پخش زنده
امروز: -
عضو هيئت مديره راه آهن: صنعت ترانزيت ريلي در 9 ماهه امسال 61 درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، حسين عاشوري در ارتباط تلفني با برنامه گفتگوي ويژه خبري
شبکه دو سيما افزود: در اين مدت يک ميليون و 150 هزارتن کالا از طريق حمل و نقل ريلي ترانزيت شده است و پيش بيني مي کنيم تا پايان سال اين ميزان به يک ميليون و 600 هزار تن افزايش يابد.
وي گفت: بر اساس برنامه بايد تا سال 1400 به ظرفيت پنج ميليون تن حمل و نقل ريلي در ترانزيت برسيم، در اين زمينه عقب هستيم.
عاشوري افزود: اعتمادسازي در صاحبان بار و ايجاد زيرساخت ها ازجمله مسائل مهم براي رسيدن به اهداف برنامه تا سال 1400 است.
وي گفت: مطالعات طرح جامع حمل و نقل از 10 سال پيش آغاز شده و تا کنون به آن نتيجه اصلي نرسيده است.
عضو هيأت مديره راه آهن افزود: براي ارتباطات ريلي بهتر با کشورهاي همسايه و ايجاد کريدورها نيازمند حمايت دولت و به ويژه وزارت امورخارجه هستيم.
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي هم در اين برنامه گفت: بين سال هاي 93 تا 95 ترانزيت در کشور 28 درصد کاهش يافت.
شهرام آدم نژاد افزود: بروکراسي از مشکلات ترانزيت در کشور است و نگاهمان به اين صنعت سودآور نيست.
وي گفت: ظرفيت کنوني ترانزيت در کشور بدون نياز به سرمايه گذاري جديد 50 ميليون تن است اما مشکلات نرم افزاري مانع استفاده از اين ظرفيت است.
آدم نژاد افزود: 300 هزار کاميون در حمل و نقل جاده اي کشور وجود دارد که 90 هزار از اين تعداد بالاي 25 سال عمر دارند و اين هم بخشي از مشکلات حمل و نقل و ترانزيت در کشور است.
وي گفت: قرارداد نوسازي 65 هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل جاده اي در سال جاري بسته شده است.
معاون برنامه ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور افزود: عدم تعادل ميان عرضه و تقاضا؛ مهمترين مشکل در بخش حمل و نقل جاده اي و کاميونداران است.
آدم نژاد گفت: دو دهه است که در حال مطالعه درباره حمل و نقل و صنعت ترانزيت هستيم اما اين مطالعات تا کنون به اجرا نرسيده است.
وي افزود: صدور بارنامه، الکترونيکي شده است و تا اول خرداد سال آينده همه دستگاه هاي مرتبط به اين سامانه متصل مي شوند.
يک عضو کميسيون عمران مجلس هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: 85 درصد ناوگان حمل و نقل کشور؛ خودمالکي است.
سيد حسن علوي افزود: 13 هزار کيلومتر راه آهن در طول برنامه بايد اجرا مي شد که به علت کمبود بودجه ساخته نشد.
وي گفت: کمبود منابع و نابساماني در مديريت از مهمترين مشکلات در ناوگان حمل و نقل و ترانزيت کشور است.
علوي افزود: ارائه نشدن طرح جامع حمل و نقل ازجمله مشکلات اساسي اين بخش است.
وي گفت: وجود مديريت هاي متعدد در بخش حمل و نقل سبب نابسامان شدن اين صنعت شده است.
عضو کميسيون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زيان آور دانستن شغل رانندگان کاميون در مجلس بررسي مجدد خواهد شد.
انوش رهام کارشناس ارشد حمل و نقل هم در اين برنامه گفت: ترانزيت به عنوان يک صنعت سودآور و پيشران در ميان مسئولان جايگاهي ندارد.
وي افزود: در مقايسه با کشورهاي منطقه از نظر ترانزيت بسيار عقب هستيم.
رهام گفت: 80 درصد واردات کشور از مسير دريايي است.