قرارداد 30 میلیون دلاری سرمایهگذاری بخش خصوصی در ایجاد بندر خشک آپرین
قرارداد سرمایهگذاری 30 میلیون دلاری بخش خصوصی برای تأمین تجهیزات و توسعه بندر خشک آپرین و تخلیه و بارگیری امضا شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداو سیما ، قرارداد سرمایهگذاری 30 میلیون دلاری بخش خصوصی شامل شرکت ایرانی با همکاری سوئیسی در راستای تأمین تجهیزات و توسعه بندر خشک آپرین و تخلیه و بارگیری، امروزدر شرکت راه اهن بین مدیرعامل راهآهن و مدیران بخش خصوصی امضا شد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اظهار داشت: توسعه بندر خشک آپرین و احداث چنین بندری در حاشیه تهران به عنوان نبض اقتصادی کشور از 40سال پیش مطرح شد و در این مدت ضرورت احداث پایانه بزرگ حمل و نقل ترکیبی در تهران، بررسیها آغاز شد تا در 20 کیلومتری تهران و نزدیک اسلامشهر پایانه حمل و نقل ترکیبی که همین بندر خشک آپرین است ، احداث شود.
وی ادامه داد : اتصال به شریان های اصلی بار جاده ای کشور(آزادراه تهران - ساوه ) و جاده قدیم ساوه و اتصال به بزرگراه آزادگان و کمربندی تهران از ویژگی های منحصربفرد این منطقه است.
عاشوری افزود: این پایانه احداث از 10 سال پیش تحویل راهآهن شد و از همان سال برای جذب سرمایهگذار، تلاشهای بسزایی انجام گرفت.
وی ادامه داد: جذب سرمایهگذار در بندر خشک آپرین مانند جذب سرمایه گذار در بنادر است که شرکتهای خصوصی فعالیتهای تخلیه و بارگیری و تأمین تجهیزات را انجام میدهند.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن گفت: از سال گذشته طی مذاکره با شرکتهای بزرگ حمل و نقلی در حوزه ریل، جاده و دریا، زمینه برگزاری مناقصه جذب سرمایهگذار و اپراتور در این بندر انجام شد و جلسات متعدد کارشناسی برگزار کردیم.
عاشوری ادامه داد : پس از تنظیم اسناد مناقصه 26 شرکت نسبت به خرید اسناد اقدام کردند و در نهایت 6 شرکت داخلی و خارجی در رقابت نهایی حضور یافتند که پس از بررسی های فنی و ارزیابی شرکتها، تیرماه امسال شرکت ایرانی پرس به همراه جوینت سوئیسی خود (ترانس اینونس) برنده مناقصه شدند.
وی تسهیل انتقال کالا از بنادر به پایتخت را از اهداف احداث بندر خشک آپرین دانست و گفت : حمل و نقل اصلی در بندر خشک آپرین، حمل و نقل ریلی است.
وی یادآور شد : با راهاندازی قطارهای برنامهای ، مدت زمان سیر قطار باری از بندر عباس تا تهران به 60ساعت کاهش مییابد و پس از تکمیل بندر خشک آپرین، ساختمانهای گمرک و تجهیزات همه در این بندر احداث خواهد شد تا صادرات و واردات تسهیل شود.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن به ویژگیهای قرارداد سرمایهگذاری مذکور اشاره کرد و گفت : با عقد این قرارداد، ساختمان و تجهیزات مورد نیاز برای تسهیل عملیات کانتینری واردات کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در محوطه 35 هکتاری در مدت زمان 2 تا 2.5 سال ساخته خواهد شد.
عاشوری گفت: تعهد به حمل 400 هزار TEU کانتینر در سال که تا 2 برابر قابل افزایش است، از ویژگیهای این قرارداد محسوب می شود ، ضمن آنکه مدت قرارداد 25 سال و رقم سرمایهگذاری 870 میلیارد ریال معادل 30 میلیون دلار است.