پخش زنده
امروز: -
جاده قم جعفریه که در سال های اخیر به علت آمار بالای سوانح رانندگی به جاده مرگ مشهور شده بود، آخرین روزهای پر خطر خود را سپری می کند.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، جاده شلوغ و کارگران شهرداری مشغول کار بودند. رحیمی مسئول ترافیک منطقه شش می گوید ابتدای جاده جعفریه به طول 2کیلومتر به شهرداری واگذار شده بود که از شش ماه پیش بهسازی این مسیر آغاز شده و در حال اجراست.
همین 2کیلومتر هم غنیمت است، برای جاده ای که هر لحظه آبستن حادثه بود و بعد از شش سال از آغاز طرح دارد به انتهای مسیر می رسد. اما آیا این طرح بطور کامل به بهربرداری خواهد رسید؟
مدیر کل راه و شهرسازی می گوید:طرح تعریض و 4بانده کردن جاده جعفریه از سال1392 آغاز و در 4قطعه تعریف شد؛ قطعه نخست به طول 10ونیم کیلومتر در اسفند سال1393 به بهره برداری رسید، قطعه دوم به طول 8ونیم کیلومتر و قطعه سوم به طول 7کیلومتر در شهریور امسال به پایان رسید که البته در دهه فجر با حضور مسئولان کشوری و استانی به طور رسمی زیر بار ترافیک می رود.
صبوری گفت: قطعه چهارم این بزرگراه به طول 4کیلومتر در انتهای حوزه استحفاظی استان واقع شده و در حال حاضر 65درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در صورت تامین اعتبار تا پایان سال این قطعه را به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: در قطعه دوم و سوم که به بهره برداری رسیده تامین اعتبار به صورت کامل انجام نشد و همچنان به پیمانکار بدهکاریم، در قطعه چهار هم به همین شکل تا امروز سه میلیارد تومان هزینه شده و به همین میزان هم اعتبار نیاز هست تا این طرح به بهره برداری برسد .
جاده جعفریه شاه راه ارتباط استان با غرب کشور
این جاده که پیکرش زخمی حوادث مرگبار است، راه ارتباطی استان با غرب کشور، مسیر رفت و آمد دو شهرک صنعتی مهم و 32روستای بخش جعفرآباد محسوب می شود .
سرپرست پلیس راه استان از افزایش 25درصدی رفت و آمد در این محور خبر می دهد و می افزود: قبل از تعریض جاده جعفریه روزانه تقریبا 14هزار خودرو در روز رفت و آمد داشت، که این رقم امسال به حدود 17هزار و 500دستگاه خودرو افزایش یافته است.
سرهنگ پناهی کاهش 50کیلومتری مسیر قم ساوه نسبت به مسیر قم سلفچگان ساوه را علت افزایش رفت و آمد در این محور اعلام کرد.
سرپرست پلیس راه استان در پاسخ به این سوال که آیا بعد از تعریض، آمار تصادفات کاهش یافته است یا نه گفت: تصادفات منجر به فوت 25درصد کاهش یافته اما تصادفات خسارتی منجر به جرح تغییری نداشته است.
سرهنگ پناهی با اشاره به اینکه تصادفات بیشتر در قسمت هایی است که در مرحله بهسازی است افزود: تصادفات شاخ به شاخ تقریبا 54درصد کاهش داشته است .
از رانندگان عبوری درباره وضعیت جاده پرسیدم؛ یکی گفت: تابلو علائم رانندگی به اندازه کافی وجود ندارد، که سرهنگ پناهی هم این مشکل را تایید کرد و گفت: 15ونیم کیلومتر از این جاده که چند ماهی هست به بهره برداری رسیده تابلو ندارد که می تواند حادثه ساز باشد.
از رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان هم دعوت کردم تا درباره آمار اعزام های اورژانس به این جاده برایمان بگوید. در آغاز گفتگو صدای تصادف یک دستگاه وانت با پراید توجه ما را جلب کرد؛ دکتر شهیدی برای کمک به طرف دیگر جاده رفت. راننده تبریزی را با چهره ای نگران از داخل ماشین بیرون کشید، خوشبختانه تصادف، خسارت جانی نداشت.
دکتر شهیدی نگاهی به برگه های آماری که در دست داشت انداخت و گفت: در محور مواصلاتی قم جعفریه در سال1394 متاسفانه 11نفر فوت ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که این آمار در سال1395 با افزایش بیش از 120درصدی مواجه بود و متاسفانه 25 نفر جان خود را از دست دادند که 18نفر آنان در همان صحنه تصادف جان باختند.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی با اشاره به اینکه 11درصد از حوادث استان را این جاده به خود اختصاص داده افزود: از ابتدای امسال تا همین امروز 264مورد اعزام به علت وقوع سانحه رانندگی داشتیم که 244 نفر به مراکز درمانی مختلف اعزام شدند و 5نفر هم متاسفانه جان باختند .
شهیدی به مهمترین بخش آمار خود اشاره کرد و گفت: 95مورد از اعزام ها به دلیل تصادف موتور سیکلت بوده که بسیار قابل توجه است چرا که موتور سیکلت ها در این مسیر به شدت آسیب پذیر اند.
عبور موتورسیکلت در جاده ای که مسیر اصلی ماشین های سنگین است
از راننده یک ماشین سنگین درباره وضعیت جاده پرسیدم گفت: این جاده کشش ماشین های سنگین را ندارد و علت آن هم زیرسازیست؛ در همین چند ماه جاده پر از موج شده است.
راننده دیگری که سوار پراید بود گفت: جاده نسبت به قبل خیلی خوب شده اما متاسفانه پل ها حفاظ ندارد و رفت و آمد ماشین های سنگین خیلی زیاد شده است
از مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی درباره رفت و آمد ماشین های سنگین پرسیدم گفت: مصوب شد که رفت و آمد ماشین های سنگین صورت بگیرد اما در آخرین جلسه کمیسیون مقرر شد بررسی مجددی صورت بگیرد و اگر از اورژانس و پلیس راه گزارش هایی مبنی بر اینکه هنوز شرایط برای عبور تریلی و کامیون مهیا نیست، این موضوع بررسی شود.
فراهانی گفت:در آینده تصمیمات جدیدی گرفته می شود اما در حال حاضر رفت و آمد ماشین های سنگین آزاد است.
وی در خصوص مشکل حفاظ پل ها و نبود تابلو گفت: تابلو ها کاملا کارشناسی شده و بر اساس نیاز و مورد تایید مشاور طراحی و نصب شده است اما پل ها هنوز جزو نواقص کار است که ان شاالله برطرف می شود.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی درباره برنامه های آینده هم گفت: مطالعه ای انجام شده که با توجه به حجم ترافیک و صرفه اقتصادی، این جاده به آزاد راه تبدیل شود.
وی افزود: این جاده قرار است تا دو سال آینده به آزاد راه تبدیل و به اتوبان تهران ساوه متصل شود که نیازمند سرمایه گذار و توجه جدی مسئولان است.
استان قم 209کیلومتر آزاد راه ، 191کیلومتر بزرگراه ،178کیلومتر راه اصلی و 155کیلومتر راه فرعی دارد.
در مسیر برگشت از انتهای بلوار حضرت معصومه (س) تا ریل راه آهن عملیات بهسازی پایان یافته بود و ماشین ها در حال رفت و آمد بودند.
گزارش از فاطمه آقامحمدی