پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت تلاش خود را کرده و همه برنامه ریزی ها به این سمت بود که وضعیت موجود را حفظ کنیم و هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ بلیط قطار نداریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سعید محمدزاده در جمع خبرنگاران افزود: چند بسته حمایتی نیز در این زمینه تهیه شده تا بتوانیم تا پایان سال سر قول خودمان بمانیم.
وی گفت: براساس توجهی که به بخش حمل و نقل کشور شده است شاهد تغییر رفتار جدی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم به عنوان مثال چهار سال قبل از سال 92 متوسط رشد تن کیلومتربار حدود یک و نیم میلیارد تن کیلومتر بود و از سال 92 تا 96 این رقم به 8 میلیارد تن کیلومتر رسیده است که نشان می دهد سرمایه گذاری انجام شده توانسته در تغییر عملکرد حمل و نقل تاثیرگذار باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود: در سال گذشته توانستیم براساس این تغییر رفتار، حدود 250 میلیون دلار صرفه جویی سوخت داشته باشیم و امیدواریم براساس برنامه ششم توسعه سهم خود را برای حمل بار به 30 درصد برسانیم که اگر چنین شود در پایان برنامه ششم توسعه به صرفه جویی سوخت حدود یک میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل نزدیک خواهیم شد.
محمدزاده افزود: مجموعه اعتباراتی که در چهار سال اخیر در زمینه حمل و نقل بار سرمایه گذاری شده سالی بیش از یک تا یک و نیم میلیارد دلار بوده است.
وی گفت: اگر طرح هایی که دردست اجرا داریم و در چهار سال آینده در این زمینه سرمایه گذاری شود به بیش از 5 میلیارد دلار خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خرید واگن از شرکت های خارجی نیز افزود: هیچ واگنی نمی خریم و برنامه دولت حمایت از حمل و نقل ریلی در بخش خصوصی است؛ اگر براساس تبصره بودجه قانون 97 موفق شویم ساخت واگن را در کشور توسعه دهیم که برنامه ریزی خوبی در این زمینه شده است و امیدواریم به تصویب برسد.
محمدزاده درباره اتصال شبکه ریلی کشور به خطوط راه آهن کشورهای همسایه نیز گفت: مجموعه مرزهای ریلی که در کشور داریم در زاهدان، هرات، خواف، سرخس و لطف آباد، امیرآباد و جلفا، منطقه مرزی رازی و همچنین در زمینه مرزهای بندری ظرفیت حمل ریلی که می تواند در مجموع شامل واردات و صادرات باشد بیش از 70 میلیون تن در سال است، براین اساس تلاش می کنیم بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
وی افزود: درحال حاضر اتصال به راه آهن افغانستان درحال پیگیری است و امیدواریم به هرات برسیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر امیرآباد سرمایه گذاری سنگینی انجام شده و در بندرانزلی اتصال راه آهن رشت - قزوین به این بندر درحال اجراست و همچنین اتصال ریل ایران به آذربایجان که درحال حاضر از طریق آستارا به آستارا برقرار است باید به رشت وصل شود که به صورت سرمایه گذاری مشترک درحال پیگیری آن هستیم تا به زودی کلنگ آن زده شود.