درویش: دولت اگر یک چهارم هزینه مترو را بدهد غنیمت است
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، با گلایه از بی مهری دولت در ساخت مترو تهران گفت: وقتی 9 میلیون شهروند از مترو استفاده می کنند ، حتماً مترو از ایرباس واجب تر است .
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، هابیل درویش در مراسم بهره برداری از ایستگاه سهروردی از خط 3 مترو با بیان اینکه این ایستگاه هجدهمین ایستگاه از طولانی ترین خط متروی تهران است که از امروز در اختیار شهروندان قرار می گیرد، افزود: این ایستگاه شامل 14 هزار مترمربع زیر بنا و 18 دستگاه پله برقی است.
وی با اشاره به اینکه این ایستگاه در محلی تجاری -مسکونی ساخته شده که بافتی سنگی همراه با آب های زیر زمینی داشته است، گفت: اگر ثانیه ای کنترل از دست می رفت، به طور حتم فاجعه ای انسانی به بار می آمد .
درویش با بیان اینکه از امروز و با بهره برداری از این ایستگاه روزانه 30 هزار سفر به سفرهای متروی تهران اضافه می شود، افزود: در سال 84 ، 79 کیلومترو مترو شامل 35 کیلومتر تونل مترو تحویل گرفته ایم این در حالیست که امروز 207 کیلومتر مترو و روزانه بیش از سه و نیم میلیون جابجایی را شاهد هستیم .
مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه در سال 96 با بهره برداری از 100 کیلومتر خط، طول خطوط مترو تهران به 300 کیلومتر خواهد رسید، تاکید کرد: 20 رام قطار نیز تا پایان سال به ناوگان ریلی پایتخت اضافه می شود.
درویش گفت: اتمام خطوط در دست ساخت متروی تهران 12هزار میلیارد تومان هزینه دارد که از ابتدای سال تاکنون ماهانه بالغ بر 200 میلیارد تومان در سه پروژه خط 6،7 و فرودگاه امام(ره) هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه تامین 12 هزار میلیارد تومان برای شهرداری بسیار سنگین است، افزود: قانون داریم که دولت باید 50 درصد هزینه ساخت مترو را بدهد ، حال ما پرداخت نصف هزینه هم توقعمان نیست، دولت اگر یک سوم یا حتی یک چهارم از هزینه مترو را هم بدهد، غنیمت است .
درویش با بیان اینکه تصمیم نداشتم گلایه کنم اما به واقع چاره ای نیست، تصریح کرد: اکنون که در مرداد هستیم، دولت ریالی به مترو نداده است .
مدیرعامل مترو پایتخت افزود: بی مهری دولت با مترو اپیدمی شده و دولت به دولت به ارث می رسد، اما جای سوال است که چه کاری واجب تر از مترو و توسعه حمل و نقل عمومی برای رفاه شهروندان وجود دارد؟
درویش با تاکید بر اینکه مترو از ایرباس واجب تر است، گفت: ایرباس را مدیران و پولدارها سوار می شوند اما مترو را 9 میلیون شهروند سوار می شوند، لذا انتظار داریم دولت از فاینانس ، فروش اوراق مشارکت و پول های بلوکه شده به متروی تهران کمک کند.