• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۷۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
مصاحبه پژوهشی:

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

یکی از راه های خروج از اقتصاد نفتی، تولید کالای فرهنگی ثروت آفرین است و بازی سازی یکی از این کالاهاست، به شرطی که تولید، متناسب با ذائقه و سلیقه ایرانی باشد.

چکیده مصاحبه پژوهشی:
- در سال 2016، گردش مالی صنعت بازی­سازی در جهان بیش از 90 میلیارد دلار بوده است.

- در سال 1394، ایرانی­ ها 460 میلیارد تومان، برای بازی و سخت افزار آن خرج کردند.

- درکشورهای منطقه، مخاطب نزدیک به سبک زندگی ما فراوان یافت می­ شود و می­ تواند هدف مخاطب ­سازی ما قرار گیرد.

- 1 میلیون و 235 هزار دلار، درآمد ناخالص، برای تولید کننده ­های 37 عنوان بازی در داخل کشور تا سال 1394

پژوهش خبری صدا وسیما: مدت زمان زیادی از ورود صنعت بازی ­سازی به ایران نمی ­گذرد. شاید کمتر از یک دهه. در سطح جهان رقابت سختی در میان فعالان این حوزه وجود دارد و حجم ایده ­ها بسیار زیاد است، اما در این میان خیلی­ ها به art- هنر- ایرانی علاقمندند. این پژوهش، بررسی می­ کند، آیا بازی­ سازی می ­تواند در کشور ما شغل محسوب ­شود؟ جایگاه این صنعت در جهان و ایران کجاست؟ مهندس جمشیدی، کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به سوالات ما در این زمینه، پاسخ دادند. 

گردش مالی صنعت بازی سازی در جهان

گردش مالی کلی صنعت بازی­سازی در جهان،‌در سال 2016،طبق آمار نیوزو(Newzoo) ،6/ 99 میلیارد دلار، بوده است. یک گزارش هم مرکز سوپردیتا داده است که در آن، 91 میلیارد دلار ذکر شده است. یعنی مطمئناً بیش از 90 میلیارد دلار گردش مالی وجود داشته است. در 100 کشور جهان که بررسی شده است، ایران بیش از 270 میلیون دلار گردش مالی دارد. کشور ما، در سال 2016، در منطقه سوم و در جهان هجدهم شده است. در جدول ذیل درآمد صنعت بازی سازی کشورها از سایت نیوزو(Newzoo) آورده شده که ایران در رتبه 31 قرار گرفته است:

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

درآمد حاصل از بازی­ ها، از درآمد سایر فعالیت های سرگرم کننده سریع تر رشد می کند.

رشد درآمد حاصل از فعالیت های دنیای سرگرمی و تفریحات
جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

آخرین آمارهای فعالان این حوزه در ایران

سال 1394، 116 شرکت بازی­ سازی رسمی و ثبت شده و بیش از 280 گروه مستقل بازی­ سازی داشتیم. چیزی بیش از 3000 نفر در بخش بازی­سازی، در ایران مشغول فعالیت هستند که در حوزه­ های مختلف مثل صدا و موسیقی (6 % )، طراحی بازی(9 %)، مدیریت پروژه(12 %)، فنی (17 %) و هنری (23 % ) و سایر بخش­ ها (33 %) فعالیت دارند. 11 شرکت فعال در این حوزه در زمره شرکت های دانش بنیان ثبت شده اند. البته ممکن است تعداد زیادی نیز هنوز ثبت نشده باشند. در حوزه بازی ­های صادراتی درآمدزا، ما 37 عنوان بازی داشتیم که هرکدام حداقل 110 هزار بار دیده شده و در 23 فروشگاه خارجی هم عرضه شده و به طور متوسط هر کدام از این بازی ها 8 دلار قیمت گذاری شدند. در مجموع تا سال 1394، 1 میلیون و 235 هزار دلار، درآمد ناخالص، برای تولید کننده­ های 37 عنوان بازی به ارمغان آورده، که نشان دهنده، توان این حوزه است.  

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

بازیکن ­های ایرانی، چقدر خرج بازی می ­کنند؟

در سال 1394، ایرانی­ ها 460 میلیارد تومان، برای بازی و سخت افزار آن خرج کردند، که 95 درصد آن خرج بازی­ های خارجی شده است. 41 درصد نوجوان، 15 درصد کودک، 28 درصد جوانان، یعنی بیش از 50 درصد بازیکن­ ها، پدر و مادرهای خود را متقاعد می­ کنند که خرج بازی کنند و در واقع پول را پرداخت می­ کنند بدون اینکه بدانند دقیقا فرزند آنها چه چیزی مصرف می­ کند. ضرورت مدیریت در این زمینه بیشتر حس می شود. چنانچه نخواهیم در زمینه تولید محصول خوب ایرانی، فرهنگ­ سازی و سواد بازی ایجاد کنیم، هم منابع مالی و هم سرمایه های فکری ما هدر رفته است. جالب است بدانید، بازی کلش ­آف­ کلنز به تنهایی: 132 میلیارد تومان در طول 3 سال از جیب گیمرهای ایرانی خارجی کرد، که مقداری از آن دست دلال­ ها افتاد، مقداری هم به خود سوپرسل رسید و بخشی هم به شرکت ­های سرویس دهنده اینترنت تعلق گرفت.

