• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۱۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کردستان » اجتماعی
احداث بزرگراه، بزرگترین آرزوی مردم کُردستان؛

مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند..

توسعه راههای استان کُردستان همواره در صدر مطالبات مردم است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستان، در سالهای اخیر با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل استان کُردستان، چند پروژه اصلی آغاز شد، امّا کمبود اعتبارات و عدم تخصیص به موقع آن، منجر به طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها شده و راههای استان همچنان قربانی می گیرند. 
مرگ، در کمین رانندگان و مسافران/ جاده ها، همچنان قربانی می گیرند/ احداث بزرگراه، بزرگترین آرزوی مردم کردستان...

موقعیت مهم مواصلاتی استان کُردستان، موجب شده حجم بالایی از تردد خودروهای عبوری در این مسیر انجام شود، در حالیکه جاده های کُردستان از لحاظ زیرساختی برای آن نامناسب است و متأسفانه سالانه شاهد سوانح جاده ای فراوان منجر به فوت در این مسیرها هستیم.

سالانه بیش از 350 نفر از هموطنانمان در جاده های استان کُردستان بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند.

مُدیرکل پزشکی قانونی استان کُردستان گفت: در شش ماهه اوّل امسال 205 نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده های استان کُردستان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 244 مورد فوت شده اند، حدود 16 درصد کاهش داشته است.

غلامرضا همایون پور افزود: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 160 نفر در جاده های برون شهری و 29 مورد در مسیرهای درون شهری و 16مورد در جاده های روستایی گزارش شده است.

فرمانده پلیس راه کُردستان، گفت: بالاترین رقم کشته های سوانح امسال در مسیر سقز ـ دیواندره در استان کُردستان با 10 درصد فوتی و جرحی رخ داده و کمترین رقم نیز با یک درصد مربوط به بانه ـ سردشت است.

سرهنگ عیسی گوهری با اشاره به اینکه شاید راههای مواصلاتی سطح استان از نظر استاندارد مشکلی نداشته باشند، امّا جاده های اصلی و حتی جاده های فرعی با حجم ترافیک و میزان تردد خودروها در آن متناسب نیستند.   گوهری افزود: جاده های کُردستان تنها از لحاظ مشخصات با استانداردهای کشوری برابری دارند، در حالی که نیاز است راههای اصلی با توجه به حجم ترافیکی آنها به "بزرگراه" و یا "آزاد راه" تبدیل شوند تا بتوان از بسیاری از حوادث و اتفاقات ناگواری که در محورهای مواصلاتی استان به وقوع می پیوندد جلوگیری کرد.

نماینده مردم شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از وضع نامناسب و بی توجهی مسئولان در این زمینه اظهار داشت: احداث بزرگراه و جاده های چهار خطه برای مردمِ استان کُردستان، همچنان در حد یک آرزو باقی مانده است.

سیّدمهدی فرشادان افزود: با وجود پیگیریهای صورت گرفته در این بخش تاکنون اقدامی برای این موضوع صورت نگرفته و اغلب طرحهای راهسازی که در استان در چند سال گذشته آغاز شده است، هنوز هم به بهره برداری نرسیده اند و یا نیمه تمام باقی مانده اند.

بنابراین با توجه به آمار مرگ و میر اعلام شده در جاده های مواصلاتی کُردستان و همچنین ضرر و زیان مالی فراوان ناشی از آن می طلبد که مسئولان امر نسبت به شرایط خاص راهها در این استان، توجه و اهتمام جدی ورزیده و با برنامه ریزی و جذب اعتبارات و ایمن سازی این مسیرها از بروز حوادث ناگوار و داغدار شدن خانواده ها بیشتر جلوگیری کنند.

مُدیرساخت و توسعه راههای کُردستان می گوید: اکنون از محل اعتبارات ملی و استانی 150 پروژه راه روستایی و 20 پروژه بین شهری استان در دست احداث است.

