سوددهی صنعت و شبکه ریلی در کشور
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی باتوجه به سوددهی صنعت و شبکه ریلی گفت: باید بخش خصوصی مستقل شود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسید آقایی امروز در همایش حمل و نقل گفت: در پی نقش محوری و ساختاری راهآهن کشور هستیم و میخواهیم در ساختار این نهاد توسعهای شرکتهای مجزا ایجاد کنیم.
پورسید آقایی به توجه دولت به توسعه ریلی اشاره کرد و گفت: طبق قانون در مورد حق دسترسی به شبکه ریلی لازم است عوارض سوخت گازوئیل به توسعه راهآهن اختصاص یابد که البته در این عرصه با مشکلاتی مواجه هستیم و بودجه نویسی سنتی دولت در این باره کارایی ندارد.
مدیر عامل شرکت راهآهن افزود: سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفته است که از سال آینده در بودجه مصوب دولت یارانه راهآهن به شرکتهای مسافری ریلی درج شود.
پورسید آقایی گفت: هزینهای از شرکتهای ریلی دریافت نمیکنیم ردیف یارانه در بودجه شرکت راهآهن به صورت مشخص تعیین خواهد شد که از مصوبات مجمع راهآهن است.
مدیر عامل راهآهن گفت: راه آهن با کمک بخشهای مختلف دولت باید به سمت ابزارهای کافی و بودجه لازم برای توسعه حرکت کند و بخش خصوصی بدون رقابت بیمعنا خواهد بود.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید در فرایندی 10 ساله در اقتصاد کشور سود ده شود و امروز راهآهن کشور آلمان سالانه 2 میلیارد دلار سود و 500 میلیون دلار سود خالص دارد و ما باید به همین سمت حرکت کنیم و بر مبنای استقلال بخش خصوصی گام برداریم.
پورسیدآقایی افزود: لازمه رشد صنعت ریلی آزادسازی نرخهای حمل، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و واقعیسازی نرخ انرژی است.
مدیرعامل راهآهن گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که نه تنها نرخ تمام شده سوخت را دریافت کند بلکه تا 70 درصد مازاد بر نرخ سوخت مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند و آن زمان است که صنعت ریلی موتور محرک اقتصاد کشور خواهد بود.