• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۱۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه

افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض عبور از آزادراه‌ها

وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون احداث طرح‌های عمرانی حوزه راه و ترابری، وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است

آقای مهدی حیدری افزود: بر اساس تبصره (۲) ماده واحده قانون فوق الذکر و ماده (۳۴) آیین نامه اجرایی قانون مذکور، وزارت راه و شهرسازی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض جدید آزادراه‌های احداثی توسط بخش خصوصی اقدام و پس از تصویب وزیر راه و شهرسازی، نرخ‌های مصوب که در ۱۵ ماه گذشته بدون تغییر مانده بود، برای اجرا از تاریخ اول شهریورماه امسال به شرکت‌های آزادراهی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به هزینه نگهداری آزادراه‌ها گفت: بر اساس محاسبات انجام‌شده میزان هزینه نگهداری از آزادراه‌ها در سال ۹۸ با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری (سالانه ۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است. درحالیکه درآمد کل آزادراه‌ها از محل عوارض فعلی که صرف نگهداری از آن‌ها می‌شود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم حداقل میزان مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای تأمین حداقل بودجه هزینه نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودرو‌ها باید به میزان ۳۰۰ درصد رشد کند، درحالیکه میانگین رشد عوارض در سال جاری ۲۱ درصد تعیین‌شده است.
آقای حیدری تصریح کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته مبنی بر داده‌های آماری بارنامه‌های صادره، نسبت متوسط کل عوارض دریافتی از خودرو‌های سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آن‌ها بابت کرایه حمل بار برای چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین ۲ تا ۶ درصد است. در نتیجه میزان افزایش صورت گرفته برای سال ۹۸ حداکثر ۲ هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبه‌ای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد.
وی افزود: این در حالیست که استفاده از آزادراه‌ها که بخش عمده‌ای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راه‌های موجود و صرفه‌جویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت آن‌هم باقیمت سوخت یارانه‌ای انواع وسایل نقلیه می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به یارانه ۸۰۰ درصدی قیمت انواع سوخت و نیز یارانه فوق‌الذکر در هزینه عوارض، عملاً نیمی از جمعیت کشور، فاقد خودروی شخصی بوده و از این یارانه محروم هستند. به‌این‌ترتیب بهره‌وری مجموع هزینه‌های حمل‌ونقل کشور به‌ویژه با توجه به تشویق انجام سفر‌های غیرضروری، به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
پیش از این به‌منظور انجام مساعدت با کاربران دائمی در شبکه آزادراهی و همچنین تحقق اهداف عدالت اجتماعی و رفاه عمومی به موازات تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سودبخشی بخش خصوصی در احداث و توسعه پروژه‌های زیرساختی دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی در شبکه آزادراهی اعلام شده است.
براین اساس و طبق این دستورالعمل، کاربران دائمی شبکه آزادراهی کشور (خودرو‌هایی با تردد بیش از ۴۰ بار در ماه از گیت‌های عوارضی) مشمول تخفیف ۳۰ درصدی در نرخ عوارض برابر ساز و کاری می‌شوند که توسط شرکت‌های طرف قرارداد تعیین می‌شود.
همچنین خودرو‌های با پلاک عمومی مشمول تخفیف ۲۰ درصدی در نرخ عوارض هستند و خودرو‌های امدادی از این پرداخت معاف شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تشییع پیکر مادر شهید فتح‌الله زمانی در گچساران
تیراندازی قهرمانی جهان؛ تیم تپانچه مردان ایران یازدهم، فروغی هشتادم
اجرای موسیقی عرفانی در سیستان وبلوچستان
لغو یک دیدار از هفته چهارم لیگ بسکتبال دختران
نشست هم اندیشی دبیرخانه های شورای سلامت و امنیت غذائی منطقه ۵ کشور
تسویه بدهی ۴۸ میلیارد تومانی جهاد کشاورزی به شرکت‌های تولید کننده بذر خراسان رضوی
نشست بررسی راهکار‌های رفع چالش آبی کشور برگزار شد
هیئت گزیر نحوه فروش سهام سهامداران بانک آینده را تصویب کرد
ششمی کریمی در حرکت یک‌ضرب وزنه برداری بانوان
توسعه خطوط برقی در جنوب پایتخت؛ گامی مؤثر در مسیر حمل‌ونقل
برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در گرمسار
آزادراه تهران کرج مسدود است
اعزام پیرغلامان حسینی چهارمحال و بختیاری به بیست و دومین اجلاس پیرغلامان
بجنورد شهر کتابخوانی شد
اقامه نماز طلب باران در قزوین؛ نیایش جمعی برای بارش رحمت الهی
سفر به امارات به فردا موکول شد؛ ملی‌پوشان در تهران تمرین کردند
آغاز بهسازی جاده بیله‌سوار - جعفرآباد مغان
دوشنبه‌هایی به رنگ ایمان 
هیچ ناترازی از بانک آینده سابق به بانک ملی منتقل نشده است
هومر عباسی در ۱۰۰ متر کرال پشت هفتم شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
گزارش وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت طرح‌های حمایتی مسکن
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
شهادت ستوانیکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)