رامین محمودی گفت: راهسازی یکی از فعالیتهای عمرانی هزینه ‌بَر و زمان ‌بَر است و با توجه به ویژگیهای جغرافیایی استان کُردستان که سخت گذر و کوهستانی است، راهسازی نیاز به بودجه بیشتری دارد، به عنوان مثال؛ برای احداث هر کیلومتر راه روستایی حدود پنج میلیارد ریال در استان باید هزینه کرد که رقم بالایی است.

مُدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کُردستان نیز می گوید: علیرغم مرزی بودن کُردستان، عبور کامیونهای ترانزیتی و تانکرهای سوخت و همچنین حجم بالای گردشگران در استان، امّا استاندارد جاده های کردستان در حد جاده های فرعی است.

محمّدراشد مُدرس گرجی افزود: اصلی ترین مشکل راهداری در حال حاضر کمبود اعتبارات لازم به ویژه در بخش راههای روستایی می باشد که نیاز است در این زمینه بیشتر کار شود.

استان کُردستان از لحاظ برخورداری از راههای مواصلاتیِ مناسب در رتبه های آخر کشور و از نظر عملکردی به میانگین کشوری رسیده است، به عبارت دیگر؛ استان کُردستان در بین 30 استان کشور هنوز در رتبه 26 قرار گرفته است.

شاید راههای مواصلاتی استان از نظر استاندارد مشکلی نداشته باشند، امّا این جاده ها متناسب با حجم ترافیک و میزان تردد خودروها نیست و متأسفانه آمار تصادفات روز به روز رو به افزایش است.

در مجموع در استان کُردستان نزدیک به 8 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که 6 هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی و 180 کیلومتر بزرگراه است.

در حال حاضر برای توسعه راههای استان کُردستان چندین پروژه ملی و استانی در حال اجرا است، امّا کندی روند اجرایی و اعتبارات ناکافی آنها را به تعطیلی کشانده است.

کارشناسان، بر این باورند که شناسایی وضعیت راهها و گزارش کارشناسی آنها به مراجع تعیین اعتبار، اوّلویت بندی پروژه ها، جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی سه رویکرد مهم در حل مشکلات راههای استان کُردستان است.


مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند.. مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند.. مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند.. مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند.. مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند.. مرگ، در کمین رانندگان.. جاده ها، همچنان قربانی می گیرند..


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ایمن‌سازی نقاط پرتگاهی محور کاج–جونقان
ضرورت واگذاری اختیارات ویژه به استان‌های مرزی برای واردات نهاده های دامی
آغاز طراحی نقاشی دیواری بلند در مسیر ساحلی غربی اهواز
پیش‌بینی کاهش ۳۰ درصدی بارش پاییزی در کردستان
واژگونی و حریق سواری پژو حامل سوخت قاچاق در محور گناباد - قائن
دوری و دوستی قرص آهن و کلسیم
آزادراه تهران-کرج امشب مسدود می‌شود
گرامی داشت یاد و خاطره ۱۶۷ شهید شهرستان باروق
انتشار کتاب ریحانه سادات به خط بریل
برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در ۵۶۰۰ مدرسه
افزایش تعرفه خدمات دامپزشکی
امکان استعلام اصالت کالای استاندارد از طریق سامانه پیامکی
کشف بیش از ۲ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان بجستان
برد آبی پوشان گرمسار مقابل تیم شاهین آمل 
امدادرسانی به مصدومان واژگونی خودروی سواری پراید
معرفی فرمانده جدید مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت
هنرنمایی دانش آموزان مدرسه روستای یزدکان خوی درجشنواره غذا‌های سنتی
هفدهمین جشنواره «نخستین واژه آب» در استان اردبیل آغاز شد
راه یابی فیلم «تولد» از مشهد به جشنواره بین المللی نیویورک
انگلیس پشت پرده اجلاس منامه بود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
افشای حمله موشکی ایران به منطقه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۲ روزه
پایان اسکان آسیب‌دیدگان دفاع مقدس ۱۲ روزه در هتل‌ها
افزایش قیمت برخی از داروهای بیماران خاص
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
نشست سران قوا برگزار شد
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)