• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۰۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
اقتصادی
در پی صحبت سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰

تکذیب هزینه هنگفت طراحی صندوق ۲۰۶

مدیر عامل سابق ایران خودرو: هرگز ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ پرداخت نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیر عامل سابق ایران خودرو گفته‌ی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ را تکذیب کرد و گفت: هرگز چنین پولی برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ پرداخت نشده است.
آقای منوچهر منطقی با بیان اینکه اعداد مطرح شده در این زمینه غلوآمیز بوده و ناشی از عدم شناخت وی به ابعاد کار است، افزود: وقتی شما می‌خواهید یک خودرو مثل پژو ۲۰۶ را صندوق دار کنید به این معنی است که شما به جای دو محفظه یک محفظه دیگر نیز به خودرو اضافه می‌کنید یعنی علاوه بر محفظه موتور و محفظه سرنشین محفظه سومی هم به عنوان صندوق عقب به خودرو اضافه می‌شود و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد قاعدتاً باید تمام پارامتر‌های خودرو بر این اساس تغییر کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
وی گفت: برای اعمال این تغییرات باید دو اصل را مدنظر قرار دهید اول اینکه خودرویی با قیافه‌ای جذاب و مشتری پسند طراحی کنیم و دوم اینکه این خودرو تست‌های مختلف از جمله تست تصادف را تحمل کند.
مدیر عامل سابق ایران خودور افزود: به همین منظور وقتی محفظه سومی به خودرو اضافه می‌شود تمامی سیستم‌های خودرو شامل سیستم ترمز، تعلیق و سیستم‌های پایداری یا باید مجدداً طراحی شود و یا ارتقاء یابد.
آقای منطقی با بیان اینکه بعد از طراحی، خودروی شما باید آزمایش‌های مختلف را بگذراند، گفت: به همین منظور شما باید ۱۲ نمونه بسازید که آزمون‌های فنی متعدد را انجام دهد و از آنجا که پژو ۲۰۶ صندوق دار برای صادرات به اروپا طراحی شده بود باید ۲۶ آزمون مختلف را می‌گذراند تا استاندارد سه ستاره اروپا را دریافت کند.
وی با بیان اینکه برخی از این آزمون‌ها در داخل کشور و برخی دیگر در خارج انجام شد، افزود: پس از گرفتن استاندارد‌های لازم تازه باید کار ساخت تجهیزات جدید خودرو و همچنین طراحی قالب‌ها و در نهایت طراحی خط تولید و راه اندازی آن را انجام می‌دادیم که سرجمع هزینه تمامی این کار‌ها با محاسبات ما آن زمان ۱۴۷ میلیون دلار و با نرخ تبدیل آن زمان ۱۴۷ میلیارد تومان می‌شد.
مدیرعامل سابق ایران خودرو در توضیح جزئیات بیشتر این هزینه‌ها گفت: ۱۲ میلیون دلار برای طراحی این خودرو، ۸ میلیون دلار برای آزمون ها، ۴۰ میلیون دلار برای طراحی خطوط تولید و ۸۳ میلیون دلار نیز برای راه اندازی و تولید محصول هزینه شد مضاف بر اینکه در این پروژه ۸۰۰ هزار نفر ساعت فعالیت کردند.
آقای منطقی با بیان اینکه هزینه ۱۴۷ میلیارد تومانی برای طراحی، ساخت نمونه، آزمون‌ها و دریافت استانداردها، ساخت تجهیزات و راه اندازی خط تولید بوده افزود: بنابر این، این گفته که بگویند ۲۵۰ میلیون دلار فقط برای طراحی هزینه شده است کاملاً اشتباه است.
وی در خصوص منطقی بودن این هزینه نسبت به استاندارد‌های جهانی هم گفت: اگر بخواهیم مقایسه کنیم بعد از برجام شرکت رنو خواست یک خط تولید در ایران راه اندازی کند که هزینه راه اندازی آن خط ۸۵۰ میلیون دلار بود یا تصمیم گرفته شد خودروی سیمبل را در ایران مونتاژ کنند، اما چون این خودرو قدیمی بود قرار شد تغییراتی در آن ایجاد کنند که هزینه طراحی این تغییرات ۴۸ میلیون دلار بوده است بنابر این رقمی که آن زمان برای طراحی و راه اندازی خط تولید پژو ۲۰۶ صندوق دار پرداخت شده ۵۰ تا ۶۰ درصد میانگین جهانی است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز گذشته گفته بود: طبق اسناد موجود بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بازگشت پروازهای لوفت‌ هانزا به ایران
هر روز، یک ۱۳ آبان؛ جوانان زنجانی آماده خلق حماسه
تسخیر لانه جاسوسی، تصمیمی ملی برای استقلال ایران
۱۳ آبان روزی حماسه ساز در قیام دانش آموزان متعهد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۳ آبان ۱۴۰۴
جذب بیش از ۸۰ متخصص در مراکز درمانی لرستان
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
برگزاری همایش بصیرتی یوم الله ۱۳ آبان در خرم آباد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی در تبریز
جلسه سرنوشت ساز روانخواه و تاج
برپایی مراسم عزاداری دانش آموزی در ایام فاطمیه
سرمربی الشرطه: ۳ امتیاز را نگرفتیم، اما بازی عالی بود
کاهش ۸ درجه ای دمای هوا در سمنان
برگزاری نشست نخبگانی بسیج دانش آموزی در لرستان
رکوردشکنی سامانه املاک و اسکان با ثبت ۲۲ میلیون اقامتگاه اصلی
پیروزی حسین وفایی در اسنوکر قهرمانی بین‌المللی
بیرانوند: گل نخوردن به تیم شخصیت می‌دهد
شناسایی و دستگیری راننده متخلف سانحه تصادف در کیش
برگزاری نخستین دیدار تیم‌های ملی فوتسال و والیبال بانوان ایران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان؛ سه شنبه ۱۳ آبان
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، ذاتی است و نه تاکتیکی
زمین لرزه در شمال افغانستان تاکنون ۳۰ قربانی گرفته است
تأسیسات حساس نظامی اسرائیل زیر ضربات موشک‌های ایران
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم
قلم های کوچک؛ یادآور یک روز بزرگ تاریخی
فرآوری غلات و حبوبات زنجان با ۵۰ واحد بوجاری فعال
خلق نقدینگی بانک‌ها زیر ذره‌بین مجلس
بارندگی و کاهش دما در شمال و شمال شرق کشور
تازه‌ترین وضعیت پیش ثبت نام حج ۱۴۰۵
سفر هیئت عالی رتبه نیروی هوایی ارتش کشورمان به بلاروس
اوقات شرعی اهواز، ۱۲ آبان ۱۴۰۴
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)