پخش زنده
امروز: -
سخنگوی وزارت بهداشت: لاغری کشوری ۴ درصد است ولی در سیستان و بلوچستان ۵ و 9 دهم درصد است که البته این درصد در سال ۱۳۸۷ حدود ۱۹ درصد بوده که اکنون کاهش پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ ایرج حریرچی در نشست خبری در محل وزارت بهداشت افزود: ناامنی غذایی شدید در سیستان و بلوچستان ۲ و 2 دهم درصد است و نا امنی غذایی متوسط در آنجا حدود ۱۴ درصد است.
وی گفت: میزان کم وزنی در کشور ۳ و 8 دهم درصد و در سیستان و بلوچستان ۱۲ و 4 دهم درصد است.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیماری های قلبی عامل اول مرگ و بیماری های عروق مغزی عامل دوم مرگ و میر ایرانیان است.
حریرچی افزود: حوادث ترافیک عامل سوم مرگ ایرانیان است اما نکته قابل توجه این است که آلزایمر در رتبه پنجم عوامل مرگ ایرانیان قرار گرفته است و بعد از آن دیابت در رتبه ششم است.
وی گفت: بنابر بخشنامه جدید بعد از این حتی بیمارستان های خصوصی و نیمه دولتی و عمومی همگی مکلف هستند تا همه تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان بیمار را در داخل بیمارستان ارائه کنند و بیمار را به خارج از بیمارستان ارجاع ندهند.
حریرچی افزود: همه تجهیزات ارائه شده به بیمار باید بر اساس قیمت های مصوب درج شود تا در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در اختیار بیمار قرار بگیرد.
سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر بیمارستان ها مستقل شوند هیچ بیمارستانی حق نخواهد داشت با بهانه هایی نظیر پر هزینه بودن بیمار و یا بدون علت منطقی بیمار را به جای دیگری ارجاء دهد و موظف است تمام درمان های پی در پی بیمار را انجام دهد.
حریرچی همچنین افزود: ۴۰ درصد هزینه های سلامت کشور در بیمارستان ها صرف می شود، اداره بیمارستان ها در کشور از دیرباز دچار مشکلاتی بوده است به طوری که مسؤولان بیمارستان ها اختیار مناسب برای هزینه کرد و درآمدها نداشتند.
وی ادامه داد: در خصوص آئین نامه بیمارستان های مستقل دو نگرانی در زمینه درآمد و پرداختی مردم وجود دارد که باید گفت سهم پرداخت بیمار (فرانشیز) در این بیمارستان ها بر اساس مصوبه دولت است و قرار نیست که پرداختی مردم افزایش یابد.
حریرچی در واکنش به پرداخت مابه التفاوت ارز دارویی به شرکت های دارویی، گفت: ابتدا قرار بود مابه التفاوت ارز 3 هزار و 800 تومانی داده شود، سپس تصمیم گرفته شد شرکت های دارویی با همان ارز ۴ هزار و 200 تومانی اقدام کنند و مبلغ ۴۰۰ تومان مابه التفاوت ارز، به بیمه ها پرداخت شود و دارو بر اساس همان ارز ۴ هزار و 200 تومانی شرکت های دارویی، تعیین قیمت شود، البته این تفاوت قیمت ارز دارو هیچ تأثیری بر هزینه بیمار ندارد و بیمه ها، این مابه التفاوت را پوشش می دهند.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره حواشی افزودن سبوس به آرد گفت: اضافه کردن سبوس به آردهای معمولی اگر کنترل نشود، ممکن است مشکل ایجاد کند، آرد سبوس دار که جزو مواد غذایی توصیه شده و مورد تأیید وزارت بهداشت است، بعضی نانواییها به آردهای معمولی سبوس اضافه می کنند، که اگر کنترل نشود، ممکن است مشکل ایجاد کند.
وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی در نیمه اول دهه ۸۰ دومین علت مرگ و میر در کشور بوده است، گفت: با اقدامات متعدد و هماهنگیهای بین بخشی، طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱ و 7 دهم درصد و میزان مرگ زودرس ناشی از حوادث ترافیکی ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کاهش پیشرفت مناسبی را در این حوزه نشان میدهد. این در حالی است که اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر ایرانیان و دومین عامل مرگ و میر زودرس ایرانیان را به خود اختصاص میدهد.
وی افزود: در سال ۱۳۷۰ ، سالهای از دست رفته عمر ایرانیان به علت حوادث ترافیکی برابر یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال بوده است که با وجود افزایش ۴۳ درصدی جمعیت در ۲۵ سال گذشته و افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت در این سالها، سالهای از دست رفته عمر به علت حوادث ترافیکی به میزان ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون و ۶۲ هزار سال از دست رفته عمر رسیده است.
حریرچی ادامه داد: از سال ۸۴ تا ۹۶ یعنی طی ۱۲ سال تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلتهای کشور ۱۸۷ درصد افزایش پیدا کرده است، اما افزایش میزان مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال تعداد مصدومان ترافیکی ۲۱ درصد رشد کرده است، اما نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به میزان زیاد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر ۴۲ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات به رغم افزایش ۱۶۶ درصدی خودرو و ۱۷۸ درصدی موتورسیکلتها رخ داده و این موضوع نتیجه اقدامات مهم سازمانها و دستگاههای مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق میتواند موجب پسرفت و بهتر نشدن نتایج شود، به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات پیشین باید اقدامات مهم و جدید دیگری هم برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومان و مرگ و میر ناشی از آن انجام شود.