پخش زنده
امروز: -
سهم ایران در صنعت بازی های رایانه ای ناچیز است و بازار این بازیها در انحصار شرکتهای خارجی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ؛ جمعیت زیادی در دنیا درگیر بازی های رایانه ای هستند، در کشور ما هم از جوانان دیروز تا جوانان امروز و حتی کودکان سرگرم بازی های مختلف شده اند اما سهم بازی های ایرانی در این جنگ فرهنگی-اقتصادی بسیار ناچیز است.
کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به گردش مالی بازی های رایانه ای در دنیا می گوید : صنعت بازی یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون نفر مخاطب در جهان دارد که طی سال گذشته کاربران کشور ما 123 میلیون دلار برای این صنعت هزینه کرده اند اما فقط یک درصد این رقم را بازی های ایرانی و بومی تشکیل می دهد.
دست اندرکاران صنعت بازی از عدم سود دهی آن در داخل کشور گلایه دارند و رشد آن را نیازمند برخی تحولات اساسی می دانند.
ایزدی عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گوید: در کشور ما بازگشت سرمایه برای تولید بازی های رایانه ای وجود ندارد چون بازار ما با واردات بی رویه بازی های خارجی بیمار شده اما خوشبختانه در مورد بازی های موبایلی توانسته ایم نتایج خوبی به دست آوریم.
عرضه گسترده و ارزان بازی های رایانه ای خارجی، عرصه را برای بازی سازان ایرانی تنگ کرده و رقابت را برای تولید کننده های ایرانی با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
میلاد بنکدار از طراحان بازی های ایرانی می گوید: ما نباید به دنبال رقابت با خارجی ها باشیم و باید بازی هایمان را با ساختار بومی و سلیقه مردم بسازیم که روایتی از تاریخ کشورمان باشد.
این طراح بازی می گوید : ما از لحاظ تکنیک آرت(Art)و تکسچر(Texture)چیزی از غربی ها کم نداریم ولی از لحاظ فنی مشکلاتی داریم که نیاز دارد اساتید در دانشگاه ها بخش فنی کار را بخوبی آموزش دهند.
قانون حمایت از مالکیت معنوی چند سالی است که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما آنچنان که باید و شاید مجازات ها و پیگرد های قانونی شفافی برای سوء استفاده کنندگان و سود جویان تعیین نشده است.
امیر حسین فصیحی از تولید کنندگان بازی های ایرانی با اشاره به خلاء های قانونی در این صنعت می گوید: نبود قانون کپی-رایت در کشور باعث شده تا بازی های خارجی با قیمتی ارزان به دست کاربران برسد و رقابت را برای بازی های داخلی دشوار کند. با وجود تمام این مشکلات، بازی سازان ایرانی همچنان به رشد این صنعت امیدوارند و چشم انداز روشنی را برای آن می بینند.
در سالهای اخیر بازی های ایرانی پا به رقابت های جهانی گذاشته اند و با حضور در نمایشگاه های بین المللی و جامجهانی بازیهای رایانهای، سعی دارند تا صنعت بازی سازی ایرانی را به دنیا معرفی کنند.
آریا اصرافیلیان که سالهاست جزو تولید کنندگان برتر بازی های ایرانی است میگوید: سال 2013 ما موفق شدیم در سایت جهانی بازی های رایانه ای رتبه نخست را کسب کنیم و هم اکنون بازی های ایرانی با کیفیت خوبی تولید می شوند اما متاسفانه مخاطبان ایرانی ذهنیت بدی نسبت به آنها دارند و نیاز به تبلیغات و شبکه توزیع هدفمند داریم.
محمدحسین سجادی رییس سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازیهای رایانهای راهکارهایی برای خروج از این بن بست دارد.
وی با تاکید براینکه قانون صیانت از مالکیت فکری باید بصورت جدی در کشور اجرا شود، می گوید: باید توزیع کنندگان جهانی داشته باشیم و نگاه ما به این صنعت جهانی شود.
سجادی می افزاید : از طرفی بانک های ما فقط فناوری های سخت را می شناسند و این درحالیست که تولید کنندگان بازی های رایانه ای که سرمایه اصلی شان نیروهای متخصص و مغز افزار است از سوی بانکها به رسمیت شناخته نمی شوند و هیچ تسهیلاتی به آنها تعلق نمی گیرد.
امروزه در دنیا، بازی های رایانه ای علاوه بر منفعت اقتصادی، جزو ابزارهای پر قدرت در جنگ نرم محسوب می شوند که می توانند ذهنیت کودکان و جوانان را نسبت به موضوعات مختلف تغییر دهند اما ظاهرا این سلاح چندان برای برخی از مسئولان حائز اهمیت نیست.
کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گوید: متاسفانه هنوز عزم جدی در نهادهای مختلف کشور وجود ندارد تا تاثیر بازی های رایانه ای را هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی جدی بگیرند.