به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، فروریختن دیوار مدرسه روی دنیا کافی بود که استاندار کردستان همان موقع دستور دهد تا امنیت جانی و روانی دانش آموزان در اولویت قرار گیرد و مدارس ناایمن تعطیل شوند.
بهمن مرادنیا درباره راه حل جایگزینی مدارس خطرآفرین پیشنهاد داد که دانش آموزان روستایی در مساجد و یا اماکن امن دیگر به فعالیت آموزشی ادامه دهند و در شهرها از مدارس امن به صورت دو شیفت استفاده شود.
این دستور همان پارسال بود و امسال هنوز ۳۳۹ مدرسه پرخطر در کردستان، جان و روان دانش آموزان را تهدید میکند.
این را مدیرکل نوسازی مدارس کردستان گفت و افزود: هزار و ۷۱ مدرسه در کردستان تخریبی و فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم، همان پارسال گفت که وزیر آموزش و پرورش به همه همکاران فرهنگی توصیه کرده که تا حدی که امکان دارد از بچهها مراقبت کنند، اما در کشور و استان بسیاری از مدارس غیراستاندارد هستند.
این گفته رشید قربانی به این معناست که حوادث برای دانش آموزان هنوز به پایان نرسیده است.
شاید اولین تعریف از مدرسه، یک چهار دیواری با چند کلاس و رنگهای شاد باشد که زنگ تفریحش در حیاط مدرسه میگذرد و ساعات کلاسی هم در چهاردیواریهایی که یک تخته دارد و چند میز و نیمکت که هم گرم است و هم نور کافی دارد، بر خلاف آنچه که دانش آموزان پنج مدرسه روستایی در کردستان تجربه میکنند، در مدارس کانکسی.
پارسال دنیا بود و امسال دانش آموزان کوچکی که در کانکس تخریبی درس میخوانند، تعدادشان کم است، ولی همین تعداد کم هم دنیای دانش آموزی را در محیطی غیر از مدرسه سپری میکنند، روستای قورت دره بیجار یکی از چندین روستای کردستان است که دانش آموزانش کانکسی هستند.
مادر یکی از دانش آموزان میگوید: هرچه لباس گرم دارد تنش میکنم، کانکس خیلی سرد است.
او برای کودکش نگران است، که اگر فردا بخاری نفتی کلاس آتش بگیرد چه بر سر فرزندش خواهد آمد.
هر روز به مدرسه سر میزند و بخاری نفتی را چک میکند، دستهای کوچک کودکش را در دست میگیرد تا با گرمای وجودش سرما را از جان دلبندش دور کند.
کمی دورتر در روستاهای بانه و مریوان، روستاهای سخت گذر به صورت مجتمعی اداره میشوند، دانش آموزان چند روستا در یک مدرسه حضور مییابند تا از سواد و درس بازنمانند، اما با همه اینها در سال تحصیلی جاری بیش از پنج درصد دانش آموزان پایه نهم ورودی به مقطع متوسطه دوم برای ثبت نام مراجعه نکرده و به نوعی ترک تحصیل کردهاند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان این را گفت و افزود: در پایه نهم ورودی به پایه دهم (متوسطه دوم) از مجموع ۲۱ هزار نفر از دانش آموزان پایه نهم سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر در پایه دهم ثبت نام کرده اند.
مهدی نامدار اضافه کرد: در مرکز استان و شهرستانهای نزدیک به مرکز وضعیت ثبت نام و تحصیل دانش آموزان شهری و روستایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و عمدهترین مشکل ما در این زمینه مربوط به شهرستانهای مرزی مریوان، سروآباد، بانه و سقز و روستاهای این مناطق است.
وی دلایل ترک تحصیل این دانش آموزان در استان را مسائل فرهنگی، ازدواج زودهنگام دختران، روی آوری پسران به اشتغالهای کاذب، نبود مدارس متوسطه در روستاها، صعب العبور بودن برخی روستاها، ضعف تحصیلی، مهاجرت و تحصیل علوم دینی اعلام کرد.
او هرچند به مدارس تخریبی اشاره نکرد، اما برخی والدین زنده ماندن کودکشان را به بی سواد ماندن او ترجیح میدهند، مانند همان کاری که اوایل مهر تحصیلی امسال اهالی روستای قلیان سنندج انجام دادند و نگذاشتند کودکانشان در مدرسه فرسوده روستا درس بخوانند تا مدرسه بازسازی شود.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان میگوید: کردستان از استانهایی است که آمار مدارس تخریبی آن در کشور بالاست است و با وجود تلاشهای دولت و خیرین برای نوسازی مدارس هنوز هم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.
ابراهیم حسامی افزود:امسال از محل کمکهای خیرین در سال جاری ۴۵ مدرسه در این استان احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است که خیرین برای احداث این تعداد مدرسه ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه کردند.
مدیرکل نوسازی مدارس میگوید: امسال ۴۸ مدرسه با ۲۱۱ کلاس درس در استان نوسازی و تحویل دانش آموزان شده و ۲۰۴ مدرسه باهزار و ۱۰۹ کلاس دیگر در دست اجراست.
ماجد احمدی یک خبر خوب هم داشت و آن هم پایان عمر مدارس خشتی و گلی در کردستان بود، پنج مدرسهای که در بیجار، دیواندره و سقز جای خود را به مدارس مقاوم دادند و برای ساخت آنها ۴۲ میلیارد تومان هزینه شد.
او میگوید: درباره مدارس خطرآفرین با آموزش و پرورش مکاتبه داشته ایم تا برای دانش آموزان چاره اندیشی کنند.
مثل پارسال که گفتند درباره مدرسه روستا گرماش، به آموزش و پرورش تذکر داده بودند که این مدرسه تخریبی است، اما زمانی این تذکر سر و صدا کرد که دنیا ویسی دانش آموز کلاس اولی روستا، زیر دیوار مدرسه مدفون شد.
آمارهای آموزش و پرورش کردستان حاکی از آن است که در حال حاضر یک سوم مدارس استان از استاندارد لازم برخوردار نیست.
هزار خیر مدرسه ساز غیربومی در ساخت و نوسازی مدارس کردستان مشارکت دارند و کردستان بیش از هزار مدرسه تخریبی و فرسوده دارد، به ازای هر مدرسه یک خیر کافی نیست، دنیاهای کردستان چشم به راه خیرین بیشتری هستند.