• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۱۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه

افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض عبور از آزادراه‌ها

وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون احداث طرح‌های عمرانی حوزه راه و ترابری، وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است

آقای مهدی حیدری افزود: بر اساس تبصره (۲) ماده واحده قانون فوق الذکر و ماده (۳۴) آیین نامه اجرایی قانون مذکور، وزارت راه و شهرسازی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض جدید آزادراه‌های احداثی توسط بخش خصوصی اقدام و پس از تصویب وزیر راه و شهرسازی، نرخ‌های مصوب که در ۱۵ ماه گذشته بدون تغییر مانده بود، برای اجرا از تاریخ اول شهریورماه امسال به شرکت‌های آزادراهی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به هزینه نگهداری آزادراه‌ها گفت: بر اساس محاسبات انجام‌شده میزان هزینه نگهداری از آزادراه‌ها در سال ۹۸ با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری (سالانه ۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است. درحالیکه درآمد کل آزادراه‌ها از محل عوارض فعلی که صرف نگهداری از آن‌ها می‌شود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم حداقل میزان مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای تأمین حداقل بودجه هزینه نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودرو‌ها باید به میزان ۳۰۰ درصد رشد کند، درحالیکه میانگین رشد عوارض در سال جاری ۲۱ درصد تعیین‌شده است.
آقای حیدری تصریح کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته مبنی بر داده‌های آماری بارنامه‌های صادره، نسبت متوسط کل عوارض دریافتی از خودرو‌های سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آن‌ها بابت کرایه حمل بار برای چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین ۲ تا ۶ درصد است. در نتیجه میزان افزایش صورت گرفته برای سال ۹۸ حداکثر ۲ هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبه‌ای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد.
وی افزود: این در حالیست که استفاده از آزادراه‌ها که بخش عمده‌ای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راه‌های موجود و صرفه‌جویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت آن‌هم باقیمت سوخت یارانه‌ای انواع وسایل نقلیه می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به یارانه ۸۰۰ درصدی قیمت انواع سوخت و نیز یارانه فوق‌الذکر در هزینه عوارض، عملاً نیمی از جمعیت کشور، فاقد خودروی شخصی بوده و از این یارانه محروم هستند. به‌این‌ترتیب بهره‌وری مجموع هزینه‌های حمل‌ونقل کشور به‌ویژه با توجه به تشویق انجام سفر‌های غیرضروری، به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
پیش از این به‌منظور انجام مساعدت با کاربران دائمی در شبکه آزادراهی و همچنین تحقق اهداف عدالت اجتماعی و رفاه عمومی به موازات تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سودبخشی بخش خصوصی در احداث و توسعه پروژه‌های زیرساختی دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی در شبکه آزادراهی اعلام شده است.
براین اساس و طبق این دستورالعمل، کاربران دائمی شبکه آزادراهی کشور (خودرو‌هایی با تردد بیش از ۴۰ بار در ماه از گیت‌های عوارضی) مشمول تخفیف ۳۰ درصدی در نرخ عوارض برابر ساز و کاری می‌شوند که توسط شرکت‌های طرف قرارداد تعیین می‌شود.
همچنین خودرو‌های با پلاک عمومی مشمول تخفیف ۲۰ درصدی در نرخ عوارض هستند و خودرو‌های امدادی از این پرداخت معاف شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حضور هنرمندان قزوینی در نمایشگاه سفال و سرامیک همدان
سرگردانی مسافران از پس گیری هزینه سفر
اجرای عملیات اصلاح و بهسازی محور لالی – اهواز
برگزاری دومین دوره جشنواره بین‌المللی عکس ایران جوان
پیام تسلیت سرلشکر موسوی به‌مناسبت درگذشت همسر شهید فلاحی
جابجایی ۸۵ درصد مسافران سیستان و بلوچستان با ناوگان حمل و نقل عمومی
تحقق رشد اقتصادی بدون رفع موانع کلان ممکن نیست
درگیری مسلحانه در کرکوک با کشته شدن دو نیروی امنیتی
عرضه پساب و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در بیستمین روز آبان
دیدار روسای فدراسیون تیراندازی ایران و مصر
پیروز جنگ رسانه‌ای تعیین‌کننده برنده میدان نبرد است
اجرای طرح فیبرنوری در منطقه مرزی هورالعظیم
مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب راهی برای عبور از بحران کم آبی
کاهش ذخایر خونی در قزوین؛ نیاز فوری به مشارکت مردمی
دشمن با تلاش شبانه‌روزی رزمندگان هوافضا مجبور به آتش‌بس شد
آبخیز داری نسخه نجات یزد از خشکسالی
پیروزی تیم فوتبال قطع عضو ایران مقابل سوریه
اعزام نخستین گروه پسران دانش آموز به مناطق عملیاتی
اعزام شش‌هزار داوطلب یزدی برای خدمت در پروژه‌های عمرانی و خدماتی عتبات عالیات
نگاهی به برنامه های سیما در خبرهای رسانه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۰ آبان ۱۴۰۴
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ماجرای سفر ۵۰ میلیاردی برزیل
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
توسعه گام‌های صنعتی با تولید شمش فولاد در خراسان جنوبی
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
استخدام در سازمان صداوسیما  (۱ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)