گشت و گذار سایبری؛
بهرهء هوشمندانه از سفره رسانه ها با سواد رسانه ای
سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، در اصل، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.برخی گمان می کنند سواد رسانه ای یعنی بایکوت، تحریم یا گوشه نشینی و استفاده نکردن از فناوری های نوین. در صورتی که منظور کاملا برعکس است"سواد رسانهای" (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفرهی رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.
دو قاعده طلایی در استفاده صحیح از رسانهها:
1 - استفاده ی مشروط به:
حیطه دینی- مذهبی
اولویت بندی
تکلیفمحوری
رشد، اعتلا و ارتقا
2 – استفاده ی محدود به:
مکان
زمان
قیمت
قوانین