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

آیا بازی سازی در ایران یک شغل است؟

در حال حاضر بازی­ سازی در ایران به سمت تخصصی شدن پیش می ­رود و این­که چطور می­ توان از این راه پول در آورد. هم ­اکنون در بعضی از شرکت­ ها، هستند کسانی که شغل شان، فقط بازی­ سازی است، مدتی است که بین تولیدکننده ­ها بحث درآمدزایی از این حوزه جدی­تر گرفته شده است.

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

بررسی اثر تحریم­ ها در این حوزه

یکی بحث بازگشت پول به کشوراست، بعد از صادرات بازی؛ یکی بحث انتشار بازی در بازارهای خارجی است و یکی دیگر بحث موتورهای بازی­ سازی و در اختیار داشتن امکانات بعضی موتورها، اینها بخش­ هایی است که تحریم­ ها، روی آن اثر منفی داشت. حضور ما در حوزه دیجیتال نسبت به بازار فیزیکی، در شرایط تحریم به نوعی راحت­تر بود، اما باید توجه داشت، در دانش این بخش، آنها از ما پیش قدم­تر هستند و در سخت افزار و سرویس­ هایی که به بازی –گیم- مربوط می­ شود آنها دست پیش دارند.

جایگاه صنعت جوان بازی سازی، در ایران

سخن آخر

در کشورهای منطقه، مخاطب نزدیک به سبک زندگی ما فراوان یافت می­ شود و می ­تواند هدف مخاطب­ سازی ما قرار گیرد. هم به بازی­ های با کیفیت تولید داخل نیاز است و هم ایجاد عرق ملی در بازیکن –گیمر- ایرانی، که تا وقتی بازی ایرانی مشابه هست، سراغ بازی­ های خارجی نرود. بازی­ سازها هم، در حوزه قانون­گذاری، حمایت­ های مالی و غیر­مالی به کمک احتیاج دارند. بازی­ سازی باید جدی گرفته شود. درنحوه برخورد با آن، به فرهنگ­ سازی نیاز است و نباید صرفاً به صورت مهار یک ابزار سرگرمی، به آن نگاه کرد. این صنعت جوان است و مورد پسند نسل جدید، توانایی ایجاد اشتغال و ارزآوری نیز دارد و نباید رها شود. باید روی تغییر رفتار مصرف­ کننده ­ها کار کرد.

پژوهش خبری صدا وسیما//تینا صالحی



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری دومین مجمع سلامت شهرستان طارم
واژگونی مینی بوس در جاده نی ریز به سیرجان با سه مصدوم
ارس نقطه آغاز تحولات بزرگ اقتصادی
ایران جان، جان تازه‌ای در خراسان جنوبی دمیده است
فروش وام جعلی در سایت‌های درج آگهی
افتتاح دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در همدان
پیروزی شهرداری گرگان در نخستین دیدار بسکتبال سوپر لیگ غرب آسیا
تقویم روز و اوقات شرعی پانزدهم آبان به افق آبادان و خرمشهر
دولت انگلیس زیر فشار اتهام ناکارآمدی در مدیریت زندان‌ها
توافق ایران و روسیه برای افزایش حمل و نقل ترکیبی و دریایی
پیگیری مشکل آب شرب در روستا‌های بخش حصار گرمخان
۱۵ آبان و تیری که به خطا رفت؛ روایتی از تلاش ناکام رژیم پهلوی برای مهار امواج انقلاب
خادمیاران نوجوان رضوی اقلید مهمان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
قهرمانی کره شمالی در وزنه برداری ارتش‌های جهان؛ ایران نایب قهرمان
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (پانزدهم آبان ۱۴۰۴)
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان
هشدار به متخلفان؛ کشف تخلفات ۲۰۲ میلیارد ریالی در بازار کشاورزی زنجان
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
گلایه شهروندان تکابی از مشکل سدمعبر
جوی آرام و آسمانی صاف در بیشتر مناطق کشور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
پخش زنده والیبال ایران و بحرین در شبکه ورزش
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
سرمربی آخال: سپاهان باید سپاس گزار تیم داوری باشد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)