• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۲۰۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
18 تیر؛ روز ادبیات کودکان و نوجوانان :

آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

روز ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب و نشر به زندگانی کودکان و نوجوانان است. انس کودکان و نوجوانان با کتاب و ادبیات ، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می باشد.

نکات برجسته تحقیق:
- ادبیات کودکان سرچشمه در فولکلور و فرهنگ عامه دارد و به کهنسالی زندگی بشر بر روی زمین است.
 
- نامگذاری روزی به نام "ادبیات کودک و نوجوان" (روز 18 تیر) در سال 1391 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی همزمان با درگذشت مهدی آذریزدی داستان نویس کودکان.
 
- ادبیات کودک ‌و‌ نوجوان به نوشته‌ها و سروده‌های ادبی ویژه کودکان و نوجوانان می گویند. این نوع ادبیات هم شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه، مانند لالائی‌ها، مثل‌ها، قصه‌ها داستان‌ها و نمایشنامه‌ها؛ اشعار و نیز نوشته‌هایی در زمینه دین، دانش اجتماعی، علم و کاربردهای آن، هنر و سرگرمی را دربر می گیرد که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می آورند.

- ویژگی­های مهم ادبیات کودک و نوجوان: با زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب است؛ به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک می ­کند.؛ اهمیت تصویر را برای کودک و نوجوان برابر با اهمیت نوشته می­ داند و همواره بخشی از پیام را با تصویر بیان می ­کند.

پژوهش خبری صدا و سیما: یکی از رویدادهای حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سال 1391، نامگذاری روزی به نام "ادبیات کودک و نوجوان" است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 717 خود و بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگی عمومی، روز 18 تیر را که همزمان با روز درگذشت مهدی آذریزدی داستان نویس کودکان است به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان ثبت کرد.آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

روز ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب و نشر به زندگانی کودکان و نوجوانان است. انس کودکان و نوجوانان با کتاب و ادبیات ، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می باشد. در این مسیر توجه به ماندگاری تربیت در کودکان و جاودانگی هر آنچه در کودکی در ذهن انسان نقش می بندد بسیار مهم است، زیرا همان گونه که فرموده‌اند: العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر) آموختن در کودکی مانند نقش زدن بر سنگ است که ماندگار می‌ماند).

  منظوراز ادبیات کودک و نوجوان چیست؟

ادبیات کودک ‌و‌ نوجوان به نوشته‌ها و سروده‌های ادبی ویژه­ی کودکان و نوجوانان می ­گویند. این نوع ادبیات هم شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه، مانند لالائی‌ها، مثل‌ها، قصه‌ها داستان‌ها و نمایشنامه‌ها؛ اشعار و نیز نوشته‌هایی در زمینه‌ی دین، دانش اجتماعی، علم و کاربردهای آن، هنر و سرگرمی را دربر می ­گیرد که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می­ آورند.


 فولکلور سرآغاز ادبیات کودکان و نوجوانان

فولکلور یا فرهنگ عامه همچنان که سرآغاز پیدایی همه­ی هنرهاست، سرآغاز ادبیات و به خصوص ادبیات کودکان نیز هست. لالایی‌ها، مثل ها، ترانه‌های کودکان، افسانه‌های خردسالان، داستان‌های ماجرایی و حماسی و عاشقانه و اسطوره‌ها که همه زائیده‌ی تخیل و تفکر مردم اعصار مختلف هستند؛ بنیاد و اساس ادبیات کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد. بنابراین ادبیات کودکان سرچشمه در فولکلور و فرهنگ عامه دارد و به کهنسالی زندگی بشر بر روی زمین است.

