذوب‌آهن را به اصفهان می‌بردیم
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)