پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی گفت: در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن، 24 مسئله اساسی در حوزه زیرساخت ها، سامانه ها و شیوه نامه ها احصا شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری راه آهن با معاونت علمی ریاست جمهوری و افتتاح مرکز جهادی پیشرفت راه آهن افزود:توسعه شبکه ریلی و تجهیزات و ایستگاههای آن با استفاده از ظرفیت داخلی کشور، مهمترین دستور کار راه آهن است و ورود دو هزار دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی در سال جاری، توان داخلی کشور را نمایش می دهد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:هدف راه آهن ساخت و ورود دو هزار دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی در سال جاری تعریف شده است و این موضوع جز با استفاده از ظرفیت بخش های علمی و تحقیقاتی دانش بنیان کشور و جوانان توانمند کشور امکان پذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن، 24 مسئله اساسی در حوزه زیرساخت ها، سامانه ها و شیوه نامه ها احصا شده است.
وی افزود: ایجاد این مرکز در عصر کنونی انقلاب اسلامی یک ضرورت و اولویت اصلی برای همه دستگاههاست و نیاز داریم که از ظرفیت های عرصه های ملی و مردمی با نگاه به آینده و احصای وضعیت موجود استفاده و نقشه راه مطمئنی برای حرکت رو به جلوی کشور در همه عرصه ها تدوین کنیم.
وی افزود: از مسائل حایز اهمیت در توسعه و پیشرفت، باور توانستن و اعتماد به سرمایه ملی به ویژه اعتماد به سرمایه انسانی و جوانان است و امروز مرکز جهادی پیشرفت راهآهن افتتاح شد تا ما شیوه های سنتی که فاصله زیادی با بهره وری داشته و امید به تحول و نوآوری را تشویق نمیکند ، کنار گذاشته و سعی کنیم به وضعیت جدید ورود کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: فناوری های نوظهور مورد توجه قرار میگیرند، نیروی انسانی از ظرفیتها و وضعیت مهارتی ارزیابی میشوند و نحوه استفاده حداکثری از توان آنها برنامهریزی میشود.
اسلامی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساختهای تحول و رویکرد توسعه و نواقص موجود و جهتگیریهای توسعهای برای استفاده حداکثری از ریل و رشد سهم ریل در ترانزیت بار در این مرکز دنبال میشود تا سهم حداکثری راهآهن در جابجایی بار و ترانزیت محقق شود.
وی با اشاره به اینکه مرکز جهادی پیشرفت راه آهن مرکزی مساله محور خواهد بود و تلاش می کند مشکلات محوری توسعه ریل را شناسایی و برای حل آن چاره اندیشی کند گفت: این موضوع با برنامه پژوهشی در 24 مساله احصاء شده و در دستور کار مرکز جهادی پیشرفت راه آهن قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم راه آهن در سفرها و جابجایی بار و تاثیر آن در کاهش مخاطرات سفر نسبت به جاده، ارتقای ایمنی ریلی و کاهش مصرف سوخت در برنامههای این مرکز تبیین شده است.
اسلامی گفت: در تفاهمنامه با وزارت نفت نیز موضوع استفاده از ظرفیت های ماده 12 و طرح نوسازی ناوگان ریلی و جادهای موجب میشود در کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره وری گامهای بلندی برداریم.
وی افزود: در حوزه ریلی هدف امسال ما ورود 2 هزار دستگاه انواع واگن باری و مسافری و لوکوموتیو است چراکه سال قبل 788 دستگاه واگن و ناوگان وارد شبکه شد و تلاش می کنیم امسال هم دو هزار دستگاه دیگر وارد شبکه ریلی کشور شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: برای استفاده از ظرفیت کامل بخش خصوصی، برنامه اجرای طرح جامع لجستیک را دنبال میکنیم که در قالب آن تفاهم نامه 8 هزار میلیارد تومانی با ایمیدرو و چند شرکت صنعتی امضا شد تا 720 کیلومتر خط آهن بافق- سنگان احداث شود تا حجم حمل بار مسیر به دو برابر افزایش یابد.
اسلامی افزود: تبدیل بندر خشک آپرین به مرکز ملی لجستیک در قالب تفاهم نامه 2هزار میلیارد تومانی با بخش خصوصی نیز امضا شد تا علاوه بر سرمایه گذاری در ساخت و تولید واگن های باری، سیلوی 350 هزار تنی نیز در این مرکز راهاندازی شده و غلات از بنادر جنوبی به مرکز کشور منتقل شود.
امضای تفاهمنامه ریلی بین راه آهن و معاونت علمی ریاست جمهوری
این تفاهمنامه با حضور آقایان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، به منظور اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری، برای توسعه حمل ونقل ریلی تفاهم نامه همکاریهای مشترک در زمینه هوشمند سازی و دیجیتالی کردن شبکه ریلی با استفاده از توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان، بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضای آقایان سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.
همکاری در توسعه زیست بوم نوآوری در حوزه حمل و نقل ریلی با استفاده از تمام ظرفیتها و توانمندیهای داخلی با استفاده از نوآوریها و فناوریها در حوزه ریلی کشور، از مهمترین محورهای اجرای این تفاهم نامه است.
همکاری در هوشمند سازی و دیجیتالی کردن شبکه ریلی همراه با مدیریت ترافیک ایمنی و توسعه، نگهداری زیرساختها و ناوگان با بهره گیری از فناوریهای نوین و استارتاپها به منظور ارتقای بهره وری در شبکه حمل و نقل ریلی کشور از دیگر زمینههای همکاری بین دو طرف دراین تفاهم نامه است.
همکاری در ارتقای فناوریهای تولید زیرساخت و ناوگان جدید و نوسازی آنها و شبکه سازی شرکتهای دانش بنیان با توانمندیهای داخلی برای تکمیل زنجیره تامین فناوری در صنعت حمل و نقل ریلی و اقتصاد دانش بنیان ریلی و همکاری در تدوین سند توسعه فناوریهای راهبردی حمل و نقل ریلی و ارتقای سطح مهارتهای نیروی انسانی در این بخش از دیگر برنامههای همکاریهای شرکت راه آهن و مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این تفاهم نامه خواهد بود.
همچنین شرکت راه آهن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موافقت کردند در زمینه برقی سازی شبکه و ناوگان ریلی، ایجاد سامانه پایش مخاطرات طبیعی در شبکه و راه اندازی مرکز تست در صنعت ریلی و همچنین استاندارد سازی و صدور گواهینامههای مورد نیاز صنعت ریلی با یکدیگر همکاری کنند.
طرفین موافقت کردند با هدف اجرایی شدن این تفاهمنامه یک کارگروه مشترک همکاری برای برنامه ریزی و اجرای طرحهای مورد نظر و یک کارگروه فنی تشکیل شود.
همزمان با امضای این تفاهم نامه مرکز جهادی پیشرفت در راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با بازدید وزیر راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به بهره برداری رسید.