پیشینه و چگونگی شکل گیری ادبیات کودکان و نوجوانان

ادبیات کودکان و نوجوانان به معنی واقعی آن، یعنی نوشته‌هایی که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد، به زبان و نثری مناسب سطح سواد کودکان نوشته شده و معمولا همراه با تصاویر است؛ به­ عنوان یک شکل ادبی مستقل تقریبا از نیمه­ی دوم سده­ی هجدهم میلادی در جهان پدید آمده است. در ظهور دیر هنگام این نوع ادبیات، عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بودند. پیش از عصر جدید(رنسانس) به کودکان بیشتر همچون بزرگ­سالانی کوچک نگریسته می­ شد و ادبیاتی ویژه­ی نیاز‌های خاص و سطح درک و فهم آنان ضروری شمرده نمی ­شد. در کشورهای اروپایی، یکی از کتاب­ های چاپی ویژه ­ی کودکان "جهان مرئی در تصاویر" (1658م) از "کومنیوس" (1592-1670م) است. کتابی که آموزشی و درسی بود، ولی نخستین کتاب مصور کودکان به شمار می ­آید. بعدها «شارل پرو» در فرانسه و «برادران گریم» در آلمان، قصه‌های کهن و معروف سرزمین شان را گردآوری و بازنویسی کردند که کتاب‌های آنان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در کشورهای مختلف از جمله ایران ترجمه شد. در سده­ی نوزدهم میلادی تصاویر نقش برجسته‌ای در کتاب­های کودکان یافتند و همچون امروز برای جلب توجه کودکان به داستان‌ها کمک به آنها برای تجسم شخصیت‌ها و کنش‌های داستانی به کار رفتند. این نوع ادبیات تا سده­ی بیستم به­ عنوان یک نوع ادبی عمده شکل گرفت و در این سده به اوج تکامل خود رسید. 

آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

ویژگی­های مهم ادبیات کودک و نوجوان

1- با زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب است.

2- به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک می­ کند.

3- اهمیت تصویر را برای کودک و نوجوان برابر با اهمیت نوشته می­داند و همواره بخشی از پیام را با تصویر بیان می­ کند.

آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

 مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان

الف) آماده کردن کودک برای شناختن، دوست داشتن و ساختن محیط.

ب)شناساندن کودک به خویشتن، ایجاد احترام به اصالت انسانی و میل به اعتلای مدام.

ج)سرگرم کردن و لذت­بخش بودن.

د) علاقه ­مند کردن کودک به مطالعه و ایجاد عادت به آن.

ه) ایجاد و تقویت صلح در جهان.

آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

 تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در همه کشورهای جهان چهار مرحله داشته است:

اول: آفرینش و انتقال آثار ادبی به صورت شفاهی.

دوم: گردآوردن و و نوشتن آثار ادبی شفاهی.

سوم: پدید آوردن آثار ادبی با الهام از آثار شفاهی.

چهارم: آفرینش آثار ادبی ویژه­ی کودک و نوجوان.


وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در ایران

شاید اغراق نباشد اگر بگوئیم ایرانیان از قدیم به امر تربیت کودک توجه ویژه‌ای قایل بوده‌اند و آن­را یکی از وظایف مهم والدین می‌دانسته­ اند، به ­طوری که کمتر نوشته ادبی را می‌توان یافت که به تربیت کودک و ضرورت آن اشاره نکرده باشد. لکن نقطه ضعفی از دیدگاه روان­شناسی و آموزش و پرورش در آنها دیده می ­شود، این است که در تمام آنها کودک کوچک ­شده بزرگ­سالان پنداشته­ شده، و به آینده کودک بیش از حال او توجه شده است؛ به همین سبب ادبیات کودکان به معنا و مفهومی که ما امروز از آن داریم در ایران کاملا تازگی دارد و شاید تاریخ آن بیشتر از ربع قرن نشود.

آسیب شناسی تولید و نشر در حوزه کودک و نوجوان

 سخن آخر

آنچه مسلم است برای کودکانی که در عصر سلطه رسانه های صوتی، تصویری و الکترونیکی پا به عرصه وجود می گذارند دیگر کتاب تنها رسانه نخواهد بود و همپای خواندن، مشاهدات و شنیدارها نیز ارزش محسوب می شود. رسانه کتاب و سایر رسانه‌های خواندنی برای دوام خود باید یک بار دیگر در جایگاه و ساختار خود تجدید نظر کنند و بر ارزش هایی مثل اندیشه‌مداری تکیه کنند تا در کنار سایر رسانه ها به حیات خود ادامه دهند و رسالت خود را که ایجاد نوعی تفاهم در بین کودکان و نوجوانان است را انجام دهند.

