• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۵۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
اقتصادی » صنعت
نماینده مجلس:

هزینه سوء​مدیریت ها در خودرو بردوش مردم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نبود مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت برخودروسازان موجب شده که مردم هزینه های این سوء مدیریت ها را بپردازند.

هزینه سوء​مدیریت ها در خودرو بردوش مردمسید مهدی مقدسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا­وسیما، افزود: هم اکنون با نابسامانی و افسارگسیختگی در صنعت خودرو مواجهیم که بخشی از آن ناشی از نبود نظارت سازمان های نظارتی است ، ضمن اینکه تنظیم بازار برعهده وزارت صنعت­،معدن و تجارت است و این وزارتخانه باید بربازار خودرو مدیریت می کرد.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو با بیش از 200 امضا تقدیم مجلس و با 166 امضا­ یک فوریت آن تصویب شد اضافه کرد: این طرح جهت بررسی به کمیسیون صنایع ارسال شد که دیروز اکثریت اعضای کمیسیون به 6 ماه مسکوت ماندن آن رای دادند.

مقدسی با اشاره به اینکه بنده از مخالفان مسکوت ماندن این طرح بودم گفت: البته نظر کمیسیون به صحن می آید و در نهایت صحن علنی مجلس درباره طرح ساماندهی خودرو تصمیم می گیرد.

وی افزود:­ اگرچه طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مسکوت ماند اما موضوعاتی مانند تحقیق وتفحص از خودروسازان و برنامه های نظارتی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، ضمن اینکه در جلسه سه شنبه هفته آینده نیز مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون حضور می یابند.

مقدسی در پاسخ به این پرسش که طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع با فشار چه کسانی مسکوت ماند؟ سکوت کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح ساماندهی خودرو بر اساس قانون هوای پاک مواد 5 ،6 و 9 این قانون که در سال 96 به تصویب رسید و بر اساس قانون تقویت استاندارد خودرو، تهیه شد که یکی از موضوعات آن افزایش نیافتن تعرفه های واردات خودروهای هیبریدی که 25 درصد کاهش مصرف سوخت دارد­ و بازگرداندن تعرفه های آن به تعرفه های سال 96 است.

مقدسی افزود: در این قانون علاوه بر موضوعات تحقیق و توسعه تاکید شده که سیاست گذاری ها­ و جهت گیری ها دولت و وزارت صنعت باید به سمت خودروهای برقی و­ هیبریدی هدایت شود و تعرفه های این خودروها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف برای فراگیر شدن استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی بجای وضع تعرفه، یارانه و مشوق می دهند، گفت: متاسفانه دولت سال گذشته تعرفه واردات این گونه خودروها را افزایش داد درحالیکه خودروهای وارداتی تنها 4 درصد از بازار خودروی کشور را شامل می شود و 96 درصد از سهم بازار خودروهای کشور در اختیار خودروسازان است.

مقدسی گفت: اگر درباره آن 4 درصد از واردات خودرو با منطق عمل می شد، جو روانی در بازار خودرو بوجود نمی آمد، ضمن اینکه کاهش واردات آن هم به علت افزایش تعرفه ها موجب شده واردات آنچنانی نداشته باشیم و به تبع ­آن قیمت خودروهای خارجی به شدت افزایش یابد، از طرفی به علت نوسانات ارزی قیمت خودروهای داخلی نیز افسارگسیخته افزایش یافته که دلالان در این افزایش بی تاثیر نیستند.

وی افزود: هنوز آثار تحریم ها مشخص نشده حتی تحریم ها عملیاتی هم نشده متاسفانه­ در مقطعی خودروسازان در عرضه خودرو تعلل ایجاد کردند که موجب شد قیمت افزایش یابد و دلالان هم به آن بپردازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: البته وزارت صنعت مدعی است هدایت نقدینگی جامعه به سمت خودرو باعث این افزایش قیمت هاست اما باید از آنها پرسید پس تنظیم بازار چه مفهومی دارد و وظیفه کیست؟

مقدسی با بیان اینکه موضوع قیمت گذاری به ویژه قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان در طرح ساماندهی بازار خودرو نیامده، افزود: قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان­ بر اساس قانون بر عهده شورای رقابت است که این شورا هم افزایش­ قیمت 5 تا 7.5 درصدی این خودروها را تصویب کرده که از اول تیرماه اجرایی می شود، بنابراین تا قبل از پایان خرداد در بازار این خودروها نباید افزایش قیمتی اتفاق می افتاد بلکه باید به قیمت های قبلی عرضه می شد.

وی گفت: موضوع دیگری که در طرح ساماندهی خودرو به آن پرداخته شده، خودروهای اسقاطی است، زیرا در قانون هوای پاک آمده که باید سالانه 400 هزار خودروی غیر استاندارد اسقاط شده و بجای آن خودروهای با مصرف سوخت کمتر و کیفیت بهتر جایگزین شود.

مقدسی گفت: اعتراض بنده در مخالفت با مسکوت ماندن طرح ساماندهی خودرو این بود که قانون درباره ساماندهی بازار خودرو­ و به ویژه در جایگزینی خودروهای اسقاطی مشوق هایی را در نظر گرفته، اما خودروسازان خودسرانه قانون را زیر پا می گذارند.

وی افزود: حرف ما این است دولت به قوانینی که به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده از جمله قانون هوای پاک اولویت دهد این درحالی است که ­دولت آن را مسکوت گذاشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ­بعد نظارتی خود را به شدت فعال می کنیم که مشکلی در اجرای این قوانین پیش نیاید.

مقدسی همچنین به باز شدن سایت خودروسازان برای خرید خودرو اشاره کرد و گفت: خودروسازان سهمیه های محدودی برای نمایندگی ها در این مقطع در نظر گرفتند تا تقاضاهای مردم را پاسخ دهند اما با حجم زیاد هدایت منابع مردمی به سمت خودرو دولت باید بازار را تنظیم و با سیاست گذاری های مناسب فضا را مدیریت کند.

وی افزود: اگر مدیریت­ نباشد همانطور که در بازار ارز آسیب دیدیم و در بازار سکه شاهد فاصله 500 هزار تومانی میان قیمت واقعی و قیمت بازار هستیم ، در بقیه بازارها به ویژه بازار خودرو نیز این روند آسیب زا خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)