معاون اول رئیس جمهور:
آزاد راه تهران ـ شمال نمایش توان مهندسی کشور است
جهانگیری: پیمانکاران و مهندسان ایرانی می توانند با حضور در سایر کشورها نقش برجسته ای در صدور خدمات فنی و مهندسی ایفا کنند و بزرگ ترین دستاورد این طرح، نمایش توان مهندسی کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه پس از بازدید از طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت: پیمانکاران و مهندسان ایرانی می توانند با حضور در کشورهای مختلف نقش برجسته ای در صدور خدمات فنی و مهندسی ایفا کنند و بزرگ ترین دستاورد این طرح، نمایش توان مهندسی کشور است زیرا این بخش نشان داد می تواند با کیفیتی مناسب و پذیرفتنی در سطح بین المللی کارهای مهمی انجام دهد.
وی با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکت های خارجی اظهار داشت: خوشبختانه هیچ کمبودی در توان مدیریتی و مهندسی پیمانکاران داخلی وجود ندارد و آن چیزی که اجرای این چنین طرح ها را به تعویق می اندازد محدودیت ها و مسائل مالی است.
وی با تاکید براینکه نظام بانکی و مالی کشور باید خود را برای تامین مالی طرح های بزرگ تجهیز کند ، گفت : وجود وقت در این بخش باعث شده است که برای اجرای طرح های زیربنایی نیازمند فاینانس و حضور شرکت های خارجی باشیم به طوری که نیاز مالی اتمام آزادراه تهران ـ شمال 8 هزار میلیارد تومان است و در بودجه امسال کل کشور فقط 20 میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است که به طنز شباهت دارد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: توان بودجه ای کشور به اندازه ای نیست که بتوان مشکل طرح های بزرگ را برطرف کرد و نیاز به ابتکارات جدید مالی و بانکی است و لازم است صاحب نظران اقتصادی در این خصوص راهکار ارائه دهند.
جهانگیری با بیان اینکه 70 تا 80 درصد کالاهای وارداتی را می شود در داخل کشور تولید کرد، گفت: این مهم زمانی محقق خواهد شد که تامین مالی طرح های بزرگ در داخل انجام شود.
وی با اشاره به توانمندی بازار سرمایه و وجود نقدینگی در دست مردم گفت: پارسال وزارت نفت توانست در یک ساعت 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازارسرمایه را بفروشد و ظرفیت هایی این چنینی در بازار بورس و جامعه وجود دارد که باید بیاید و در کارهای تولیدی و زیربنایی کشور هزینه شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت فیزیکی خوب طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت: باید شرایط را فراهم کنیم تا مردم، دانشگاهیان و مسئولان بتوانند در دوران ساخت از این توان مهندسی و فنی داخلی دیدن کنند زیرا اجرای چنین طرح هایی فقط جاده نیست و چندین تونل، پل و کارهای زیربنایی در حال اجراست.
جهانگیری ادامه داد: باید شرایط را فراهم کنیم تا حتی خارجی های طرف قرارداد که به ایران می آیند از این طرح دیدن کنند زیرا چنین طرح هایی بیانگر توانمندی های ایران است و می تواند بستر را برای صدور خدمات فنی و مهندسی، اشتغال زایی و ارز آوری فراهم کند.
معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه این بازدید سومین حضورش در این طرح از ابتدای دولت یازدهم است ، گفت: بار نخست که در این محل حاضر شدم گفتم که نباید طرح آزاد راه تهران ـ شمال به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی بدل شود و مردم نیز امیدوارند که چنین طرح هایی خیلی زود تکمیل شود و باید به عنوان طرحی اولویت دار در دستور کار قرار گیرد.
جهانگیری با بیان اینکه ترافیک های چند ساعته برای سفر به شمال کشور باعث اتلاف زمان و انرژی شده و خاطره ای تلخ در اذهان مردم بر جای گذاشته است ، گفت: در دو ، سه سال اخیر اراده جدی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی شکل گرفته تا طرح آزاد راه تهران ـ شمال در مدت زمانی معقول به اتمام برسد.
وی افزود: هرکس که مقداری به مسائل فنی و اجرایی طرح های بزرگ سروکار داشته باشد با حضور چند باره در این طرح متوجه تغییرات و اجرای کار جدی می شود به همین علت پیشرفت فیزیکی طرح از ابتدای دولت یازدهم که 29 درصد بود به 59 درصد رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور در خاتمه ضمن عرض خسته نباشید به پیمانکاران، مهندسان و کارگران حاضر در طرح اظهار امیدواری کرد؛ قطعه نخست این آزاد راه که قرار است تا بهار سال آینده راه اندازی شود با پشتکار و تلاش بیشتر متولیان طرح تا پایان امسال خاتمه یابد و مردم بتوانند در عید نوروز از این مسیر استفاده کنند.
در این بازدید که استانداران تهران و البرز نیز حضور داشتند؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کارگاه آزاد راه تهران ـ شمال بزرگترین کارگاه سازندگی در کشور است ، گفت: تلاش کرده ایم تا با کاستن از سهم پیمانکاران خارجی بستر لازم را برای حضور پیمانکاران داخلی فراهم کنیم.
وی اجرای این طرح با توجه به ملاحظات زیست محیطی، ایمنی و زیباسازی را مهم یادآور شد و گفت : تلاش کرده ایم تا با بکارگیری جدیدترین امکانات و دستگاه های فنی ضمن افزایش طول عمر جاده بتوانیم جاذبه های طبیعی منطقه را حفظ و با معماری نوین در همه بخش ها شرایطی فراهم کنیم که مسافران در هنگام عبور از این آزاد راه بتوانند از چشم اندازهای طبیعی بیشتری استفاده کنند.
آخوندی با ابراز خرسندی از پایبندی دولت و بنیاد مستضعفان در عمل به تعهدات مالی گزارشی از اجرای قطعه های مختلف طرح آزاد راه تهران ـ شمال ارائه کرد و گفت: این طرح می تواند افتخاری برای مهندسی ایرانی باشند تا بتوانند در رقابت های بین المللی شرکت کنند.
سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی هم با تاکید براینکه اراده مشترک میان مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان کلید پیشرفت طرح آزاد راه تهران ـ شمال بوده است ، گفت: در این طرح همدلی میان مسئولان وجود دارد و تبلور کار و اراده و توان مهندسی ایرانی مشاهده می شود.
وی با اشاره به سرعت در تصمیم گیری ها و رضایت پیمانکاران در اجرای طرح گفت : هدف مشترک ما این است که طرح با بهترین کیفیت در سریع ترین زمان به پایان برسد.
در این بازدید که بیش از دو ساعت طول کشید، نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گزارشی از مراحل پیشرفت کار آزاد راه تهران - شمال ارائه کرد.