در واقع ما نیستیم که کودک را می سازیم بلکه ما فقط سبب ساز هستیم و او را کمک می کنیم تا خود را بسازد. تنها کسانی می‌توانند بستر مساعد را برای این موجود انسانی فراهم آورند که بطور مداوم محدودیت های تحمیل شده، تعصبات، عادات و عقاید فرسوده و اشکال و وضعیت هایی که انسان را تبدیل به آدمک کوکی یا ماشینی می کند، می شکنند و افق های جدیدی را پیش روی او می گشایند. در جریان روبرو شدن با صنعت فرهنگ و درآستانه جهانی شدن متاسفانه هنر خلاق به هنر پول ساز اطلاق می گردد و تنها راه درمان این بیماری گسترش در دو جهت است: نخست نخبه گرایی را وارد پژوهش های ادبیات کودکان و نوجوانان کنیم تا راه را برای شناخت جایگاه ادبیات در سطح اجتماعی باز کنند و دوم اینکه به کمک مردم و نهادها، ادبیات کودک را در سطح جامعه از لحاظ محتوا و مطالب جا بیندازند تا آلت دست گروه و افراد سودجو نشود. ادامه حیات ادبیات کودک و نوجوان در گرو رفع موانع موجود درکار خلق، تولید، اشاعه کتاب و ممیزی پیش از انتشار است.

 پژوهشگر: مرتضی رکن آبادی
*منابع در آرشیو موجود است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حضور تیم‌های خراسان رضوی در مرحله دوم لیگ نوجوانان بسکتبال کشور
پیش‌بینی تولید ۷ میلیون تن کنسانتره مس در اردبیل
توقیف ۱۴ دستگاه خودروی شوتی در هرمزگان
زنجان میزبان اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال دختران کشور
انتقال آب از جنوب به تهران را تکذیب شد
سمنان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام در ایام فاطمیه
اعلام پایان تب برفکی؛ به زودی
آغاز به کار سی و هفتمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری
زنجان پرچمدار تحول در آموزش و تربیت ملی
تشکیل شورای راهبری ثبت معاملات املاک در لرستان
کنگره ملی ۷ هزار شهید استان ، سال ۱۴۰۶ در کرمان
وزیر راه: چند پروژه ملی تا پایان سال افتتاح می‌شود
استادی که هم درس اخلاق می‌دهد، هم هنر خوشنویسی
پیشگیری از دیابت باید از دوران کودکی آغاز شود
از رفع نقاط حادثه خیز در جاد‌ها برون شهری تا نصب سرعت کاه در معابر درون شهری و روستایی
شناسایی ۱۵۰ هزار ویلای پرمصرف گاز در مازندران
اجرای طرح پایش ایمنی در واحد‌های صنعتی شاهین شهر و میمه
۵ میراث ناملموس البرز در فهرست ملی به ثبت رسید
ورود دومین محموله تجهیزات کارخانه طلای خونیک به خراسان جنوبی
توضیحات سخنگوی دولت درباره قیمت بنزین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
۲۰ سرنشین در هواپیمای نظامی ترکیه حضور داشتند
جنگ بی صدا، کشف و شناسایی تعدادی از نفرات اصلی موسسه ایران آکادمیا در داخل و خارج از کشور
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
جلسات فشرده مجلس برای بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
بهبودی ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها با بارورسازی ابر‌ها
آغاز رأی گیری سراسری ششمین انتخابات پارلمانی در عراق
رشد ۸ درصدی برای نجات اقتصاد ضروری است
دلجویی رئیس‌جمهور از خانواده مرحوم احمد بالدی
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
شبکه ضدامنیتی آمریکایی اسرائیلی، متلاشی شد
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)
اینترنتی شدن ثبت‌نام کارت سوخت المثنی  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)